MTP - Pedagogika specjalna - konwersatorium 2300-MTP-PSP-K1
1. Niepełnosprawność intelektualna (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
2. Spektrum Zaburzeń Autystycznych (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
3. Niepełnosprawność słuchowa (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
4.Npełnosprawność wzrokowa (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
5. Trudności w uczeniu się (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
6. Zaburzenia emocjonalne i/lub zaburzenia zachowania (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
7. Mózgowe porażenie dziecięce (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
8. Inne niepełnosprawności ruchowe (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
9. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej (istota, przyczyny, diagnozowanie, konsekwencje dla kształcenia).
10. System kształcenia specjalnego w Polsce - tendencje i uwarunkowania rozwoju, ocena jakości systemu na tle porównawczym.
11. Aktywność artystyczna osób z niepełnosprawnością jako środek rehabilitacji i poprawy jakości życia.
Tryb prowadzenia
w sali
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Konwersatorium realizuje następujące efekty uczenia się:
- w zakresie WIEDZY: student/tka zna i rozumie:
1. historię kształtowania się dziedzin szczegółowych pedagogiki specjalnej i społeczno-naukowe uwarunkowania tego procesu (K_W01);
2. kryteria definicyjne i diagnostyczne poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i specjalnych potrzeb edukacyjnych, ich medyczne, psychologiczne i społeczne przesłanki (K_W02);
3. system kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w Polsce w odniesieniu do poszczególnych rodzajów niepełnosprawności i specjalnych potrzeb edukacyjnych (K-W06);
- w zakresie UMIEJĘTNOŚCI: student/ka potrafi:
1. planować ścieżki włączania społecznego osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności i specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym zapewniania im dostępu do cenionych ról społecznych (K_U01);
2. przygotować syntetyczną prezentację na temat wybranego rodzaju niepełnosprawności, wykorzystując aktualne źródła wiedzy oraz formułować problemy w odniesieniu do literatury przedmiotu (K_U02);
3. planować wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki specjalnej we własnej pracy zawodowej (K_U06);
- w zakresie KOMPETENCJI: student/ka przejawia gotowość do:
1. oceny przydatności wiedzy o osobach z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w pracy pedagogów (K_K01);
Kryteria oceniania
1. Moderowanie dyskusji na jednych zajęciach
2. Udział aktywny w dyskusjach na zajęciach
3. Kolokwium pisemne - pięć pytań. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej cztery pytania.
Literatura
1. Smith, D. D. (2011). Pedagogika specjalna. Warszawa: PWN T. ! i 2.
2. Chrzanowska, I. (2021). Pedagogika specjalna. Od tradycji do współczesności. Kraków: PWN.
3. Mitchell, D. (2016). Sprawdzone metody w edukacji specjalnej i włączającej. Strategie nauczania poparte badaniami. Gdańsk: Harmonia.
4. Olechowska, A. (2016). Specjalne potrzeby edukacyjne. Warszawa: PWN.
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Uwaga, zmiana godziny grupy 1 z 11.45 na 10.00 |
W cyklu 2025Z:
Uwaga, zmiana godziny grupy 1 z 11.45 na 10.00 |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: