MS3 - Trener w działaniu. Obserwacje, praktyki, doświadczenia 2300-MS3-TKM-WS-T
Ważnym aspektem przedmiotu jest nabywanie doświadczenia trenerskiego przez podejmowanie zadań polegających na, między innymi:
- dzieleniu się refleksją nad obserwowanymi (świadomymi i nieświadomymi) działaniami i zachowaniami trenerów,
- analizie specyfiki pracy trenera i jego środowiska (w tym wyzwań dostrzeganych w perspektywie przyszłości zawodu trenera wobec dynamicznych zmian kulturowo-społeczno-ekonomicznych),
- podejmowaniu prób dookreślania własnej wizji bycia trenerem,
- opracowaniu projektów rozwojowych w celu sensownego podnoszenia kwalifikacji zawodowych dostrzeganych w szerszym planie życiowym i rozwojowo-osobowościowym trenera.
Uczestnicy zajęć będą mieli okazję obserwować (w różnej formie, również zdalnej) pracę trenerów w firmach szkoleniowych i consultingowych, w domach kultury i innych instytucjach edukacji pozaformalnej lub w organizacjach pozarządowych i działach HR rozmaitych firm i placówek. Studenci będą mogli ponadto uczestniczyć w nieformalnych wydarzeniach edukacyjnych lub innego rodzaju (ważnych z punktu widzenia doświadczeń trenerskich):
- przedsięwzięciach instytucjonalnych (albo)
- indywidualnych inicjatywach o potencjale rozwojowym i trenerskim.
W zależności od preferencji osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, studenci będą mogli współpracować w procesie grupowym lub podczas indywidualnych konsultacji trenersko-rozwojowych. Proszę zatem o uważne czytanie opisu przedmiotu w danym roku akademickim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
P
Zajęcia mają na celu skonfrontowanie studenta z pracą trenera przez:
- spotkania z trenerami,
- obserwowanie pracy trenerów,
- podejmowanie działań o charakterze trenerskim,
- nabywanie nowych doświadczeń i umiejętności trenerskich w tym umiejętności autoanalizy, refleksji oraz krytyczno-strategicznego orientowania się w rzeczywistości szkoleniowej i rozwojowej
Pełny opis:
Ważnym aspektem przedmiotu jest nabywanie doświadczenia trenerskiego przez podejmowanie zadań polegających na, między innymi:
- dzieleniu się refleksją nad obserwowanymi (świadomymi i nieświadomymi) działaniami i zachowaniami trenerów,
- analizie specyfiki pracy trenera i jego środowiska (w tym wyzwań dostrzeganych w perspektywie przyszłości zawodu trenera wobec dynamicznych zmian kulturowo-społeczno-ekonomicznych),
- podejmowaniu prób dookreślania własnej wizji bycia trenerem,
- opracowaniu projektów rozwojowych w celu sensownego podnoszenia kwalifikacji zawodowych dostrzeganych w szerszym planie życiowym i rozwojowo-osobowościowym trenera.
Uczestnicy zajęć będą mieli okazję obserwować (w różnej formie, również zdalnej) pracę trenerów w firmach szkoleniowych i consultingowych, w domach kultury i innych instytucjach edukacji pozaformalnej lub w organizacjach pozarządowych i działach HR rozmaitych firm i placówek. Studenci będą mogli ponadto uczestniczyć w nieformalnych wydarzeniach edukacyjnych lub innego rodzaju (ważnych z punktu widzenia doświadczeń trenerskich):
- przedsięwzięciach instytucjonalnych (albo)
- indywidualnych inicjatywach o potencjale rozwojowym i trenerskim.
W zależności od preferencji osoby prowadzącej zajęcia w danym roku akademickim, studenci będą mogli współpracować w procesie grupowym lub podczas indywidualnych konsultacji trenersko-rozwojowych. Proszę zatem o uważne czytanie opisu przedmiotu w danym roku akademickim.
Literatura:
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- posiada wiedzę o realiach i możliwościach pracy na szeroko rozumianym rynku usług rozwojowych oraz w pionie personalnym różnych firm i instytucji;
- opisuje struktury i instytucje branżowe, posługując się adekwatną terminologią;
- posiada wiedzę na temat specyfiki pracy edukacyjnej z człowiekiem dorosłym;
- posiada wiedzę z zakresu samokształcenia i rozumie zależność między osobistym rozwojem i poczuciem satysfakcji życiowej a pracą trenera (szerzej: pracą andragoga).
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności
Student:
- potrafi realizować podstawowe trenerskie zadania zawodowe (również wykorzystując nowoczesne metody i narzędzia mające zastosowanie w prowadzeniu procesów edukacyjnych z ludźmi dorosłymi);
- umie prawidłowo formułować problemy związane z organizacją i realizacją procesów edukacyjnych;
- umie odróżnić osobiste blokady i ograniczenia od blokad i problemów nie związanych z jego osobistą kondycją psycho-fizyczną;
- wykorzystując wiedzę z zakresu andragogiki, potrafi rozwiązywać podstawowe problemy wyłaniające się w toku prowadzenia i organizowania procesu edukacyjno-rozwojowego;
- w aktywny sposób potrafi poruszać się na rynku zawodowym;
- potrafi zaplanować ścieżkę kariery trenerskiej w perspektywie własnego rozwoju osobistego i zwiększania życiowej satysfakcji
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie aktywnego udziału w zajęciach, obecności oraz przygotowanej prezentacji (lub napisanego eseju) na wybrany temat związany z doświadczeniem bycia trenerem. Szczegółowe zasady zaliczenia zostaną ustalone na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Uwagi
W cyklu 2023L:
UWAGA nr 1: Student, jeżeli wyrazi takie życzenie, może uzyskać wcześniejsze zaliczenie przedmiotu na podstawie zaprezentowanej przed grupą prezentacji i wygłoszonej podczas zajęć prelekcji dotyczącej własnych doświadczeń w pracy trenera (lub pokrewnego zawodu) – o ile student przedłoży zaświadczenie o pracy w charakterze trenera (lub wykonywania pokrewnego zawodu). Zasady wcześniejszego zaliczenia lub zwolnienia z zajęć zostaną przedstawione na pierwszych zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: