MS3 - Poradnictwo społeczno-wychowawcze 2300-MS3-PSW-PO
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
EFEKTY
WIEDZA
•Przedstawia różne koncepcje poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
•Zna formy, strategie i rodzaje poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej
•Zna instytucje i organizacje funkcjonujące w systemie poradnictwa/pomocy psychologiczno-pedagogicznej
UMIEJĘTNOŚCI
•Wskazuje możliwości profesjonalnej pomocy psychologiczno-pedagogicznej
•Potrafi wskazać przyczyny trudności w funkcjonowaniu dzieci (w nauce, zachowaniu)
•Umie przygotować plan pomocy w zależności od stwierdzonej trudności w funkcjonowaniu dziecka/rodziny
KOMPETENCJE
•Wzmacnia swoją wrażliwość na trudną sytuację ludzi/ rodzin
Potrafi rozpoznać i komunikować się z osobą wymagającą pomocy w rozwiązaniu problemu
•Dostrzega potrzebę budowania systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla osób w trudnej sytuacji w środowisku lokalnym i potrafi pracować w zespole
Literatura
L. Albański (2001), Profilaktyka i wspomaganie pedagogiczne rodziny, Warszawa
B. Aouil (2004), Psychologia pomocy Online, czyli Internet w poradnictwie psychologicznym, Bydgoszcz,
L.M. Brammer (1982), Kontakty służące pomaganiu. Procesy i umiejętności, PTP, Warszawa,
Czarnecka M., Wysocka M., (2024) Udzialanie i dokumentowanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole i w przedszkolu
M. Deptuła, A. Misiuk (2024) Rozpoznawanie kompetencji społecznych u dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym, PWN.
A. Dwojak-Matras (2007), Poradnictwo online (w:) V. Drabik-Podgórna (red.) Poradnictwo między etyką a techniką, Kraków
G. Egan (2002) Kompetentne pomaganie, Zysk i s-ka.
E. Hajduk, B. Hajduk (2001), Pomoc i opieka - różne postacie, Kraków
A. Kargulowa (2006), Poradnictwo, Warszawa
Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010.
E. Kozdrowicz (2003), Poradnictwo w teorii i praktyce, [w:] T. Pilch, I. Lepalczyk (red.), Pedagogika społeczna, Wyd. Żak, Warszawa
S. Murgatroyd (2000), Poradnictwo i pomoc, Poznań
B. F. Okun (2002), Skuteczna pomoc psychologiczna, Warszawa
R. Pawłowska (1996), Poradnictwo pedagogiczne, Warszawa
F. Riessman, D. Carroll (2000), Nowa definicja samopomocy. Polityka i praktyka, Warszawa,
K. Otrębska-Popiołek (1991), Człowiek w sytuacji pomocy. Psychologiczna problematyka przyjmowania i udzielania pomocy, Katowice,
Skałbania E., (2024) Poradnictwo pedagogiczne: przegląd wybranych zagadnień, Impuls
M. Sztenke (2010), Telefon zaufania - wsparcie bliźniego czy profesjonalna pomoc? (w) E. Bielecka (red) Zagrożona młodość.
Innowacyjne formy interwencji społecznej, Warszawa (Pedagogika społeczna nr2)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: