Animacja społeczno-kulturalna i instytucje kultury 2300-MS4-ASK
Moduł dotyczy obszarów działań animacyjnych i możliwych sposobów współpracy z różnymi instytucjami. Celem modułu jest również sprawdzenie wiedzy i umiejętności nabytych podczas studiowania specjalności Animacja Kultury i Edukacja Nieformalna, Pozaformalna i Alternatywna, co przejawia się w samodzielnie przygotowany, zrealizowanym i poddanym ewaluacji projekcie.
Studenci/tki w ramach modułu zapoznają się ze sposobami poznawania środowiska społecznego, teoretycznymi założeniami podejmowania działania, funkcjonowaniem instytucji w obszarze kultury i społeczeństwa obywatelskiego, a także z podłożem i aspektami działań kulturalnych.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna:
- specyficzne warunki funkcjonowania grup i jednostek z różnymi potrzebami społecznymi oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania i wspierania rozwoju (S2_W05),
- historię, kulturę i warunki funkcjonowania instytucji w obrębie kultury i społeczeństwa obywatelskiego (S2_W06),
- prawne i etyczne uwarunkowania działalności animacyjnej w różnych obszarach społecznych i kulturalnych (S2_W08)
Student/ka potrafi:
- analizować wybrane teorie działania społecznego oraz wskazywać na ich powiązania z praktycznym działaniem (S2_U01),
- korzystać z różnych źródeł informacji właściwych dla danego obszaru działalności animacyjnej (S2_U02),
- dostrzegać możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności dotyczących funkcjonowania instytucji w obrębie kultury oraz społeczeństwa obywatelskiego (S2_U03),
- zaprojektować w dużym zespole, przeprowadzić i poddać ewaluacji projekt animacyjny (S2_U05),
- zaplanować swoją dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego wskazując obszary, w których planuje się rozwijać (S2_U06),
- zaplanować i organizować pracę zespołową odpowiedzialnie i odpowiednio do możliwości poszczególnych osób przydzielając zadania, współpracować z innymi podmiotami, współdziałać z innymi będąc członkiem zespołu (S2_U07), przyjmować różne role w zespole projektowym.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- ewaluacji realizowanych przez siebie projektów, wyciągania konstruktywnych wniosków do przyszłej pracy animacyjnej (S2_K01),
- korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin podczas projektowania działalności w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej (S2_K02),
- samodzielnego działania na rzecz organizowania środowiska lokalnego, współdziałania z różnymi podmiotami funkcjonującymi w obszarze trzeciego sektora (S2_K03),
- założenia organizacji pozarządowej działającej na rzecz realizowania potrzeb danej społeczności lokalnej lub określonego środowiska wychowawczego (S2_K04),
- przestrzegania etyki zawodowej animatora i edukatora w obszarze edukacji pozaformalnej podczas podejmowanych działań (S2_K05),
- prezentowania odpowiedniej postawy podczas działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej (S2_K06).
Kryteria oceniania
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOSa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Drugim elementem składowym jest ocena z przygotowania i realizacji projektu opracowanego w ramach zajęć Teoria działania społecznego.
Na ocenę z egzaminu składają się oceny z poszczególnych przedmiotów w ramach modułu oraz ocena ze zrealizowanego projektu.
Projekt ma być przygotowany wspólnie całą grupą, a jego realizacja ma się odbyć w semestrze letnim. Projekt jest prezentowany przed komisją składającą się z osób prowadzących składowe modułu oraz studentami specjalności.
Warunkiem wystawienia oceny z projektu jest: udział w planowaniu i przygotowaniu projektu (szczegółowy przydział zadań), obecność podczas realizacji projektu, przesłanie indywidualnego raportu końcowego (zadania zaplanowane, zadania zrealizowane, ocena efektów projektu, wnioski).
Literatura
Piotr Sztompka, Socjologia: analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002.
• Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. Alina Gałązka, Jan Herbst
• Peter Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka,
• Victor Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie
• Eric Berne, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: