MSPP - Moduł społecznych podstaw pedagogiki 2300-MSPP-A
Problematyka szczegółowa w zakresie metodologii badań społecznych:
- podstawowe paradygmaty w naukach społecznych,
- badania podstawowe i stosowane, rodzaje badań stosowanych,
- struktura postępowania naukowego, znaczenie pytań i hipotez badawczych,
- orientacja ilościowa i jakościowa w badaniach społecznych,
- problem przyczynowości,
- problem reprezentatywności próby i generalizacji wyników z próby na populację, metody doboru próby/przypadków do badań,
- podstawowe schematy badawcze,
- najważniejsze metody zbierania danych wykorzystywanych w badaniach ilościowych i jakościowych, pojęcie triangulacji,
- modele analizy danych, praca z programami komputerowymi wspomagającymi analizę danych ilościowych (SPSS) i jakościowych (f4, Atlas.ti, MAXQDA),
- pisanie raportu z badań,
- problemy etyczne związane z prowadzeniem badań.
Problematyka szczegółowa w zakresie teoretycznych podstaw wychowania:
- biologiczne mechanizmy rozwoju, pojęcie odziedziczalności, wyniki badań genetyki zachowania nad odziedziczalnością cech osobowości i zdolności, podstawowe agendy socjalizacyjne i ich wpływ na kształtowanie się cech behawioralnych,
- behawiorystyczna teoria rozwoju człowieka, behawioralna aksjologia i teleologia wychowania, skąd się biorą nieprzystosowawcze nawyki, prawa uczenia się a metody wychowania, ekonomia żetonowa, spór o karę, krytyka behawioryzmu,
- psychoanalityczna teoria rozwoju człowieka, psychoanalityczna aksjologia i teleologia wychowania, permisywizm wychowawczy, analiza transakcyjna a psychoanaliza, krytyka psychoanalizy,
- humanistyczna teoria rozwoju człowieka: teoria C. Rogersa i A. Maslowa, humanistyczna aksjologia i teleologia wychowania, wychowanie do wysokiej samooceny, koncepcja wychowania bez porażek, krytyka podejścia humanistycznego,
- poznawcza teoria rozwoju człowieka, podejście poznawcze a metody wychowania, pojęcie struktur poznawczych i reprezentacji, samokontrola, autonomia umysłowa i moralna, znaczenie twórczości,
- psychologia społeczna a wychowanie, mechanizmy grupowe, relacje międzygrupowe, uprzedzenia i konflikty.
Problematyka szczegółowa w zakresie socjologii wychowania:
- ustalenia definicyjne, zakres dyscypliny, związki socjologii edukacji z pedagogiką,
- polityka edukacji, system edukacyjny, szkoła a system społeczny - wybrane teorie i nurty socjologiczne: funkcjonalizm, interakcjonizm, neomarksizm, liberalizm i nurty neoliberalne, interrpretatywizm, konstrukcjonizm,
- szkoła jako organizacja, kultura szkoły,
- reformy systemu edukacji w Europie i w Polsce – ostatnie dekady, kierunek reform, pozytywne i negatywne konsekwencje reformy edukacji w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem reformy ustroju szkolnego i egzaminowania,
- uwarunkowania sukcesu edukacyjnego, strategie selekcji społecznej i szkolnej, nierówności edukacyjne,
- uwarunkowania socjalizacji rodzinnej i szkolnej,
- globalizacja i masmedia a edukacja młodzieży, wartości i styl życia młodzieży,
- rola zawodowa nauczyciela, kompetencje nauczycieli, status nauczyciela, satysfakcja zawodowa, awans zawodowy,
- uczniowie w szkole, prawa uczniów, relacje nauczyciel-uczeń, problemy społeczne: uzależnienia i agresja wśród młodzieży.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W02, K_W03, K_W04, K_W05, K_W06, K_W07,
K_U01, K_U02, K_U03, K_U04,
K_K01. K_K02
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
interdyscyplinarną specyfikę pedagogiki, jej stosowany charakter oraz podział na subdyscypliny i związki z innymi dyscyplinami nauki: filozofią, psychologią, socjologią i medycyną, K_W02.
logikę postępowania badawczego w pedagogice, metody prowadzenia badań specyficzne dla pedagogiki i zapożyczane z innych dyscyplin nauk społecznych i humanistycznych, zasady prezentowania i krytycznej analizy wyników badańK_W03.
prawidłowości rozwoju biologicznego i psychicznego człowieka i sformułowane na tej podstawie metody wspierania tego rozwoju, K_W04.
prawidłowości funkcjonowania jednostki w małej grupie, społeczeństwie i kulturze i sformułowane na tej podstawie metody wspierania autonomicznego funkcjonowania społecznego, K_W05.
historię, strukturę, funkcje i zasady działania instytucji opieki, wychowania i kształcenia i sformułowane na tej podstawie metody ich projektowania, reformowania i ewaluacji,K_W06.
najważniejsze zmiany cywilizacyjne i ich znaczenie dla procesów opieki, wychowania i kształcenia, z uwzględnieniem szczególnego znaczenia innowacyjności i twórczości K_W07.
Umiejętności: absolwent potrafi:
konceptualizować problemy pedagogiczne wykorzystując poznane teorie z zakresu nauk społecznych i humanistycznych, K_U01.
krytycznie korzystać z różnych źródeł wiedzy pedagogicznej, przedstawiać różne stanowiska i krytycznie je porównywać, K_U02.
identyfikować słabości i luki w wiedzy naukowej dotyczącej wspomagania rozwoju człowieka, doskonalenia jego społecznego funkcjonowania oraz projektowania i ewaluacji instytucji opieki, wychowania i kształcenia , K_U03.
zaprojektować i przeprowadzić proste badanie stosowane (diagnostyczne, ewaluacyjne lub action research) i komunikatywnie przedstawić jego wyniki z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych, K_U04.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści, pogłębiania i aktualizowania wiedzy z zakresu pedagogiki i pokrewnych subdyscyplin naukowych , K_K01.
uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych oraz zasięgania opinii ekspertów w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu, K_K02.
Kryteria oceniania
Ocena egzaminacyjna z MSPP jest wystawiana na podstawie ocen z elementów składowych. Jeżeli wszystkie elementy składowe są zaliczone, to ocena egzaminacyjna jest średnią z ocen cząstkowych. W wypadku zaliczenia elementu składowego w drugim terminie do średniej, na podstawie której wystawia się ocenę egzaminacyjną, wlicza się średnia z I i II podejścia
Literatura
Pinker S. (2005). Tabula rasa. Spór o naturę ludzką. Gdańsk: GWP.
Nisbett R. E. (2010). Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ. Sopot: Smak Słowa.
Eysenck H. (2002) Zmierzch i upadek imperium Freuda. Kraków: WiR Partner.
Sztompka P. (2002). Socjologia. Kraków: Wyd. Znak.
Domański H. (red.) (2008). Zmiany stratyfikacji społecznej w Polsce. Warszawa Wyd. IFiS PAN .
Giddens A. (2008). Socjologia. Warszawa: PWN
Babbie E. (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: