MS4 - Marketing w edukacji dorosłych 2300-MS4-OED-MK
Zajęcia podzielone zostały na dwa bloki.
Blok pierwszy obejmuje zajęcia mające na celu zdobycie przez studentów wiedzy i umiejętności związanych z następującymi zakresami tematycznymi:
1. Istota marketingu w edukacji dorosłych
(orientacja przedsiębiorstwa na rynku, istota marketingu - ujęcie klasyczne i nowoczesne, ewolucja marketingu, marketing społeczny)
2. Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa edukacyjnego
(makrootoczenie i mikrootoczenie przedsiębiorstwa, wprowadzenie do zaawansowanej analizy SWOT przedsiębiorstwa edukacyjnego)
3. Postępowanie konsumenta na rynku usług edukacyjnych
(proste i złożone modele zachowań konsumenckich, czynniki warunkujące postępowanie konsumentów, proces decyzyjny konsumenta)
4. Produkt i cena
(strategia produktu, struktura produktu, cykl życia produktu na rynku, kształtowanie nowego produktu, cechy usług edukacyjnych, cele realizowanej strategii cenowej, sposoby ustalania cen usług)
5. Segmentacja rynku
(na czym polega segmentacja rynku i kto kupuje produkt, warunki efektywnej segmentacji, etapy wyboru rynku docelowego)
6. Promocja
(miejsce i rola promocji, instrumenty i program promocji placówek edukacyjnych na rynku komercyjnym, public relations (PR), marketing bezpośredni w edukacji, reklama, percepcja reklamy, projektowanie programu promocji)
7. Jak założyć własną firmę?
Konstruowanie pełnego planu marketingowego i formalnego własnego przedsiębiorstwa
Blok drugi obejmuje zajęcia, na których studenci przestawiają w formie prezentacji z wykorzystaniem dowolnych narzędzi własny projekt firmy wraz z opisem rynku docelowego, elementów marketingu mix ze szczególnym uwzględnieniem promocji, strategii radzenia sobie z konkurencją, swojego unikatowego produktu i elementów strategii marketingowej
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
1. Zna podstawową terminologię z zakresu marketingu usług edukacyjnych
2. Posiada wiedzę dotyczącą zasad stosowania podstawowych narzędzi marketingowych, konstruowania planów promocji placówek edukacyjnych oraz tworzenia zaawansowanych analiz wprowadzania przedsiębiorstwa na rynek usług
3. Zna i rozumie zasady doboru strategii radzenia sobie z konkurencją
4. Zna i rozumie pojęcie produktu, a także specyfikę usług edukacyjnych rozumianych jako produkt na rynku usług
5. Wie w jaki sposób przeprowadzić efektywną i rzetelną segmentację rynku docelowego
6. Zna zasady tworzenia planów promocji placówek edukacyjnych
Umiejętności:
Student:
1. Potrafi stworzyć plan marketingowy swojej firmy
2. Potrafi odpowiednio zaprojektować i dobrać narzędzia promocji do wybranego przez siebie rodzaju działalności edukacyjnej
3. Potrafi krytycznie ocenić marketingowy biznesplan przedsiębiorstwa edukacyjnego i wskazać jego zalety oraz wady
4. Potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą strategii produktu i strategii cenowej przy konstruowaniu własnego biznesplanu
5. Potrafi przeprowadzić rzetelną analizę SWOT
Kompetencje społeczne:
Student:
1. Współpracuje z innymi członkami zespołu (grupy) podczas planowania rozwiązań zadań warsztatowych
2. Ocenia wybrane plany marketingowe, wskazując na ich mocne i słabe strony, proponuje optymalne rozwiązania, wspiera i formułuje konstryktywną krytykę
Kryteria oceniania
Zaliczenie zajęć:
A. Stworzenie projektu własnej firmy związanej z usługami edukacyjnymi dla osób dorosłych (określenie rynku docelowego, stworzenie elementów marketingu mix ze szczególnym uwzględnieniem promocji, a także strategii cenowej i sposobów rdzenia sobie z konkurencją)
B. Obecność na zajęciach
C. Aktywne uczestnictwo
Literatura
Daszkowska M. (2011) "Usługi. Produkcja, rynek, marketing", Warszawa
Hall H. (2007) "Marketing w szkolnictwie" Warszawa.
Konkol S. (2013) "Edukacyjny start-up, czyli marketing w edukacji", Warszawa
Kotler P. (1999) "Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola", Warszawa.
Rzążewski R. (2016) "Jak przygotować dobry content marketing w edukacji", Warszawa
Zimnak M. (2015) "Promocja edukacji akademickiej w Polsce po roku 2000", Kraków
Żurawik W. (2005) "Marketing. Podstawy i kontrowersje", Gdańsk.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: