MS3 - Moduł specjalnościowy 3-Studia nad wychowaniem, dziećmi i rodzinami 2300-MS3-SDR-SD
W ramach tego modułu studenci mają możliwośc konfrontowania założeń róznych koncepcji wychowawczych i społecznych z ich dziesiejszymi zastosowaniami. Poznając dzieje trudnego dzieciństwa w perspektywie historycznej - zarówno europejskiej, jak i polskiej omawiane są nie tylko uwarunkowania społeczne, ale też sposoby radzenia sobie i trudnościami i programy pomocy róznycm grupom dzieci. Studenci mają możliwośc wybrania ważnych dla nich postaci pedagogów i działaczy społecznych i przedstawienia ich koncepcji w konfrontacji z dzisiejszymi ich zastosowaniami w praktyce.
Z kolei warsztat kompetencji równościowych i międzykulturowych to praktyczne ćwiczenia przygotowujące do pracy z grupami zróżnivowanymi kulturowo i społecznei., do walki z dysktryminacją i wykluczeniem. Praktyka pozwoli na przeprowadzenie opisu wybrenego programu pracy z dzieckiem, rodzina lub grupą według okreslonych kryterów ewaluacji w pomocy społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S5_W01 teoretyczne podstawy opieki i wychowania, pomocy społecznej oraz pracy społeczno-wychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia, a także terminologie nauk pokrewnych i relacje z innymi naukami
S5_W02 historyczne i społeczne przemiany rodziny, uwarunkowania sytuacji dziecka w rodzinie i społeczeństwie
S5_W03 specyfikę funkcjonowania współczesnych środowisk wychowawczych i metody ich analizy w różnych dyscyplinach nauki S5_W04 podstawy prawne i organizacyjne systemu opieki społecznej, polityki rodzinnej, systemu opieki nad dziećmi w Polsce
S5_W05 prawne podstawy pracy społeczno-wychowawczej w różnych środowiskach
S5_W06 etyczne zagadnienia działań podejmowanych na rzecz dzieci i innych grup społecznych i kontekst etyczny działań w relacji dziecko-rodzina-państwo
S5_W07 zna KoPD i unijne rekomendacje dotyczące pomocy społecznej i opieki nad dzieckiem
S5_W08 zróżnicowanie systemów pomocy dziecku i rodzinie na świecie oraz przykłady działań na rzecz niwelacji nierówności wśród dzieci
S5_W09 najważniejsze metody i techniki rozpoznawania potrzeb różnych grup i środowisk społecznych oraz instytucje, formy i metody działań pomocy i wsparcia
S5_W10 cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia o zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji
S5_W11 społeczne i psychologiczne uwarunkowania procesów wychowawczych
S5_W12 aktualne problemy społeczne oraz narzędzia ewaluacji programów pomocy społecznej adresowane do różnych odbiorców
Umiejętności: absolwent potrafi
S5_U01 obserwować i analizować różnorodne środowiska wychowawcze posługując się metodami i technikami diagnostycznymi z wykorzystaniem różnych teorii,
S5_U02 dostrzec i scharakteryzować problemy wychowawcze dzieci i pomóc w ich rozwiązaniu,
S5_U03 potrafi zastosować kryteria dotyczące jakości życia do opisu sytuacji dzieci w wybranym regionie/kraju świata
S5_U04 odpowiednio do potrzeb jednostki/grupy/środowiska dobrać metody diagnostyczne i podjąć stosowne działania
S5_U05 potrafi prawidłowo odczytać i zastosować przepisy prawa w sytuacjach wymagających interwencji w rodzinie
S5_U06 właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka i rodziny i formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych
S5_U07 wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu opieki, wychowania i praw dziecka do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej,
S5_U08 formułować pytania badawcze i dokonać analizy aktualnych kwestii społecznych
S5_U09 zastosować znane koncepcje teoretyczne do analizy sytuacji dziecka i rodziny
S5_U10 podejmować interwencje w sytuacji kryzysowej w rodzinie, grupie, instytucji i proponować adekwatne do sytuacji rozwiązania
S5_U11 potrafi dokonać ewaluacji programów wychowawczych i społecznych
S5_U12 zdobywać i wykorzystywać nowe informacje na temat najlepszych sposobów pomocy dziecku i wsparcia rodziny w trudnej sytuacji w zróżnicowanych środowiskach
S5_U13 zajmować stanowisko i samodzielnie formułować dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach
S5_U14 sformułować plan pomocy oraz przekonywującą argumentację w piśmie procesowym w sprawach rodzinnych
S5_U15 pracować w zespole wychowawczym i wspólnie realizować zadania wyznaczone planem pracy danej instytucji/organizacji
S5_U16 współpracować z rodziną w celu doskonalenie umiejętności wychowawczych S5_U17 tworzyć i realizować cele z grupą dzieci
S5_U18 zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S5_K01 uzupełniania wiedzy teoretycznej o doświadczenia zdobywane w ramach samodzielnie wybranych praktyk,
S5_K02 uzupełniania wiedzy i umiejętności dokonując wyboru zajęć fakultatywnych pogłębiających program specjalizacji,
S5_K03 współdziałania w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia
S5_K04 uczestnictwa w programach pracy z dziećmi, grupami, rodzinami, środowiskiem ocenę tych programów i uwzględniania w procesie ewaluacji opinii realizatorów, współuczestników i beneficjantów
S5_K05 nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie
S5_K06 organizowania zajęć dla dzieci i młodzieży w ramach zorganizowanych praktyk
S5_K07 współpracy w zespołach działających na rzecz dzieci i rodzin oraz podejmowania w nich różnych ról
S5_K08 dokonywania analizy sytuacji wychowawczych i społecznych w różnych środowiskach i podejmowania inicjatyw środowiskowych
S5_K09 działania zgodnie z etyką zawodową pedagoga i pracownika służb społecznych,
S5_K10 rozstrzygania dylematów związanych z pracą z społeczno-wychowawczą zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
S5_K11 stosowania zasady etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
S5_K12 odpowiedzialnie przygotowywać się do zaplanowanej pracy
S5_K13 przyjmować odpowiedzialność za prowadzone działania i ich skutki.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udzial w zajęciach; przedstawienie wybranego pedaoga lub działacza społecznego i jego koncepcji, zainicjowanie dyskusji; opracowanie ewaluzacji programu pedagogicznego/socjalnego z zastosowaniem wybranych kryteriów;
Egzamin ustny
Praktyki zawodowe
praktyki pedagohgiczne opieka i wychowanie, ktore są okazją do przeprowadzenia własnych działań ustalonych z opiekunem praktyk oraz dokonania ewaluacji obserwowanego programu.
Literatura
Literatura zostanie podana przez prowadzacych przedmioty wchodzace w skład modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: