MS3 - Moduł specjalnościowy 3: Wspomaganie rozwoju i terapia osób niepełnosprawnych 2300-MS3-PR
W ramach modułu realizowane są następujące przedmioty:
1. Wprowadzenie do terapii osób z zaburzeniami rozwoju
2. Wczesne wspomaganie rozwoju
3. Wspomaganie rozwoju dzieci w wieku szkolnym -warsztat kompetencji wychowawczych
4. Wspomaganie edukacji osób o specjalnych potrzebach edukacyjnych
5. Wspomaganie rozwoju adolescentów i osób dorosłych
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
student:
- ma podstawową wiedzę o typowych strukturach i instytucjach terapeutycznych, edukacyjnych, wspierających osoby niepełnosprawne
- ma podstawową wiedzę o relacjach społecznych w sytuacji pomagania i terapii
- ma elementarna wiedzę o psychospołecznych problemach osób z niepełnosprawnością uwarunkowaniach ich społecznego funkcjonowania
- ma wiedzę o normach i regułach organizujących proces terapii i pomocy osobom z niepełnosprawnością oraz osobom z zaburzeniami rozwoju
- ma wiedzę o mechanizmach i uwarunkowaniach procesu terapii i wsparcia osób z niepełnosprawnością i ich ewolucyjnym i rozwojowym charakterze
- ma wiedzę o poglądach na mechanizmy i uwarunkowania procesu terapii, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością
Umiejętności:
- potrafi prawidłowo interpretować proces terapii, osób z niepełnosprawnością oraz określić jego znaczenie
-potrafi wykorzystać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej i społecznej oraz nauk pokrewnych w celu analizy złożonych problemów terapii i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością
- potrafi diagnozować i analizować potrzeby oraz proces terapii edukacji, wpierania i pomocy osobom z niepełnosprawnością.
- potrafi przewidywać praktyczne skutki procesu, terapii, osób z niepełnosprawnością.
- potrafi posługiwać systemem klasyfikacji rodzaju stopnia niepełnosprawność oraz normami i regułami systemu terapii, pomocy w celu projektowania właściwych działań terapeutycznych
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę i opanowane umiejętności w czasie praktyki zawodowej
- posiada umiejętność analizy proponowanego rozwiązania konkretnych problemów terapeutycznych, edukacyjnych i pomocowych, proponuje odpowiednie rozstrzygnięcia w tym zakresie
- posiada umiejętność rozumienia i analizowania zjawisk w procesie terapii i wspomagania rozwoju osób z niepełnosprawnością
Kompetencje społeczne:
- ma pogłębioną świadomość wiedzy i umiejętności w zakresie terapii i wspomagania rozwoju.
- rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i doskonalenia zawodowego.
- współpracuje w zespole
- planuje terapię oraz określa priorytety umożliwiające realizację określonego przez siebie lub innych zadania
- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z pomaganiem i wspieraniem
- wyszukuje potrzebne informacje dotyczące możliwości wsparcia, terapii i jej skuteczności.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, po wcześniejszym uzyskaniu zaliczeń (obecności, kolokwia) ze wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu.
Literatura
wg ustaleń prowadzących poszczególne przedmioty
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: