MS3 - Wczesne wspomaganie rozwoju 2300-MS3-PR-WWR
Podczas zajęć zostaną omówione sposoby wspierania rozwoju dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi. Poruszane zagadnienia będą dotyczyć zasad rozwijania aktywności, stymulowania motywacji dziecka, zaspokajania jego potrzeb, kształtowania nawyków i postaw w odniesieniu do poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Program zajęć obejmować będzie również tematy dotyczące organizowania form procesu wychowawczo-edukacyjnego. Wśród referowanych na zajęciach zagadnień znajdą się też kwestie stosowania aktywnych metod i form pracy z dzieckiem, stymulacji psychoruchowej, muzycznej, plastycznej oraz doboru literatury dziecięcej. Plan zawiera również problematykę umiejętności pracy z rodzicami (opiekunami) małego dziecka z różnego rodzaju trudnościami w funkcjonowaniu.
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
wiedza:
- podaje definicję, cel , funkcje, zakres oraz znaczenie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- charakteryzuje zasady rozwijania aktywności, stymulowania motywacji dziecka, zaspokajania jego potrzeb, kształtowania nawyków i postaw w odniesieniu do poszczególnych rodzajów niepełnosprawności;
- zna aktywne metody i formy pracy z dzieckiem;
umiejętności:
- opisuje funkcjonowanie dzieci z różnymi potrzebami edukacyjnymi;
- potrafi wskazać problematykę wsparcia środowiska rodzinnego dziecka z poszczególnymi trudnościami w funkcjonowaniu;
- umie organizować odpowiednie formy procesu wychowawczo-edukacyjnego dziecka;
postawy:
- różnicuje istotę działań w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- rozumie potrzebę rodziców (opiekunów) małego dziecka z różnego rodzaju trudnościami w funkcjonowaniu.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział na zajęciach, znajomość lektur, kolokwium.
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia.
Literatura
Bogdanowicz M., Kasica A.: Ruch rozwijający dla wszystkich. Efektywność metody Weroniki Sherborne. Gdańsk 2003.
Cytowska B., Winczura B. (red.): Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka. Kraków 2008.
Czajkowska I., Herda H.: Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne w szkole. Warszawa 1998.
Doman G., Doman J.: Jak nauczyć małe dziecko czytać. Bydgoszcz 1992.
Garda-Łukaszewska J., Szperkowski T.: Współtworzenie – zajęcia plastyczne z osobami upośledzonymi umysłowo. Warszawa 1997.
Gruszczyk-Kolczyńska E. Zielińska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Warszawa 2000.
Kaczmarek B.B.: Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka. Kraków 2008.
Kisiel M.: Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka. Dąbrowa Górnicza 2007.
Kwaśniewska G. (red.): Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny. Lublin 2007.
Olechnowicz H.: Jak podtrzymywać bliskość psychiczną z małym dzieckiem. W: Olechnowicz (red). U źródeł rozwoju dziecka. Warszawa 1999
Pileccy W. i J. (red.): Stymulacja psychoruchowego dziecka o obniżonej sprawności umysłowej. Kraków 2004.
Pisula E.: Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia. Gdańsk 2005.
Piszczek M.: Terapia zabawą, terapia przez sztukę. Warszawa 1997.
Piszczek M. (red.): Diagnoza i wspomaganie rozwoju dzieci w wieku 0-5 lat oraz wspieranie ich rodzin. Warszawa 1998.
Piszczek M.: Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Warszawa 2006.
Piszczek M.: Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Warszawa 2007.
Walczak G. (red.): Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących. Warszawa 2005.
Wereszka K.: Wczesna opieka nad dzieckiem z wadą słuchu i jej wpływ na jego dalsze losy, Szkoła Specjalna, 2005 Nr 5. Warszawa 2005.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: