MTP - Pedagogika społeczna - lektorium 2300-MTP-PS-L1
Przedmiotem pedagogiki społecznej są środowiskowe uwarunkowania procesów rozwoju i wychowania. Podczas lektorium studentki i studenci zapoznają się z różnorodnymi tekstami poruszającymi te zagadnienia. Będą to teksty autorstwa zarówno „klasyków” pedagogiki społecznej, jak i jej współczesnych przedstawicielek i przedstawicieli. Dzięki temu będą mogli analizować dawne wątki podejmowane przez pedagogów społecznych, kontynuowane i reinterpretowane współcześnie.
Lektorium ma również na celu rozwijanie umiejętności czytania tekstów naukowych i pisania prac akademickich – z zachowaniem odpowiednich standardów i zastosowaniem aparatu naukowego (przypisy, bibliografia, właściwa konstrukcja pracy, teza i argumentacja etc.).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu studentki i studenci:
Wiedza
- będą mieli podstawową wiedzę dotyczącą pedagogiki społecznej jako subdyscypliny pedagogicznej zainteresowanej wzajemną relacją człowieka i środowiska,
- będą potrafili/ły operować podstawowymi kategoriami pojęciowymi pedagogiki społecznej,
- będą potrafili scharakteryzować najważniejsze uwarunkowania procesów edukacyjnych i ich zmienność w czasie,
Umiejętności
- będą potrafiły formułować wypowiedzi ustne podczas dyskusji;
- będą potrafili/ły czytać i analizować teksty naukowe,
- będą potrafili/ły pisać krótkie prace akademickie (zanalizować temat, sformułować tezę i argumenty, zachować odpowiednią strukturę pracy i zastosować odpowiedni aparat naukowy).
Kompetencje społeczne
- będą potrafili/ły pracować w grupie i przyjmować w niej różne role.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność podczas zajęć (dopuszczalne są 2 nieobecności, każdą „nadprogramową” należy zaliczyć podczas dyżuru);
- praca pisemna na jeden z podanych tematów (do wyboru przez studentkę/studenta). Praca powinna zawierać: sformułowaną przez autora/autorkę tezę i argumenty na jej poparcie, przypisy i bibliografię (styl harvardzki). Długość pracy: ok. 1500 słów.
Kryteria oceniania:
- zgodność z wymogami formalnymi (liczba słów, czcionka, marginesy, poprawne przypisy i bibliografia zgodne z wymaganym stylem),
- zgodność treści pracy z tematem,
- dobór, uporządkowanie i zasadność argumentów,
- spójność (zdania i akapity wzajemnie powiązane) i logika wywodu (logiczny układ treści, logiczne wnioski),
- wykorzystanie odpowiedniej literatury przedmiotu,
- kompozycja pracy: uwzględnienie wszystkich elementów struktury (wstęp, rozwinięcie, zakończenie) oraz odpowiednie ich proporcje,
- wykorzystanie odpowiedniej terminologii z zakresu pedagogiki społecznej i nauk pokrewnych,
- poprawność stylistyczno-językowa.
Literatura
Wojtyniak J., Radlińska H., Sieroctwo. Zasięg i wyrównanie. Wrocław 1946
Korczak J., Prawo dziecka do szacunku, Warszawa 2002
Ambrozik W., Sytuacja społeczna dziecka jako element środowiska, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s. 265-274
Olearczyk T., Sieroctwo i osamotnienie. Pedagogiczne problemy kryzysu współczesnej rodziny, Kraków, 2007
Kolankiewicz M, Porzuceni i powierzeni trosce: Dom Małych Dzieci, Katowice 2002.
Theiss W, Zniewolone dzieciństwo, Warszawa 1999
Abramowski E., Idee społeczne kooperatywizmu, Warszawa 1985
Lepalczyk I., Stowarzyszenie społeczne jako środowisko wychowawcze, Warszawa 1974, s.13-26
Kamiński A., Samorząd młodzieży jako metoda wychowawcza, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003 T.I, Toruń 2004 s.137-146
Bauman Z., Wspólnota, Kraków 2008
Winiarski M., Wsparcie społeczne wobec wyzwań współczesności, W: W. Danilewicz (red.), Oblicza współczesności w perspektywie pedagogiki społecznej, Warszawa 2009
H. Radlińska, Książka wśród ludzi, Warszawa 1929
A. Przecławska, Organizowanie środowiska kulturalnego człowieka jako przedmiot pedagogiki społecznej… W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s. 157-168
J. Kargul, Model pracy animatora realizującego proces aktywizacji społeczności lokalnych, W: M. Cichosz, Polska Pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. II, Toruń 2004, s.181-194
Skrzypczak, B., Metoda animacji społecznej – zasadnicze aspekty praktyki edukacyjnej, W: Skrzypczak B. Theiss W., Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2005, s. 37-56
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: