MSPP - Socjologia wychowania - konwersatorium 2300-MSPP-SW-K
W ramach zajęć z socjologii wychowania studentki i studenci w oparciu o zadane lektury oraz własną pracę zapoznają się z takimi zagadnieniami jak:
- podstawowe terminy i pojęcia socjologiczne
- zmiana społeczna i jej konsekwencje (w tym trauma społeczna) w różnych dziedzinach życia.
- transformacja ustrojowa w Polsce w kontekście kultury zaufania
- różne wymiary socjalizacji - w rodzinie, szkole, środowisku rówieśniczym
- nierówności, podziały i wykluczenie społeczne oraz mechanizmy ich powstawania i powielania.
- nierówności edukacyjne , segregacje szkolne i ich konsekwencje, alokacja
- wyzwania współczesnego świata - migracje, globalizacja, demokracja
- reformy oświaty w Polsce oraz ich przyczyny i konsekwencje
- wybrane teorie socjologiczne
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- student/ studentka:
zna i rozumie znaczenie podstawowych terminów socjologicznych
zna najważniejsze teorie i nurty socjologiczne
zna i rozumie podstawowe przebieg podstawowych procesów grupowych, i międzygrupowych, kształtowania się struktur społecznych (typy ładu społecznego, stratyfikacja, władza, podziały i nierówności społeczne)
ma dobrze uporządkowaną wiedzę o funkcjonowaniu różnorodnych grup i instytucji społecznych związanych z procesami edukacyjnymi i wychowawczymi oraz zna związek teorii socjologiczne z systemem edukacji i systemem oświaty.
Umiejętności
- studentka/ student
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do wyjaśniania współczesnych problemów edukacyjnych w skali jednostki oraz całego społeczeństwa
potrafi krytycznie ocenić przemiany, które zachodzą we współczesnej rzeczywistości społecznej w kontekście ich znaczenia dla szeroko rozumianej edukacji
potrafi w sposób krytyczny i refleksyjny przeanalizować wybrane procesy społeczne np. globalizację, reformy edukacji, zmiany w strukturze stratyfikacyjnej, tworzenie się i utwierdzanie nierówności społecznych, socjalizację.
Postawy
- student, studentka
rozumie znaczenie wiedzy z zakresu socjologii dla interpretowania zjawisk społecznych zachodzących w edukacji.
Rozumie znaczenie pogłębiania wiedzy socjologicznej dla rozwoju kompetencji zawodowych pedagoga.
Kryteria oceniania
- Obecność na zajęciach
- Sprawdzenie opanowania założonych efektów kształcenia w formie kolokwium (60% oceny) lub pracy badawczej (75% oceny)
- Przedstawienie wybranej teorii socjologicznej w postaci referatu (odpowiednio 40% lub 25% oceny w zależności od tego czy drugim elementem zaliczenia jest projekt badawczy czy kolokwium)
Ocena obydwu części składowych odbywa się w oparciu o szczegółowe kryteria określone przez prowadzących. Ocena jest oceną cząstkową z egzaminu modułowego MSPP.
Ocena egzaminacyjna z MSPP jest wystawiana na podstawie ocen z elementów składowych. Jeżeli wszystkie elementy składowe są zaliczone, to ocena egzaminacyjna jest średnią z ocen cząstkowych. W wypadku zaliczenia elementu składowego w drugim terminie do średniej, na podstawie której wystawia się ocenę egzaminacyjną, wlicza się średnia z I i II podejścia.
Literatura
Sztompka P. (2002) Socjologia, Warszawa: Znak.
Marody M., red. (2009) Wymiary życia społecznego. Warszawa: SCHOLAR.
Marody M. , Giza-Poleszczuk A. (2004) Przemiany więzi społecznych Warszawa: SCHOLAR.
Marody M. , red. (2004) Zmiana czy stagnacja. Warszawa: SCHOLAR
Szacki J. (2004) Historia myśli socjologicznej Warszawa: PWN
Tillmann K. J. (1996) Teorie socjalizacji Warszawa: PWN
Dolat R. (2008) Szkola-segregacje-nierowności Warszaw: WUW
Cymer A., Kuczyński P. (2016) Dość gry pozorów: Młodzi, macie głos. Warszawa: Krytyka Polityczna
Kwak A. (2005) Alternatywy dla małżeństwa i rodziny [w:] Kwak A., Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak, s. 82-96.
CBOS (2016) Młodzież 2016. Raport. Warszawa: CBOS
Hall D., Mikulska-Jolles (2016). Uprzedzenia, strach czy niewiedza? Młodzi Polacy o powodach niechęci do przyjmowania uchodźców. Warszawa: ISP
Chmura-Rutkowska E. i in., red. (2016) Gender w podręcznikach. Projekt badawczy raport. Tom 2 i 3. Warszawa: Fundacja Feminoteka.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W 2 semestrze będą grupy: Konwersatorium z Teoretycznych podstaw wychowania. oraz konwersatoria Zbierania i analiza danych ilosciowych w badaniach społecznych, przypominam, że w Module "MSPP" trzeba zrealizować dwa konwersatoria |
W cyklu 2024Z:
W 2 semestrze będą grupy: Konwersatorium z Teoretycznych podstaw wychowania. oraz konwersatoria Zbierania i analiza danych ilosciowych w badaniach społecznych, przypominam, że w Module "MSPP" trzeba zrealizować dwa konwersatoria |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: