E-ED - MODUŁ SPECJALNOŚCIOWY-E-edukacja dorosłych 2300-MS3-E-ED
Cel modułu:
1. Poznanie przez studentów teoretycznych podstaw rozwiązań edukacyjnych wykorzystujących różne technologie.
2. Poznanie koncepcji kształcenia specjalistów w zakresie edukacji zdalnej.
3. Identyfikacja czynników determinujących profil społeczeństwa sieci
Program zajęć: studenci podczas poszczególnych zajęć tworzących moduł zdobywają wiedzę pozwalającą na ocenę roli edukacji na odległość w współczesnych formach edukacji. Dorosłych oraz specyfikę rozwiązań technologicznych wykorzystywanych w codziennej praktyce edukacyjnej.
1. Konteksty społeczne a paradygmaty technologii informacyjnych.
2. Współczesne modele edukacji dorosłych a zjawisko „usieciowienia” edukacji.
3. Postindustrializm a społeczeństwo informacyjne.
4. Kultura w rzeczywistości wirtualnej i jej edukacyjny wymiar.
5. Standardy kształcenia specjalistów edukacji dorosłych dla „społeczeństw interaktywnych”
6. Rozwiązania technologiczne a wymagania dydaktyki medialnej.
7. Wybrane modele dydaktyczne i ocena ich użyteczności
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student
1. posiada uporządkowaną wiedzę na temat postaci/typów edukacji dorosłych wykorzystujących nowoczesne technologie oraz zasad wykorzystywania mediów w szkolnej i pozaszkolnej edukacji dorosłych
2. zna i rozumie teorie uzasadniające wykorzystanie danej technologii w edukacji dorosłych
3. zna innowacyjne metody szkoleniowe stosowane w edukacji dorosłych takie jak: trening kompetencji, mentoring, coaching
4. zna i rozumie koncepcje teoretyczne stanowiące podstawę konstruowania metod szkoleniowych wykorzystujących współczesne technologie
Umiejętności: student
1. potrafi ocenić adekwatność zastosowanych rozwiązań technologicznych w aspekcie przyjętych celów kształcenia, właściwości uczestnika edukacji /wieku, płci, potrzeb edukacyjnych, oczekiwań, aspiracji/
2. potrafi wybrać właściwą technologię ze względu na specyfikę grupy uczących się dorosłych
3. potrafi ocenić trafność zastosowanej innowacyjnej metody szkoleniowej w perspektywie zarządzania wiedzą, biorąc pod uwagę kontekstualne i interakcyjne uwarunkowania
4. potrafi opracować oryginalny projekt własnej metody szkoleniowej
Kompetencje społeczne: student
1. docenia konieczność uczenia się przez całe życie
2. nawiązuje relacje i współdziała w celu realizacji przyjętych zadań
3. potrafi działać w sposób planowy realizując przyjęte zadania oraz kieruje własnym rozwojem edukacyjno-zawodowym
4. rozumie konieczność przestrzegania norm etycznych w posługiwaniu się nowoczesnymi technologiami oraz innowacyjnymi metodami szkoleniowymi w edukacji dorosłych
Kryteria oceniania
Prezentacja przygotowanej samodzielnie przez studenta postaci rozwiązania edukacyjnego wykorzystującego współczesne technologie np. strony internetowej, filmu edukacyjnego, prezentacji multimedialnej wraz z omówieniem zasad jakie stanowią podstawę wyboru określonej technologii.
Ocenie podlega:
kompletność prezentowanego rozwiązania 1/3 oceny
spójność zastosowanych rozwiązań technologicznych 1/3 oceny
adekwatność do przyjętego celu 1/3 oceny
Literatura
M. Castells "Społeczeństwo sieci" Wydawnictwo Naukowe PWN 2007 (wybrane fragmenty)
A. Węglińska, B. Węgliński New media in popuworld tools threats and social phenomena, ATUT, 2017 (wybrane fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: