MTP - Pedagogika społeczna - konwersatorium 2300-MTP-PS-K
Konwersatorium poświęcone jest problemom z zakresu pedagogiki społecznej, której przedmiotem są środowiskowe i kulturowe uwarunkowania procesów wychowawczych. Podczas zajęć studenci/tki pogłębią swoją wiedzę z wykładów na temat następujących zagadnień:
- geneza i rozwój pedagogiki społecznej w Polsce,
- jej przedmiot, funkcje i zadania,
- podstawowe pojęcia (środowisko i typologia środowisk, siły ludzkie, empowerment, diagnoza społeczna, kompensacja, profilaktyka, pomoc, opieka, ratownictwo, wsparcie),
- najważniejsze środowiska wychowawcze, ich struktura, funkcje i przemiany (rodzina, środowisko lokalne, grupy rówieśnicze, organizacje pozarządowe)
- pedagogika społeczna wobec wyzwań współczesności (wybrane problemy).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu osoby studiujące będą:
w zakresie WIEDZY:
- posiadały podstawową wiedzę na temat pedagogiki społecznej, jej przedmiotu, genezy i rozwoju (K_W01);
- posiadały podstawową wiedzę na temat głównych pojęć pedagogiki społ. (K_W01);
- znały najważniejszych przedstawicieli i przedstawicielki pedagogiki społ. w Polsce (K_W01);
- znały i rozumiały przedmiot i specyfikę pedagogiki społ. jako subdyscypliny pedagogicznej oraz rolę i zadania pedagogiki społecznej w kontekście współczesnych przemian społecznych (w wymiarze lokalnym i globalnym) (K_W02);
- znały i rozumiały formy pracy społeczno-wychowawczej (opieka, pomoc, ratownictwo /interwencja kryzysowa, wsparcie) wraz z praktycznymi przykładami takich działań (K_W05);
- znały i rozumiały pojęcie sił ludzkich, zasadę podmiotowości i pomocniczości oraz ich znaczenie dla rozwoju samodzielności i sprawczości (K_W05);
- posiadały podstawową wiedzę na temat wybranych przemian społ.-kult.-środowiskowych oraz problemów społeczno-wychowawczych, ich przyczyn i konsekwencji oraz roli pedagogiki społ. w tym kontekście (K_W07);
w zakresie UMIEJĘTNOSCI - potrafiły:
- wyjaśnić kluczowe pojęcia pedagogiki społecznej (np. środowisko wychowawcze, wychowanie, siły ludzkie, pomoc, opieka, wsparcie, rodzina, środowisko lokalne, grupa rówieśnicza etc.) w odniesieniu do wybranych podejść teoretycznych (K_U01);
- - krytycznie wykorzystywać treści z różnych źródeł np. przygotować prezentację na podstawie kilku różnych tekstów dotyczących tego samego tematu, ale prezentujących je w odmienny sposób (K_U02);
w zakresie KOMPETENCJI SPOŁECZNYCH: przejawiały gotowość do:
1. otwartości na opinię zwrotną – przyjmują komentarze dotyczące własnych prezentacji/dzienników uczenia się i wykorzystują je do dalszego rozwoju (K_K01).
- współpracy w grupie przy dokonywaniu krytycznej analizy tekstów teoretycznych lub studium przypadku, wyciągając wnioski i przygotowując prezentację wyników pracy grupowej (K_K01);
- współtworzenia zajęć poświęconych sylwetkom klasyków pedagogiki społecznej, prezentując ich główne idee i znaczenie dla współczesnej praktyki (K_K06).
Kryteria oceniania
- obecność i aktywność na zajęciach (max. 2 nieobecności, każdą kolejną należy zaliczyć niezależnie od przyczyny)
- dziennik uczenia się (learning diary)
Literatura
Literatura polecana:
Aktywne społeczności. Zmiana społeczna. Katalog praktyk, t. II [P. Jordan, Aktywne społeczności – odkryj siłę społeczności] plus krótki przegląd dobrych praktyk; dostępne tu:
http://www.cal.org.pl/wp-content/uploads/2012/04/Katalog_Praktyk_rozk_dodruk.pdf
Aktywni mieszkańcy. Inicjatywy sąsiedzkie w praktyce [Droga do sąsiada, Warszawski ruch sąsiedzki plus krótki przegląd dobrych praktyk]. Dostępne tu: http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html
M. Cichosz, Polska pedagogika społeczna w latach 1945-2003, T. I; Toruń 2004.
K. Dąbrowski, Kurier „Czerwoo…!!!” czyli… Opowieść o Ogniskach, Dziadku, Babci, Ciociach, Wujenkach, Stryjkach i fajnych chłopakach, Warszawa 1998.
K. Dąbrowski, Ogniska Dziadka Lisieckiego, Warszawa 2007.
E. Jarosz, Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna, Katowice 2008.
M. Jarosz (red.), Wykluczeni. Wymiar społeczny, materialny i etniczny, Warszawa 2008.
A. Kamiński, Studia i szkice pedagogiczne, Warszawa 1978.
S. Kawula (red.), Pedagogika społeczna. Dokonania-aktualność-perspektywy, Toruń 2003.
M. Konopczyński, W. Theiss, M. Winiarski, Pedagogika społeczna. Przestrzenie życia i edukacji, Warszawa 2010.
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Internat. Kolonie letnie. Dom Sierot (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
J. Korczak, Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie (różne wydania) (http://www.brpd.gov.pl/detail.php?recid=45).
E. Marynowicz-Hetka, Pedagogika społeczna, t.2 Debata, wyd. PWN, Warszawa 2009.
Model Domu Sąsiedzkiego (http://www.inicjatywysasiedzkie.pl/dzialania/publikacje.html)
T. Pilch (red. nauk.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, wyd. ŻAK, Warszawa 2011.
H. Radlińska, Pedagogika społeczna, Warszawa1961.
A. Radziewicz-Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
T. Szlendak, Socjologia rodziny, Warszawa 2010.
W. Theiss, Radlińska, Warszawa 1984.
W. Theiss, B. Skrzypczak, Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Warszawa 2006.
W. Theiss, M. Winiarski [red.], Pedagogika społeczna. Tradycja i współczesne konteksty. „Pedagogika Społeczna” 2006 nr 4.
M. Winiarski, Od opieki do wsparcia społecznego. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1999 nr 5, s. 3-8.
Szczegółowa literatura do zajęć podawana jest na pierwszych zajęciach w semestrze.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: