MS4 - Alternatywne techniki autoedukacji 2300-MS4-OED-AL
Celem zajęć jest poznanie alternatywnych form autoedukacji osób dorosłych. Program dotyczy problematyki pojęcia autoedukacji, koncepcji uczenia się, technik uczenia się, źródeł wiedzy oraz przestrzeni uczenia się. Podczas zajęć studenci nie tylko poznają skuteczne metody uczenia się i zapamiętywania informacji, lecz także spojrzą na świat z nowej perspektywy. Dowiedzą się, jak czerpać z otaczającej rzeczywistości i uczyć się zawsze i wszędzie – zgodnie z koncepcją lifelong learning.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student:
• zna pojęcia: uczenie się, edukacja formalna, nieformalna, pozaformalna, autoedukacja, samokształcenie, cykl Kolba, lifelong learning, lifewide learning, e-learning, m-learning, we-learning,
• rozumie zależności i związki między kulturą, sztuką, środowiskiem, a uczeniem się.
Umiejętności:
Student:
• wykorzystuje wiedzę zdobytą podczas zajęć, by zaplanować skuteczny proces autoedukacji,
• wykorzystuje poznane metody uczenia się,
• wykorzystuje poznane mnemotechniki,
• projektuje wydarzenie edukacyjne dostosowane do wybranego obszaru autoedukacji permanentnej,
• wykorzystuje metodę design thinking w projektowaniu procesu uczenia się,
• projektuje doświadczenie edukacyjne w przestrzeni społecznej,
• przygotowuje prawidłowe mapy myśli.
Kompetencje społeczne:
Student:
• uczestniczy w dyskusji i prezentuje swoją opinię na forum grupy,
• pracuje w grupie z innymi studentami,
• potrafi organizować proces kształcenia dorosłych,
• docenia znaczenie edukacji w życiu człowieka dorosłego.
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania: kontrola obecności, zadanie zaliczeniowe z zakresu uczenia się w przestrzeni społecznej, prezentacja.
Literatura
1. Muszyński M. (2014), Edukacja i uczenie się – wokół pojęć, „Rocznik Andragogiczny”, t. 21, s. 78-88.
2. Kozerska, A. (2005), Autoedukacja jako jeden z wymiarów edukacji ustawicznej, Prace Naukowe AJD, Pedagogika 14, s. 221-227.
3. Kargul J. (2017), Jeszcze raz o mitach andragogiczynych, „Edukacja Dorosłych”, nr. 2(77), s. 15-20.
4. Kluzowicz J. (2017), Codzienność jako przestrzeń doświadczania dorosłości i zdobywania wiedzy, „Edukacja Dorosłych”, nr. 1, s. 67-76.
5. https://ec.europa.eu/epale/pl/blog/design-thinking-jako-nowe-wyzwanie-dla-edukatorow
6. https://ec.europa.eu/epale/pl/blog/welearning-czyli-o-wirtualnych-spolecznosciach-uczacych-sie
7. Marian M. (2008), Mnemotechnika i mapy myśli jako narzędzia wspomagające proces uczenia się, Zeszyty naukowe WSOWL „Poglądy i doświadczenia”, nr. 4 (150), s. 91-103.
Wybrane artykuły z czasopism naukowych i popularnonaukowych.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: