MSPP - Zbieranie i analiza danych jakościowych w badaniach społecznych 2300-MSPP-MET-K
Celem zajęć jest wprowadzenie studentów w problematykę badań jakościowych, w szczególności zaś dostarczenie wiedzy teoretycznej i praktycznej dotyczącej sposobów gromadzenia i analizowania danych. Zajęcia kierowane są do tych osób, które chciałyby rozwinąć swoje umiejętności badawcze w obszarze interpretacji szeroko rozumianych tekstów kulturowych. W trakcie kursu studenci pozyskują wiedzę o konstrukcji i celowości wywiadów w badaniach jakościowych, o sposobach ich wykorzystania oraz przeprowadzają praktyczne ćwiczenia z ich zastosowania. W kolejnych częściach zajęć studenci dowiadują się o tym, czym jest obserwacja uczestnicząca, jaka jest historia tej metody oraz jak może ona być stosowana w badaniach jakościowych. Studenci dowiadują się jakie są różne rodzaje obserwacji uczestniczącej (spacer etnograficzny, obserwacja, fotoesej) oraz przeprowadzają własne obserwacje. Na kolejnym etapie studenci poznają jakie są inne metody badań jakościowych, związanych z analizami dyskursu oraz analizami wizualnymi. Studenci dowiadują się o tym w jaki sposób analizować materiał ze źródeł zastanych (teksty, analiza prasy) oraz materiałów wizualnych. Końcowym elementem kursu będzie pokazanie, na podstawowym poziomie, w jaki sposób należy analizować dane uzyskane za pomocą metod jakościowych. Ważnymi elementami kursu jest to, żeby studenci sami sprawdzili jak wyglądają poszczególne metody w praktyce, przeprowadzając wywiady, obserwacje, analizy wizualne i dyskursywne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
- wie czym są badania jakościowe;
- zna najważniejsze metody i techniki badawcze wykorzystywane w badaniach jakościowych;
- zna różne sposoby doboru próby (przypadków) do analizy;
- zna sposoby gromadzenia danych i ich interpretacji.
Umiejętności:
Student:
- potrafi samodzielnie stworzyć projekt badawczy i przeprowadzić badanie;
- potrafi dokonać analizy (interpretacji) zebranego materiału badawczego;
- potrafi zaprezentować wyniki swoich badań na forum publicznym.
Postawa:
Student:
- wykazuje ciekawość i wnikliwość badawczą;
- jest wrażliwy na aspekty etyczne związane z prowadzeniem badań jakościowych.
Kryteria oceniania
Aby uzyskać zaliczenie student zobowiązany jest do:
- dyskusji na tematy związane z metodologią badań jakościowych;
- przygotowania recenzji wybranej publikacji z zakresu badań jakościowych i analizy materiałów jakościowych ( max. 3 strony standardowego maszynopisu)
- przygotowania i przeprowadzenia w grupie 3 osobowej projektu własnych badań jakościowych na temat uzgodniony z prowadzącym
Ocena z kursu będzie cząstkową oceną egzaminacyjną z Modułu Społecznych Podstaw Pedagogiki.
Literatura
Altheide D. L., Qualitative Media Analysis, Sage, Thousand Oaks-London-New Delhi 1996.
Banks M., Materiały wizualne w badaniach jakościowych, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Denzin N. K., Lincoln Y. S. (red.), Metody badań jakościowych, t. 1 i 2, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Flick U., Jakość w badaniach jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
Gibbs G., Analizowanie danych jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.
McKee A., Textual Analysis: A Beginner’s Guide, Sage, London-Thousand Oaks-New Delhi 2004.
Miles M. B., Huberman A. M., Analiza danych jakościowych, Wyd. Trans Humana, Białystok 2000.
Rose G., Interpretacja materiałów wizualnych. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa 2010.
Van Leeuven Th., Jewitt C. (ed.), Handbook of Visual Analysis, Sage, Los Angeles-London-New Delhi, Singapore 2008.
Wodak R., Krzyżanowski M. (red.), Jakościowa analiza dyskursu w naukach społecznych, Oficyna Wydawnicza Łośgraf, Warszawa 2011.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Zajęcia są dedykowane studentom Animacji. Zostali na nie zapisani administracyjnie. Studenci Animacji maja jednak mozliwość wypisania się, gdyby woleli uczęszczać na inne konwersatorium W miarę wolnych miejsc do tej grupy mogą się zapisać studenci innych specjalności. |
W cyklu 2024Z:
Zajęcia są dedykowane studentom Animacji. Zostali na nie zapisani administracyjnie. Studenci Animacji maja jednak mozliwość wypisania się, gdyby woleli uczęszczać na inne konwersatorium W miarę wolnych miejsc do tej grupy mogą się zapisać studenci innych specjalności. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: