MS3 - Wspomaganie edukacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych 2300-MS3-PR-WE
I semestr
Przedmiot obejmuje teoretyczną problematykę dotyczącą najbardziej korzystnych warunków integracyjnego i włączającego nauczania dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wśród referowanych na zajęciach tematów znajdują się min. kwestie sytuacji dziecka z niepełnosprawnością w klasie integracyjnej i włączającej, przygotowania dzieci pełnosprawnych do życia w integracji i efektywności edukacji dzieci niepełnosprawnych w klasach integracyjnych i ogólnodostępnych. Ponadto zostaną omówione sprawy związane z organizacją nauczania oraz zadaniami, rolą nauczycieli i specjalistów w tym procesie.
II semestr
Przedmiot przyjmuje charakter praktyczny – warsztatowy. Obejmuje zagadnienia dotyczące stosunków społecznych w klasie oraz zasad i metod pracy w grupie. Dodatkowo omówione zostaną problemy pracy z uczniem ze SPE i jego rodzicami. Szczególna uwaga zostanie poświęcona także takim zagadnieniem jak: zadania nauczyciela wspomagającego, zakres pracy, kompetencje, warsztat pracy pedagoga, zasady współpracy z nauczycielem wiodącym i innymi specjalistami obecnymi w szkole.
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
wiedza:
- zna metody rozwijania kompetencji społecznych,
- zna metody pracy z uczniem z niedostosowaniem społecznym, pracy z zróżnicowaną grupą uczniów,
- zna metody indywidualnego wsparcia uczniów z SPE;
umiejętności:
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności profesjonalne niezbędne do pracy ze zróżnicowaną grupą uczniów,
- potrafi ocenić i uargumentować efektywność zastosowanych metod pracy z uczniami z SPE oraz pracy ze zróżnicowaną grupą uczniów
- potrafi dostosować działania pedagogiczne do indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży z SPE
kompetencje społeczne:
- podejmuje działania pedagogiczne będące efektem refleksji i pogłębionej analizy własnych doświadczeń praktycznych w pracy z uczniami,
- jest kreatywny, otwarty na nowe inicjatywy i innowacje pedagogiczne służące rozwojowi kompetencji społecznych, integracji społecznej oraz działaniu na rzecz uczniów z SPE.
Kryteria oceniania
Obecność i aktywny udział w zajęciach, znajomość lektur, prace zaliczeniowe, kolokwia po pierwszym i drugim semestrze.
Student może opuścić maksymalnie dwa zajęcia w semestrze.
Literatura
1. Buryn, Huboj „Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych”
2. Christopher C. J. „Nauczyciel – rodzic. Skuteczne porozumiewanie się”
3. Głodkowska (red,) Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi;
4. Głodkowska (red.) Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej;
5. King „Umiejętności terapeutyczne nauczycieli”’
6. Nolting „Jak zachować porządek w klasie”,
7. Olechowska Specjalne potrzeby edukacyjne;
8. Puchała E. „Szkoła jako wspólnota osób”’
9. Tomkiewicz-Bętkowska ABC pedagoga specjalnego. Razem łatwiej. Nowe doświadczania,
10. Witczak Nowotna „Wspomaganie uczniów z dysfunkcją wzroku w szkołach ogólnodostępnych. Zagadnienia wstępne” ;
11. Zwierzyńska „Poznawanie klasy szkolnej. Poradnik dla nauczyciela”,
12. Żółkowska „ Dajmy szansę niewidomym i słabo widzącym. Poradnik metodyczny dla nauczycieli.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: