Wprowadzenie do socjologii 2300-MWŚN-WS
Celem konwersatorium jest przybliżenie student(k)om podstawowych zagadnień i teorii socjologicznych. Kolejne zajęcia podporządkowane są wprowadzeniu kluczowych dla socjologii zagadnień, takich jak m.in. społeczeństwo, fakty społeczne, tożsamość, ojczyzna, obcy, konflikt, władza, relacje społeczeństwa i kultury, czy ponowoczesność. Lektura i wspólna interpretacja wielu klasycznych już tekstów pomóc ma w zbudowaniu podstawy do socjologicznej analizy rzeczywistości, nie tylko tej edukacyjnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
- podstawowe koncepcje socjologiczne;
- w zaawansowanym stopniu miejsce edukacji alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej w pedagogice i innych naukach, uwzględniając wiedzę z zakresu podstaw socjologii.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
- analizować problemy pedagogiczne w kontekście socjologicznym;
- analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem edukacji alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej;
- dokonać analizy dorobku pedagogicznego z obszaru edukacji alternatywnej i animacji społeczno-kulturalnej oraz odkrywać nowe ścieżki edukacyjne uwzględniając współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe, psychologiczne oraz zmiany cywilizacyjne.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
- dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu edukacji alternatywnej i animacji społeczno-kulturalnej ze względu na dynamiczny rozwój pedagogiki i jej subdyscyplin co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego.
Kryteria oceniania
- obecność (dozwolone dwie nieusprawiedliwione nieobecności),
- 2 prace pisemne (każda o objętości ok. 3 stron znormalizowanych),
- aktywność na zajęciach (wysoka aktywność zwalnia z drugiej pracy pisemnej).
Literatura
1. Fakty społeczne
E. Durkheim, Zasady metody socjologicznej, PWN, Warszawa 1968, Wstęp do drugiego wydania, s. 7-25 oraz rozdz. 1, s. 29-42.
2. Społeczne tworzenie rzeczywistości
P. L. Berger, T. Luckmann, Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983, s. 202-262.
3. Tożsamość
Z. Bokszański, Tożsamości zbiorowe, Warszawa 2005, rozdz. 1 i 2.
4. Interakcja i spektakl
E. Goffman, Człowiek w teatrze życia codziennego,Warszawa 2008, r. „Występy”, s. 48 – 105.
5. Ład społeczny i anomia
R. Merton, Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982, rozdz. VI, 195-223.
6. Ojczyzna
S. Ossowski, Dzieła, t. 3 pt. Z zagadnień psychologii społecznej, Warszawa 1966, PWN, rozdz. Analiza socjologiczna pojęcia ojczyzny.
7. Obcość
S. Grabias, Analityczne kategorie obcości, „Studia socjologiczne” 2013, nr 1.
8. Konflikt społeczny
L. Coser, Społeczne funkcje konfliktu, w: Elementy teorii socjologicznych, red. W. Derczyński, A. Jasińska-Kania, J.Szacki lub, w: Lektury Studenckie, SKN, zeszyt 4-5-
+ Dahrendorf, Konflikt poklasowy w: Nowoczesny konflikt społeczny
9. Władza i kapitały
P. Bourdieu, Przemoc symboliczna, w: Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2006, s. 503 – 508.
10. Kultura i społeczeństwo
W. Griswold, Socjologia kultury. Kultury i społeczeństwa w zmieniającym się świecie, Rozdziały 1 i 2, s. 31-83.
11. Religia
T. Luckmann, Niewidzialna religia, Kraków 1996, rozdziały II- V, s. 61 - 112.
12. Nowoczesność i ponowoczesność
Giddens, Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2002, r. I. „Ramy późnej nowoczesności”, r. VI „Niepokoje tożsamościowe”.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: