MS4 - Wprowadzenie do gerontologii 2300-MS4-POSW-WG
Podczas zajęć student uzyskuje niezbędną wiedzę na temat starzenia się i starości jako procesu jednostkowego i społecznego. Student poznaje zróżnicowanie w populacji ludzi starych oraz zdobywa wiedzę na temat starzenia się jako procesu demograficznego ekonomicznego i bio-psychospołecznego. Poznaje uwarunkowania i skutki tych procesów oraz miejsce ludzi starych w społeczeństwie. Omówione zostaną procesy inwolucyjne w tym warunki życia i potrzeb ludzi starszych. treści zostały tak dobrane aby w jak najszerszym zakresie przedstawić i określić warunki, niezbędne do zaspokajania ich potrzeb i aktywizacji społecznej.
Wśród zaproponowanych obszarów student ma okazję zapoznać się z:
1. Miejsce człowieka w podeszłym wieku w społeczeństwie
2. Biologiczne (fizjologia procesu starzenia się), psychologiczne (procesy inwolucyjne) i społeczne aspekty starzenia się i starości.
3. Funkcjonowanie osób starszych w różnych środowiskach i rolach społecznych
4. Wybrane formy aktywności, wsparcia i terapii osób w w podeszłym wieku
5. Demograficzne aspekty starzenia się
6. Sytuacja demograficznai społeczno – ekonomicznaludzi starszych
7. wybrane zagadnienia geragogiki specjalnej
8. Społeczne funkcjonowanie osób starszych - stereotypy i
uprzedzenia dotyczące starzenia się i starości
9. Zagadnienia przemocy względem ludzi starych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
W zakresie wiedzy student:
1. Zna przebieg rozwoju biopsychospołecznego człowieka w wieku podeszłym i czynniki wpływające na ten rozwój
2. Ma podstawową wiedzę o wielodyscyplinarnym charakterze gerontologii społecznej
3. Zna podstawową terminologię gerontologii społecznej oraz podstawową wiedzę o starości, ludziach starych i procesie starzenia się ludności
4. Ma pogłębioną wiedzę na temat ekonomicznych i demograficznych uwarunkowań starzenie się społeczeństwa i wynikających z tego faktu konsekwencji
5. Zna najczęstsze problemy, zaburzenia, choroby wieku około starczego ich przyczyny. Wie czym jest przemoc wobec ludzi starych
II. W zakresie umiejętności student:
1. Potrafi określić zasady profilaktyki i pomocy osobom starszym w tym dotkniętym przemocą. Prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z problemami starzejącego się i starego człowieka
2. 2. Identyfikuje własne problemy oraz potrzeby w zakresie zdrowia seksualnego.
3. Umie postępować w przypadkach przemocy seksualnej.
III. W zakresie kompetencji społecznych:
1. Rozumie, że pedagog powinien posiadać wiedzę o rozwoju, potrzebach, problemach, zaburzeniach i chorobach ludzi w wieku starczym i wykorzystywać ją w praktyce
2. Ma świadomość, że starość człowieka jest sferą wrażliwą i należy zachować takt i ostrożność, szanować prywatność każdego człowieka w czasie dyskusji na ten temat.
3. Posiada kompetencje w zakresie kształtowania przestrzeni życia osób starszych z zachowaniem zasad etyki pedagoga
Kryteria oceniania
Podczas zajęć stosowanych jest kilka metod pracy, przede wszystkim wykorzystano metody problemowe a w tym wykład problemowy i konwersatoryjny. W celu rozwijania umiejętności praktycznych i umożliwiania kształtowania umiejętności zastosowania przyswojonej wiedzy w praktyce stosowane będą między innymi: metoda przypadków polegająca na analizie, a następnie dyskusji nad przedstawionym przypadku, służąca również kształtowaniu umiejętności twórczego wykorzystania wiedzy w praktyce (np. samodzielne odkrywanie cech konstrukcji, systemów, procesów). Stosowana będzie również dyskusja dydaktyczna jako jedna z aktywizujących metod nauczania - uczenia się, której istota polega na zorganizowanej wymianie myśli i poglądów uczestników grupy na dany temat. Na koniec zajęć stosowana będzie również dyskusja konferencyjna, jako jedna z odmian dyskusji dydaktycznej.
Student uzyskuje zaliczenie na podstawie obecności i aktywności na zajęciach. Konwersatoryjny charakter zajęć stwarza możliwość dyskusji i kształtowania własnych opinii i poglądów, zatem jednym z elementów składających się na zaliczenie jest aktywne uczestnictwo w dyskusji prowadzonej podczas zajęć. W ocenie końcowej będą brane pod uwagę punkty uzyskane podczas odpowiedzi. Każde zajęcia kończą się punktami każdy uczestnik musi zebrać 5 punktów w skali całego kursu. 1 punkt dotyczy jednej z wybranych aktywności: wygłoszenie opinii, poglądu na temat aktualnie omawianych na zajęciach kwestii, odpowiedź na zadane przez prowadzącego pytania. Dodatkowo studenci mają za zadanie dokonać analizy 3 artykułów wybranych przez siebie i dokonać ich analizy.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Maksymalna liczba nieobecności - 2 jednostki dydaktyczne (90min).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Wieczorkowska-Tobis K, Talarska D. Geriatria i pielęgniarstwo
geriatryczne. Podręcznik dla studiów medycznych. PZWL 2008
Kijak R., Szarota Z., Starość między diagnozą i działaniem, CRZL, Warszawa 2013
Szatur-Jaworska G., Błędowsk Pi, .Dzięgielewska M., Podstawy gerontologii społecznej, Warszawa 2006.
Błędowski P., Lokalna polityka społeczna wobec ludzi starych, Warszawa 2002.
Szatur-Jaworska B., Ludzie starzy i starość w polityce społecznej, Warszawa 2000.
Halicka M., Halicki J. (red.).Przemoc wobec ludzi starych. Temida, Białystok 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: