MS3 - Język w mediach 2300-MS3-ASK-JM
Zajęcia mają charakter warsztatowy. Poniższe zagadnienia omówione zostaną w powiązaniu z analizą tekstów pochodzących z prasy, radia, telewizji i Internetu. Podczas kursu poruszone zostaną następujące tematy:
- Język jako źródło wiedzy o człowieku, rola języka w autoprezentacji nadawcy komunikatu,
- Funkcje komunikatu językowego w przekazie medialnym,
- Charakterystyka języka w reklamie,
- Czy język "kulturalny" jest popularny? O kulturze języka w mediach,
- Właściwości komunikacji językowej w Internecie,
- Język w mediach i jego funkcja normotwórcza,
- Informacja a manipulacja. Czy media mówią całą prawdę?
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
- rozpoznaje różnorodne funkcje komunikatów językowych w przekazach medialnych,
- wskazuje cechy języka prasy, radia, telewizji, Internetu,
- wyróżnia podstawowe mechanizmy manipulacji językowej stosowane w przekazach medialnych,
- rozumie normotwórczą funkcję polszczyzny w mediach,
- analizuje warstwę językową wybranego artykułu prasowego, programu radiowego, telewizyjnego lub tekstu pochodzącego z komunikacji internetowej.
Kryteria oceniania
Student otrzymuje ocenę na podstawie znajomości lektur ujawnionej w toku dyskusji podczas zajęć, obecności oraz prezentacji analizy wybranego komunikatu medialnego.
Literatura
I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
T. Rzepa, Komunikowanie się w sytuacjach społecznych, Szczecin 2002.
K. Handke, Socjologia języka, Warszawa 2009.
M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa 2013.
J. Janus, Tablodyzacja języka w programach informacyjnych, w: Tabloidyzacja języka i kultury, „Oblicza komunikacji” 3/2010
Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, Warszawa 2012.
J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2000.
M. Iłowiecki, Krzywe zwierciadło – o manipulacji w mediach, Warszawa 2010.
Język w mediach masowych, red. Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
M. Trysińska, Jak politycy komunikują się ze swoimi wyborcami? Analiza języka polityków na przykładzie rozmów prowadzonych w telewizji polskiej oraz internecie, Warszawa 2004.
J. Grzenia, Komunikacja językowa w internecie, Warszawa 2012.
M. Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
Teksty wybranych programów telewizyjnych, radiowych i artykułów prasowych oraz pochodzących z komunikacji internetowej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: