RPE - Rodzina z osobą niepełnosprawną 2300-MS3-RPE-RN
Rodzina jaoko instytucja i grupa społeczna
Zmianuy funkcjonowania rodziny, po diagnozie niepełnosprawności
Mechanizmy adaptacji rodziny - zasoby, wsparcie społeczne
Reakcje emocjonalne poszczsególnych członków rodziny na niepełnosprawność
Postawy rodziny wobec niepełnosprawnego członkaq i czynniki je modyfikujące
Zmiany w rodzinie spowodowanie cyklem rozwojowym
Zmiany z wiązane z dorastaniem i dojrzewaniem dzieci w rodzinie z osoba niepełnosprawną
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna reakcje emocjonalne na niepełnosprawność,
zna postawy członków rodziny i ich uwarynkowania,
zna zmiany w cyklu rozwoju rodziny
Umiejętnośći: potrafi idenfikować etapy adaptacji do niepełnosprawności członka rodziny, diagnozować potrzeby rodziny
Postawy: rozumie zachowanie członków rodziny i potrafii organizować system wsparcia dla rodziny.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach, praca zaliczeniowa, kolokwium
Literatura
Obuchowska: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, 1997
Kościelska: Trudne macierzyństwo, 2001
Kościelska; Niechciana seksualność, 2005
Gustavsson, Zakrzewska, Manterys: Upośledzenie w społecznym zwierciadle, 1998
Dryżałowska; Pokochaj mnie mamo,2008
Twardowski A: Sytuacja rodzin z dzieckiem niepełnosprawnym W: (red.) I. Obuchowska: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, 2008
Pisula E. Psychologiczne problemy rodziców dzieci z zaburzeniami w rozwoju, 1998
Urbanowicz M. : Praca z rodzicami dzieci niepełnosprawnych. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 2003 nr 5
Wrona S. Walkowska W. (red.): Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych. Tom 18 1/2014
Kościelska M: Oblicza upośledzenia, 2008
Bartnikowska U., Żyta A.: Żyjąc z niepełnosprawnością, przeszłość, teraźniejszość i przyszłość, 2007
Marszałek L.: Niepełnosprawność, kobiecość, rodzina, 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: