MS4 - Moduł specjalnościowy 4: Przedsiębiorczość w pracy trenera 2300-MS4-TKM
Moduł obejmuje zagadnienia związane z rozwijaniem kompetencji przedsiębiorczych niezbędnych w pracy trenerskiej na współczesnym rynku usług edukacyjnych dla osób dorosłych. Zakres tematyczny dotyczy funkcjonowania rynku edukacyjnego, dynamiki trendów społecznych, problematyki uczenia się organizacyjnego oraz wykorzystania wiedzy o zmieniających się uwarunkowaniach społecznych w projektowaniu działań edukacyjnych. W ramach modułu uwzględniono również rozwijanie umiejętności niezbędnych do prowadzenia własnej działalności gospodarczej, takich jak: opracowywanie strategii marketingowych, projektowanie działań promocyjnych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwoju oraz profesjonalnej obecności w mediach społecznościowych, a także rozwijanie kompetencji językowych w zakresie autoprezentacji i komunikacji (w języku angielskim).
Ważnym komponentem modułu są praktyki trenerskie (30 godz.), których celem jest zastosowanie zdobytej wiedzy w praktycznym kontekście pracy edukacyjnej z osobami dorosłymi. W ramach praktyk przewidziana jest samodzielna realizacja zaplanowanych działań edukacyjnych w rzeczywistych warunkach organizacyjnych (np. instytucjach szkoleniowych, organizacjach pozarządowych, firmach szkoleniowych, placówkach edukacyjnych).
Podczas praktyk możliwe jest m.in.:
- prowadzenie autorskich zajęć warsztatowych z zakresu kompetencji miękkich lub zgodnych z profilem edukacyjnym instytucji przyjmującej,
- współprowadzenie szkoleń oraz obserwacja pracy doświadczonych trenerów,
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W module uzyskiwane są następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W01, K_W06, K_W08, K_W11, K_W12, K_W14 37 uczenia się dla K_U01, K_U02, K_U05, K_U06, K_U07, K_U09, K_U10, K_U11, K_W13 K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
Specjalnościowe: S1_W01, S1_W02, S1_SW03, S1_W05, S1_W10, S1_W11 S1_U01, S1_U04, S1_U05, S1_U06, S1_U08, S1_U11, S1_K01, S1_K02, S1_K03, S1_K04, S1_K05
Wiedza:
– Znajomość specjalistycznej terminologii pedagogicznej i andragogicznej niezbędnej w pracy trenerskiej w obszarze edukacji dorosłych (K_W01).
– Zrozumienie mechanizmów i procesów umożliwiających planowanie oraz realizację zadań rozwojowych i zawodowych w dynamicznie zmieniającym się środowisku społecznym (K_W01, K_W07).
– Posiadanie wiedzy na temat kulturowych i społecznych kontekstów rozwoju rynku usług edukacyjnych oraz funkcjonowania firm i instytucji edukacyjnych (K_W06, K_W08).
– Wiedza na temat możliwości rozwoju osobistego i zawodowego osób uczestniczących w procesach edukacyjnych (K_W11).
– Znajomość zasad etyki zawodu trenera oraz prawa własności intelektualnej (K_W12).
– Zrozumienie podstaw teoretycznych przedsiębiorczości umożliwiających rozwój własnej działalności gospodarczej (K_W14).
Umiejętności:
– Analizowanie i interpretowanie zjawisk edukacyjnych w kontekście posiadanej wiedzy teoretycznej (K_U01).
– Projektowanie rozwiązań edukacyjnych i podejmowanie działań w zakresie kompetencji miękkich oraz ich krytyczna ewaluacja (K_U02).
– Identyfikowanie problemów w sytuacjach edukacyjnych oraz projektowanie rozwiązań z wykorzystaniem wiedzy specjalistycznej (K_U04, K_U05).
– Wdrażanie nowoczesnych technologii w działaniach edukacyjnych i promocyjnych (K_U06).
– Skuteczna komunikacja interpersonalna i prezentowanie stanowiska w sposób profesjonalny (K_U07, K_U08, K_U09).
– Kierowanie zespołem i realizowanie zadań w środowisku edukacyjnym (K_U10).
– Podejmowanie działań na rzecz rozwoju osobistego i wspierania innych w uczeniu się przez całe życie (K_U11).
Kompetencje społeczne:
– Całożyciowe rozwijanie własnych kompetencji zawodowych i edukacyjnych (K_K01, K_K02).
– Projektowanie i prowadzenie działań edukacyjnych dla dorosłych z uwzględnieniem różnorodnych potrzeb dorosłych (K_K03).
– Planowanie ścieżki kariery zawodowej w oparciu o rozwój osobisty i zawodowy (K_K04).
– Przestrzeganie zasad etyki zawodowej i prawa własności intelektualnej (K_K05).
– Świadome przyjmowanie odpowiedzialności za podejmowane działania edukacyjne i ich efekty (K_K06).
Kryteria oceniania
Do egzaminu modułowego można przystąpić wyłącznie po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów składających się na moduł.
Podstawę zaliczenia stanowi przygotowanie i przedstawienie indywidualnego projektu strategicznego w jednej z dwóch form do wyboru:
1. Opis strategii marketingowej funkcjonującej firmy edukacyjnej,
2. Opracowanie planu strategii marketingowej własnej, planowanej działalności edukacyjnej.
Za każdą część składową strategii marketingowej można uzyskać maksymalnie 3 punkty, przy czym pełna punktacja (3 pkt) przyznawana jest za autorskie, trafne analizy oraz propozycje zmian i innowacji, uwzględniające dynamikę współczesnego rynku edukacyjnego.
Składowe oceny:
- Cel, misja i wizja firmy – jasne sformułowanie i logiczna spójność trzech podstawowych założeń strategicznych: celu działalności, misji oraz wizji rozwoju firmy, a także ich powiązanie z aktualnymi trendami w sektorze edukacyjnym i potrzebami rynku.
- Określenie grupy docelowej / grup docelowych i ich potrzeb – wraz z uzasadnieniem – wskazanie odbiorców oferty edukacyjnej wraz z analizą ich potrzeb edukacyjnych i społecznych; uzasadnienie wyboru grupy docelowej poparte obserwacją rynkową, danymi lub konkretnymi przykładami (dodatkowe punkty za wskazanie nisz edukacyjnych lub trendów demograficznych).
- Opis otoczenia (mikro i makro) – analiza SWOT – umiejętność formułowania wniosków strategicznych z przeprowadzonej analizy oraz propozycji adaptacyjnych wobec zmieniającego się rynku.
- Opis oferowanych / planowanych usług oraz struktury cenowej – przemyślana struktura cenowa (np. pakiety, zniżki, abonamenty), spójna z profilem firmy i potrzebami odbiorców.
- Opis działań promocyjnych, w tym w mediach społecznościowych – rzeczywiste lub planowane działania promocyjne z uwzględnieniem kanałów dotarcia do grupy docelowej (np. propozycje sloganu reklamowego, hasztagów, kampanii informacyjnych).
- Działania ukierunkowane na realizację marketingu społecznego – opis wartości społecznych promowanych przez firmę, strategii zrównoważonego rozwoju oraz przejawów społecznej odpowiedzialności biznesu.
- Dodatkowo punktowana będzie umiejętność integrowania strategii edukacyjnej z potrzebami lokalnych społeczności lub grup defaworyzowanych.
Literatura
Wykaz literatury dostępny jest w sylabusach poszczególnych przedmiotów modułowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: