MS4 - Moduł specjalnościowy 4 - Organizacja procesów uczenia się dorosłych 2300-MS4-OED
Celem modułu jest przygotowanie studentów do organizowania przedsięwzięć edukacyjnych dla osób dorosłych charakteryzujących się różnymi cechami, potrzebami poznawczymi oraz oczekiwaniami wobec edukacji. Student zdobędzie wiedzę i umiejętności niezbędne do zaprojektowania zajęć, ich zespołowego przygotowania i przeprowadzenia, a także wybrania jak najlepszego sposobu promowania swojego projektu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali i w terenie
mieszany: w sali i zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Moduł realizuje następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Kierunkowe: K_W04, K_W06, K_W07, K_U01, K_U02, K_U04, K_U05, K_U07, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05
Specjalnościowe: S1_W04, S1_W05, S1_W06, S1_W07, S1_U01, S1_U02, S1_U05, S1_U06, S1_U07, S1_U08, S1_U09, S1_U11, S1_U14, S1_U15, S1_U16, S1_K01, S1_K02, S1_K03, S1_K04, S1_K06
Szczegółowe efekty uczenia się uzyskiwane w ramach modułu:
Wiedza:
Student zna i rozumie:
• specyfikę uczenia się ludzi dorosłych oraz rozumie zasady dobierania rozwiązań edukacyjnych do ich potrzeb (K_W04);
• zasady doboru metod i form oferowanych przez instytucje prowadzące działania edukacyjne skierowane do osób dorosłych (K_W06);
• zmiany cywilizacyjne wpływające na organizację procesów edukacyjnych w różnych instytucjach (K_W07).
Umiejętności:
Student potrafi:
• wybrać działanie organizacyjne wspierające procesy uczenia się dorosłych, adekwatnie do właściwości dorosłych uczestników: wieku, płci, wykształcenia, sytuacji życiowej (K_U05);
• rozpoznawać oraz analizować przyczyny problemów i trudności edukacyjnych różnych grup dorosłych (K_U01);
• zgromadzić i krytycznie przeanalizować informacje niezbędne do zorganizowania i oceny działania edukacyjnego (K_U02);
• wykorzystać zdobytą wiedzę w celu samodzielnego zaplanowania i zorganizowania określonego rodzaju sytuacji edukacyjnej dla zdefiniowanej grupy dorosłych odbiorców (wiek, płeć, wykształcenie) (K_U05);
• wykorzystując proste badania stosowane, potrafi zdiagnozować potrzeby edukacyjne dorosłych oraz zaplanować sposoby zaprezentowania produktu edukacyjnego indywidualnemu i zbiorowemu odbiorcy (K_U04);
• pracować w zespołach projektowych (także na stanowisku lidera), realizując wyznaczone cele edukacyjne (K_U07);
• precyzyjnie komunikować się z innymi oraz prezentować własne stanowisko, uwzględniając potrzeby różnych interesariuszy (K_U07).
Kompetencje społeczne:
Student przejawia gotowość do:
• uczenia się przez całe życie, uwzględniając bieżące i długofalowe cele edukacyjne (K_K01);
• wykorzystywania wiedzy naukowej oraz aktywnego i rzetelnego jej poszukiwania w przypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu (K_K02);
• współdziałania i nawiązywania relacji z innymi w celu realizacji przyjętych zadań lub rozwiązywania problemów dorosłych z różnych grup społecznych (K_K03);
• podejmowania inicjatywy na rzecz środowiska społecznego (K_K04);
• przestrzegania zasad etycznych w organizowaniu oraz prezentowaniu produktów i usług edukacyjnych dorosłym odbiorcom (K_K05);
• przyjmowania odpowiedzialności za jakość oferowanych działań i produktów edukacyjnych (K_K05).
Kryteria oceniania
Opracowanie i zorganizowanie zajęć edukacyjnych dla wybranej grupy osób dorosłych: zadanie będzie miało charakter zespołowy; ocenie podlegać będą: zawartość merytoryczna projektu, jego adekwatność do charakterystyki grupy docelowej, umiejętność podziału zadań i pracy zespołowej, właściwa promocja zajęć.
Literatura
J. Kargul (2005): Obszary pozaformalnej i nieformalnej edukacji dorosłych. Przesłanki do budowy teorii edukacji dorosłych
Malewski M. (2009) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice
Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się
Knowles M.S., Holton E.F., Swanson R.A. (2009) Edukacja dorosłych. Podręcznik
akademicki
Wybrane artykuły z „Edukacji Dorosłych”
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: