Moduł Wprowadzenie w Świat Nauk humanistyczno-społecznych 2300-MWŚN
Moduł ma na celu kompleksowe wprowadzenie studentów i studentek w podstawowe zagadnienia z zakresu pedagogiki, psychologii, filozofii oraz socjologii, stanowiące fundament przygotowania pedagogiczno-psychologicznego zgodnie ze standardami nauczycielskimi (B1: Psychologia, B2: Pedagogika). Celem nadrzędnym modułu jest zapoznanie uczestników z kluczowymi pojęciami, kategoriami teoretycznymi i kontekstami poznawczymi pedagogiki jako nauki oraz ukazanie jej związków z innymi dyscyplinami, w tym zwłaszcza z psychologią, filozofią i socjologią.
W ramach Wprowadzenia do pedagogiki studenci i studentki zapoznają się z podstawowymi pojęciami i kierunkami w pedagogice, subdyscyplinami tej nauki oraz zróżnicowaniem myśli pedagogicznej. Omówione zostaną także jej powiązania z innymi naukami społecznymi i humanistycznymi, co umożliwi uczestnikom lepsze rozumienie pedagogiki jako dyscypliny interdyscyplinarnej.
Wprowadzenie do psychologii obejmuje podstawową wiedzę dotyczącą procesów poznawczych (takich jak spostrzeganie, myślenie, pamięć), emocji i motywacji, uczenia się, języka oraz psychologii różnic indywidualnych – w tym inteligencji, osobowości, temperamentu i stylów poznawczych. Zajęcia te umożliwią lepsze rozumienie mechanizmów regulujących ludzkie zachowanie i funkcjonowanie w kontekście edukacyjnym.
Wprowadzenie do filozofii stanowi zarys najważniejszych nurtów i koncepcji myśli filozoficznej, ze szczególnym uwzględnieniem ich znaczenia dla teorii i praktyki pedagogicznej.
Z kolei Wprowadzenie do socjologii pozwala studentom i studentkom zrozumieć społeczne uwarunkowania wychowania i edukacji oraz relacje między jednostką a społeczeństwem, co stanowi istotne tło dla refleksji pedagogicznej.
Moduł umożliwia uczestnikom zdobycie interdyscyplinarnej wiedzy niezbędnej do świadomego i odpowiedzialnego pełnienia roli nauczyciela.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy student/ka zna i rozumie:
K1_W01 W zaawansowanym stopniu historyczne i współczesne stanowiska, teorie i pojęcia pedagogiczne (ze szczególnym uwzględnieniem edukacji alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej) wraz z ich rodowodami, przesłankami i następstwami, filozofię edukacji i aksjologię pedagogiczną.
K1_W02 W zaawansowanym stopniu miejsce edukacji alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej w pedagogice i innych naukach.
K1_W04 Prawidłowości rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, różne style myślenia, działania i uczenia się oraz uwarunkowane tym metody diagnozowania i wspierania rozwoju z uwzględnieniem specyfiki funkcjonowania osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; zasady działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
W zakresie umiejętności student/ka potrafi:
K1_U01 Analizować poznane teorie i związane z nimi pojęcia z zakresu pedagogiki ze szczególnym uwzględnieniem edukacji alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej.
K1_U03 Dokonać analizy dorobku pedagogicznego z obszaru edukacji alternatywnej i animacji społeczno-kulturalnej oraz odkrywać nowe ścieżki edukacyjne uwzględniając współczesne uwarunkowania społeczno-kulturowe, psychologiczne oraz zmiany cywilizacyjne.
W zakresie kompetencji społecznych student/ka:
K1_K01 Dokonania krytycznej oceny posiadanej wiedzy z zakresu edukacji alternatywnej i animacji społeczno-kulturalnej ze względu na dynamiczny rozwój pedagogiki i jej subdyscyplin co przekłada się na potrzebę permanentnego rozwoju osobistego i zawodowego.
K1_K02 Projektowania działalności w obszarze edukacji formalnej, alternatywnej, animacji społeczno-kulturalnej z wykorzystaniem wiedzy ekspertów z różnych dziedzin.
K1_K07 Pracy w przestrzeni edukacyjno-animacyjnej z wykorzystaniem edukacji włączającej z osobami pochodzącymi z różnych środowisk i o różnej kondycji emocjonalnej; prowadzenia mediacji i postępowania w sytuacjach kryzysowych, dialogowego rozwiązywania konfliktów i tworzenia dobrej atmosfery dla komunikacji w grupie.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie wszystkich składowych modułu.
Forma egzaminu:
- zaliczenie składowych modułu na podstawie kolokwium;
- egzamin ustny.
Ocena z modułu to wypadkowa:
- średniej z ocen z komponentów (z każdego komponentu wystawiana jest ocena do wewnętrznych rozliczeń wpisywana w komentarzu)
- oceny z egzaminu ustnego.
Student, którego średnia ze składowych modułu wynosi min. 4,5 jest zwolniony z egzaminu ustnego.
Literatura
Amsterdamski S.: Kryzys scjentyzmu, (w): Nowak S. (red.): Wizje człowieka i społeczeństwa w teoriach i badaniach naukowych, Warszawa 1984.
Berger P. L., Luckmann T., Społeczne tworzenie rzeczywistości, PIW, Warszawa 1983.
Bourdieu P., Przemoc symboliczna, w: Socjologia. Lektury, red. P. Sztompka, M. Kucia, Kraków 2006.
Copleston F., Historia filozofii, t. 1-9, tłum. różni, Lublin 1991-1998.
Durkheim E., Zasady metody socjologicznej, PWN, Warszawa 1968.
Giddens A., Nowoczesność i tożsamość, Warszawa 2002.
Goffman E., Człowiek w teatrze życia codziennego, Warszawa 2008.
Grabias S., Analityczne kategorie obcości, „Studia socjologiczne” 2013, nr 1.
Hadot P., Filozofia jako ćwiczenie duchowe, tłum. P. Domański, Warszawa 2003.
Hejnicka-Bezwińska T.: Pedagogika ogólna, Warszawa 2008.
Jaeger W., Paideia. Kształtowanie człowieka greckiego, tłum. M. Plezia i H. Bednarek, Warszawa 2001.
Kunowski S.: Podstawy pedagogiki współczesnej, Warszawa 1997.
Merton R., Teoria socjologiczna i struktura społeczna, Warszawa 1982.
Popkin R. H., Historia filozofii zachodniej, tłum różni, Poznań, brw.
Reale G., Historia filozofii, tłum. E. Zieliński, t. 1-5, Lublin 1994-2002.
Russell B., Dzieje filozofii zachodu, tłum. A Lipszyc et. al., Warszawa
Seria Myśli i ludzie PIW
Spielman, R.M., Jenkins, W.J., Lovett, M.D., Czarnota-Bojarska, J. (2020). Psychologia. Warszawa: OpenStax Polska.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: