MS3 - Teoria działania społecznego 2300-MS3-AKN-TD
W toku zajęć studenci zapoznają się z koncepcjami działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej oraz praktycznymi sposobami ich wdrożenia w środowiskach lokalnych. Poznają znaczenie działalności instytucji samorządowych, organizacji pozarządowych oraz instytucji prywatnych na polu edukacji pozaformalnej i animacji społeczno-kulturalnej. Zakres wiedzy i umiejętności praktycznych nabytych w trakcie zajęć przyczyni się do przygotowania – na podstawowym poziomie – przywódców zmian społecznych w środowiskach lokalnych.
Tematyka obejmuje:
- koncepcje działania społecznego ze szczególnym uwzględnieniem obszarów edukacji i kultury;
- problemy zarządzania organizacjami społecznymi;
- projekty działania społecznego;
- prezentację i ewaluację projektów działania społecznego przygotowanych przez studentów;
- service learning jako przykład działań społecznych;
- problematykę kapitału społecznego w Polsce i na świecie.
W ramach zajęć studenci samodzielnie opracowują i następnie realizują projekt oparty na wybranej koncepcji działania społecznego przy wykorzystaniu metod problem solving
Pierwszy semestr jest poświęcony poznawaniu tematu, analizowaniu założeń teoretycznych oraz szczegółowemu opracowaniu projektu. W drugim semestrze studenci samodzielnie realizują projekt zdając comiesięczne raporty z jego realizacji.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Zna elementarną terminologię związaną z service learning oraz kapitałem społecznym.
- Charakteryzuje teoretyczne koncepcje działania społecznego w obszarze socjologii i pedagogiki społecznej.
- Zna podstawowe teorie kapitału społecznego.
- Wie w jakich obszarach działalności społecznej można zastosować wybrane metody działań społecznych i z jakimi konsekwencjami się to wiąże.
- Zna aktualne wyniki badań dotyczące obrazu kapitału społecznego w Polsce i na świecie i wie jakie są tego uwarunkowania.
- Wie jak przeprowadzić rzetelną diagnozę środowiska i analizę jego problemów i potrzeb.
- Wie jakimi normami etycznymi należy się kierować realizując projekty z obszaru działania społecznego.
Umiejętności
- Dokonuje obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności animacyjnej i edukacji pozaformanej.
- Samodzielnie wyszukuje i krytycznie analizuje materiały źródłowe będące podstawą tworzenia projektu zgodnego z wybraną metodą działania społecznego.
- Posiada elementarne umiejętności badawcze w zakresie analizowania przykładów badań, konstruowania i prowadzenia badań niezbędnych do realizacji projektów w obszarze działań społecznych; a także potrafi sformułować wnioski i wskazać kierunki dalszych badań.
- Analizuje dane środowisko lokalne pod względem jego potrzeb społecznych.
- Odwołując się do podstawowych ujęć teoretycznych, przygotowuje projekt opierający się na założeniach wybranej metody działania społecznego, w ramach którego analizuje, interpretuje oraz projektuje strategie i prognozuje skutki planowanych działań.
- Aktywnie angażuje się w realizację projektu.
- Współpracuje w dużym zespole, przyjmując różne role w grupie.
- Działania podejmuje w sposób etyczny i zgodny z normami społecznymi.
Kompetencje
- Ma świadomość konieczności przyjmowania różnych ról w zespole, potrafi w tym aspekcie iść na kompromis.
- Wykazuje aktywność i zaangażowaną postawę w realizacji projektu.
- W sytuacjach trudnych kieruje się normami etycznymi, a jego postawa jest profesjonalna.
- Odpowiedzialnie wywiązuje się z przyjętych na siebie zadań.
Kryteria oceniania
Student jest oceniany na podstawie:
- zaangażowania w przygotowanie projektu (udział w dyskusjach, wywiązywanie się z przyjętych zadań) oraz realizację i ewaluację projektu;
- liczby zadań, które realizuje w ramach projektu;
- przygotowanej prezentacji z wybranego tematu – z wykorzystaniem metod warsztatowych i aktywizujących grupę;
- kolokwium obejmującego wiedzę teoretyczną z przedmiotu.
Literatura
- Berne Eric, W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich.
- Drucker Peter, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka.
- Animacja współpracy środowiskowej, red. M. Mendel.
- Sztompka Piotr, Kapitał społeczny, Znak, 2016, część trzecia
- Sztompka Piotr, Socjologia: analiza społeczeństwa, Znak, Kraków 2002.
- Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. Alina Gałązka, Jan Herbst.
- Turner Victor, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie.
- Woźniak Jacek, Action learning i jego granice, http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-a61e1576-7130-4216-8023-ec9d0888d53e/c/ZZL_HRM__2015_1_102__Wozniak_J_55-68.pdf
- Rasfeld Margaret, Breidenbach Stephan, Budząca się szkoła.
- Analiza potrzeb, red. A. Szlęk, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu Część 5, http://www.mlodziez.org.pl/sites/mlodziez.org.pl/files/publication/2565/pajp_v_www.pdf
- Ewaluacja w pracy metodą projektu, Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu Część 4, https://2014-2020.erasmusplus.org.pl/wp-content/uploads/2014/02/pajp_iv_ewaluacja_w_pracy.pdf
- Zarządzanie projektem, Poradnik dla samorządów terytorialnych, red. S. Mazur,
Małopolska Szkoła Administracji Publicznej Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków
2004, http://mbc.malopolska.pl/dlibra/plain-content?id=11167
oraz literatura wynikająca z tematyki realizowanego projektu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: