MS3 - Metody animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi 2300-MS3-AKN-MA
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z metodami animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi. Kurs rozpocznie się wprowadzeniem do problematyki wykluczenia społecznego, po czym na kolejnych spotkaniach będą analizowane projekty działań animacyjnych i edukacyjnych dla wybranych grup wykluczonych, takich jak:
- ubodzy i długotrwale bezrobotni
- osoby z niepełnosprawnościami
- starsze osoby samotne
- uchodźcy i imigranci
- osoby uzależnione
- osoby opuszczający więzienia
- bezdomni
- osoby LGBT
Część zajęć odbędzie się z udziałem zaproszonych gości-praktyków z wybranych organizacji, którzy wniosą bezcenny wkład podzielenia się ze studentami osobistymi doświadczeniami i problemami w pracy z wykluczonymi.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student
- ma uporządkowaną wiedzę na temat różnych form wykluczenia;
- rozumie kontrowersje związane z definiowaniem wykluczenia;
- rozumie wpływ zmian strukturalnych (transformacji) na wykluczenie społeczne i jego percepcję;
- zna metody animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonych;
- wie, jak dotrzeć do organizacji, instytucji, ośrodków zajmujących się odpowiednimi grupami wykluczonych.
Umiejętności:
- dostrzega przejawy wykluczenia w swoim otoczeniu;
- potrafi odróżnić wykluczenie od pozorowanego wykluczenia (np. bezrobotni vs. nierobotni);
- potrafi scharakteryzować specyfikę działalności poszczególnych organizacji zajmujących się problemami wykluczonych.
Postawy:
- jest wrażliwy na los osób wykluczonych w naszym kraju;
- ma świadomość różnorodności metod animacji i edukacji nieformalnej w pracy ze środowiskami wykluczonymi;
- daje świadectwo tolerancji, otwartości i poszanowania odmienności w relacjach międzyludzkich.
Literatura
Becker-Pestka D., Kubiński G., Łojko M., Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017.
Czapiński J., Panek T. (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, 2015.
Goffman E., Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
Kaczanowska J. (red.), Doświadczać uczenia. Materiały pokonferencyjne, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa 2005.
Sosnowski T., Danilewicz W., Sobecki M. (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: