MTP - Pedagogika społeczna - konwersatorium 2300-MTP-PS-K
Konwersatorium poświęcone jest problemom z zakresu pedagogiki społecznej, której przedmiotem są środowiskowe i kulturowe uwarunkowania procesów wychowawczych. Podczas zajęć studenci/tki zapoznają się z następującymi zagadnieniami:
- geneza i rozwój pedagogiki społecznej w Polsce,
- jej przedmiot, funkcje i zadania,
- podstawowe pojęcia (środowisko i typologia środowisk, siły ludzkie, empowerment, diagnoza społeczna, kompensacja, profilaktyka, pomoc, opieka, ratownictwo, wsparcie),
- najważniejsze środowiska wychowawcze, ich struktura, funkcje i przemiany (rodzina, środowisko lokalne, grupy rówieśnicze, organizacje pozarządowe)
- pedagogika społeczna wobec wyzwań współczesności (np. ubóstwo i nierówności społeczno-ekonomiczne w wymiarze lokalnym i globalnym, przemoc w rodzinie, starość i starzenie się społeczeństw zachodnich, konsumpcjonizm, migracje i wielokulturowość).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student/ka będzie:
w zakresie wiedzy:
- posiadał/a podstawową wiedzę na temat pedagogiki społecznej, jej przedmiotu, genezy i rozwoju;
- posiadał/a podstawową wiedzę na temat środowisk wychowawczych i przemian w nich zachodzących;
- posiadał/a podstawową wiedzę na temat wybranych problemów społeczno-wychowawczych, ich przyczyn i konsekwencji oraz roli pedagogiki społ. w tym kontekście;
w zakresie umiejętności:
- operował/a podstawowymi pojęciami i koncepcjami z zakresu pedagogiki społecznej,
- charakteryzowa/ł pedagogikę społ. jako dyscyplinę akademicką, wraz z jej genezą i procesem rozwoju,
- potrafił/a dokonać diagnozy i opisu najważniejszych problemów społeczno-wychowawczych we współczesnym świecie,
- wyjaśniał/a rolę oraz zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym),
w zakresie kompetencji społecznych:
- uczestniczył/a w dyskusjach grupowych i pracować w grupie
- potrafił/a przygotować i wygłosić ustną prezentację na temat wybranego problemu społeczno-wychowawczego
- potrafił/a docenić powinność aktywnego angażowania się w życie społeczności.
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach
- dziennik uczenia się (learning diary)
Literatura
Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk, t. II [P. Jordan, Aktywne społeczności – odkryj siłę społeczności] plus krótki przegląd dobrych praktyk; dostępne tu:
http://www.cal.org.pl/wp-content/uploads/2012/04/Katalog_Praktyk_rozk_dodruk.pdf
Aktywni mieszkańcy. Inicjatywy sąsiedzkie w praktyce [Droga do sąsiada, Warszawski ruch sąsiedzki plus krótki przegląd dobrych praktyk]. Dostępne tu: http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html
B. Barber, Skonsumowani, Warszawa 2008.
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. I; Toruń 2004.
K. Dąbrowski, Kurier „Czerwoo…!!!” czyli… Opowieść o Ogniskach, Dziadku, Babci, Ciociach, Wujenkach, Stryjkach i fajnych chłopakach, Warszawa 1998.
K. Dąbrowski, Ogniska Dziadka Lisieckiego, Warszawa 2007.
Z. Galor, B. Goryńska-Bittner (red.), Nieobecność społeczna. W poszukiwaniu sensów i znaczeń, Poznań 2012.
E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008.
M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa 2008.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
A. Kojder, Jedna Polska? Dawne i nowe zróżnicowania społeczne, Kraków 2006.
M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski, Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.2 Debata, wyd. PWN, Warszawa 2009.
Model Domu Sąsiedzkiego (http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html)
T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, wyd. ŻAK, Warszawa 2011.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
Raport Młodzi 2011, r. 7 Konsumpcja, czas wolny, nowe media – obszary manifestacji statusu i kreacji własnego JA oraz r. 8 Młode pokolenie i nowy ustrój – poglądy, postawy i obecność w publicznej sferze życia (http://zds.kprm.gov.pl/mlodzi-2011)
G. Ritzer, Makdonaldyzacja społeczeństwa, Warszawa 2003.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
W. Theiss, Radlińska, Warszawa 1984.
W. Theiss, B. Skrzypczak, Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
W. Theiss, M. Winiarski [red.], Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty. „Pedagogika Społeczna” 2006 nr 4.
M. Winiarski, Od opieki do wsparcia społecznego. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999 nr 5, s. 3-8.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: