MS4 - Marketing usług edukacyjnych 2300-MS4-TKM-MU
Zajęcia, prowadzone w formie interaktywnego wykładu, obejmują następujące tematy:
1. Istota marketingu w edukacji dorosłych
(orientacja przedsiębiorstwa na rynku, istota marketingu - ujęcie klasyczne i nowoczesne, ewolucja marketingu, marketing społeczny)
2. Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa edukacyjnego
(makrootoczenie i mikrootoczenie przedsiębiorstwa, wprowadzenie do zaawansowanej analizy SWOT przedsiębiorstwa edukacyjnego)
3. Postępowanie konsumenta na rynku usług edukacyjnych
(proste i złożone modele zachowań konsumenckich, czynniki warunkujące postępowanie konsumentów, proces decyzyjny konsumenta)
4. Produkt i cena
(strategia produktu, struktura produktu, cykl życia produktu na rynku, kształtowanie nowego produktu, cechy usług edukacyjnych, cele realizowanej strategii cenowej, sposoby ustalania cen usług)
5. Segmentacja rynku
(na czym polega segmentacja rynku i kto kupuje produkt, warunki efektywnej segmentacji, etapy wyboru rynku docelowego)
6. Promocja
(miejsce i rola promocji, instrumenty i program promocji placówek edukacyjnych na rynku komercyjnym, public relations (PR), marketing bezpośredni w edukacji, reklama, percepcja reklamy, projektowanie programu promocji)
7. Wykorzystanie innowacyjnych narzędzi marketingowych dla rynku usług edukacyjnych
8. Cyfrowy marketing
Innowacyjne sposoby wykorzystania potencjału social media oraz nowoczesnych technologii w komponowaniu strategii marketingowej podmiotów rynku edukacyjnego
9. Marketing społeczny
Społeczna odpowiedzialność biznesu i budowanie długotrwałych, satysfakcjonujących relacji z klientami w kontekście specyfiki rynku usług edukacyjnych.
10. Tworzenie dobrego content marketing w edukacji
Specyfika branży edukacyjnej na przykładach strategii wybranych firm.
11. Edukacja a rynek usług – humanizm czy komercja?
Etyka działań marketingowych w kontekście wartości humanistycznych w edukacji. Perswazja i manipulacja – konteksty, dylematy, granice.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
1. Podstawową terminologię z zakresu marketingu usług edukacyjnych
2. Zasady stosowania podstawowych narzędzi marketingowych, konstruowania planów promocji placówek edukacyjnych oraz tworzenia zaawansowanych analiz wprowadzania przedsiębiorstwa na rynek usług
3. Zasady doboru strategii radzenia sobie z konkurencją
4. Pojęcie produktu, a także specyfikę usług edukacyjnych rozumianych jako produkt na rynku usług
5. Sposoby przeprowadzenia efektywnej i rzetelnej segmentacji rynku docelowego
6. Zasady tworzenia planów promocji placówek edukacyjnych
7. Narzędzia cyfrowego marketingu
8. Specyfikę rynku usług edukacyjnych i różnice między usługami edukacyjnymi a innymi produktami
9. Zasady etyczne, jakimi powinna kierować się osoba projektująca strategię marketingową
Umiejętności: student potrafi
1. Odpowiednio zaprojektować i dobrać narzędzia promocji do wybranego przez siebie rodzaju działalności edukacyjnej
3. Wykorzystać wiedzę dotyczącą strategii produktu i strategii cenowej przy projektowaniu planu marketingowego przedsiębiorstwa usług edukacyjnych
4. Przeprowadzić rzetelną analizę SWOT
5. Wykorzystać social media w komponowaniu strategii marketingowej przedsiębiorstwa z zakresu usług edukacyjnych
Kompetencje społeczne: student jest gotów do
1. 1. Oceniania wybranych planów marketingowych, wskazując na ich mocne i słabe strony, proponując optymalne rozwiązania, wspierając i formułując konstruktywną krytykę
2. 2. Planowania działań marketingowych w sposób etycznie poprawny, nie zatracając humanistycznej wartości planowanych działań komercyjnych
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, realizacja zadań dotyczących poszczególnych zajęć.
Literatura
1. Antczak B. (2011) „Usługi edukacyjne – rynek taki sam jak inne?”, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Gospodarki Euroregionalnej, Warszawa
2. Daszkowska M. (2011) "Usługi. Produkcja, rynek, marketing", Warszawa
3. Hall H. (2007) "Marketing w szkolnictwie" Warszawa.
4. Konkol S. (2013) "Edukacyjny start-up, czyli marketing w edukacji", Warszawa
5. Kotler P. (1999) "Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola", Warszawa.
6. Łopacińska K. (2014) Social media w zintegrowanej komunikacji marketingowej, w: „Marketing i rynek” nr 12 (2-6) 2014.
7. Rzążewski R. (2016) "Jak przygotować dobry content marketing w edukacji", Warszawa
8. Zimnak M. (2015) "Promocja edukacji akademickiej w Polsce po roku 2000", Kraków
9. Żurawik W. (2005) "Marketing. Podstawy i kontrowersje", Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: