MTP - Pedagogika specjalna - lektorium 2300-MTP-PSP-L2
Kluczowe treści:
Społeczna historia niepełnosprawności – przemiany w podejściu do osób z niepełnosprawnością i ich uwarunkowania.
Istota niepełnosprawności – osoby z niepełnosprawnością a inne grupy mniejszościowe.
Kształtowanie się tożsamości osób z niepełnosprawnością
Paradygmaty w pedagogice specjalnej – pojęcie paradygmatu, mapa paradygmatów, paradygmat emancypacyjny i jego konsekwencje.
Koncepcja normalizacji – geneza, istota i znaczenie we współczesnej pedagogice specjalnej.
Samostanowienie osób z niepełnosprawnością – pojęcie, możliwości, bariery.
Społeczne rozumienie niepełnosprawności – potoczne teorie niepełnosprawności i ich znaczenie dla kształtowania biegu życia osób z niepełnosprawnością
Pojęcie integracji społecznej i szkolnej osób z niepełnosprawnością – formy kształcenia a integracja społeczna w świetle badań empirycznych.
Wczesne wspomaganie rozwoju – współczesne strategie działań i ich znaczenie dla rozwoju dzieci z niepełnosprawnością
Współczesne metody kształcenia specjalnego – pojęcie metod opartych na dowodach, rola oceny empirycznej skuteczności metod kształcenia i terapii, charakterystyka wybranych metod.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
Moderowanie dyskusji na jednej z tematów podejmowanych na zajęciach.
Kolokwium pisemne z zakresu zagadnień przewidzianych programem przedmiotu.
Literatura
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. (s. 28-53) Wydawnictwo Sic: Warszawa
Lane, H. (1996). Maska dobroczynności. Deprecjacja społeczności głuchych. (s. 54-96) WSiP: Warszawa.
Wehmeyer, M. L. (2015). Samostanowienie, psychologia pozytywna i niepełnosprawność (s.11-23). W: J. Głodkowska (red.), Personalistyczne ujęcie fenomenu niepełnosprawności. Wydawnictwo APS: Warszawa.
Krauze, A. (2010). Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. (s. 198-210). Impuls: Kraków.
Wołowicz-Ruszkowska, A (2013). Zanikanie? Trajektorie tożsamości kobiet z niepełnosprawnością. (s. 278-297; 180-204) Wyd. APS: Warszawa.
Szonyi, K i Gustavsson, A (2003). Dorastając w Szwecji z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną – narracje o niepełnosprawności intelektualnej. (s.221-263). W: Gustavsson, A, Tossebro, J., Zakrzewska-Manterys E. Niepełnosprawność intelektualna a style życia. IFIS PAN: Warszawa.
Szumski, G. (2010). Wokół edukacji włączającej (s. 50-64). Wydawnictwo APS: Warszawa.
Szumski, G., Smogorzewska, J., & Karwowski, M. (2017). Academic achievement of students without special educational needs in inclusive classrooms: A meta-analysis. Educational Research Review, 21, 33- 54
Twardowski, A. (2017). Koncepcja wczesnego wspomagania rozwoju dziecka skoncentrowanego na interakcjach rodzice–dziecko. (s.44-61). W: Głodkowska, Konieczna, Piotrowicz, & Walczak (red.), Interdyscyplinarne konteksty wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania rozwoju. Wyd. APS: Warszawa.
Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. (s.66-78, 120-133; 222-230). Harmonia: Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: