MS3 - Język i komunikacja społeczna 2300-MS3-AKN-JK
Podczas kursu przybliżony zostanie fenomen językowych zachowań człowieka oraz różnorodnych funkcji, jakie mogą one pełnić w komunikacji społecznej. Studentom zaproponowana zostanie następująca tematyka zajęć:
Język jako forma symboliczna; Funkcje systemu językowego oraz wypowiedzi; Relatywizm językowy; Oralność a piśmienność; Druk i rozpowszechnienie się książki, Słowo a obraz w komunikacji społecznej; Ewolucja słowa w e-kulturze; Nowe formy komunikacji społecznej: Facebook, mem i jego funkcje; Infotainment jako cecha współczesnego przekazu medialnego; Nadużycia w komunikacji społecznej – informacja a manipulacja; Komunikacja w grupie społecznej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
- posiada podstawową wiedzę dotyczącą języka rozumianego jako medium kultury,
- wskazuje różnorodne funkcje słowa w komunikacji społecznej,
- potrafi scharakteryzować tendencje rozwojowe współczesnego języka,
- charakteryzuje poszczególne media słowa – głos, pismo, druk, słowo w sieci i omawia ich oddziaływanie na kulturę,
- wskazuje i opisuje uwarunkowania kulturowych przemian komunikacji społecznej
- ma świadomość kompleksowej natury języka oraz jego złożoności i historycznej zmienności,
- potrafi kreatywnie wykorzystać wiedzę o komunikowaniu w praktycznym działaniu
- rozumie znaczenie języka w kulturze,
- analizuje zjawiska i praktyki językowe w kategoriach antropologicznych,
- rozumie wartość pielęgnowania kultury słowa we współczesnej komunikacji społecznej.
Kryteria oceniania
- ocena merytorycznej aktywności w czasie zajęć (dopuszczone są dwie nieobecności w semestrze)
- przygotowanie wprowadzenia do dyskusji
Literatura
1. Antropologia słowa. Zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski, A. Mencwel, R. Sulima, red. i wstęp G. Godlewski, Warszawa 2003.
2. G. Sartori, Homo videns. Telewizja i postmyślenie, Warszawa 2007.
3. N. Postman, Technopol. Triumf techniki nad kulturą, Warszawa 2004.
4. A. Skudrzyk, Czy zmierzch kultury pisma? O synestezji i analfabetyzmie funkcjonalnym, Katowice 2005.
5. W. Burszta, Od mowy magicznej do szumów popkultury, Warszawa 2009.
6. W. Burszta, Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje, Poznań 2009.
7. B. Bieńkowska, Książka na przestrzeni dziejów, Warszawa 2005.
8. S. Siekierski, Czytania Polaków w XX wieku, Warszawa 2000.
9. Nowe media w komunikacji społecznej w XX wieku. Antologia, red. M. Hopfinger, Warszawa 2002.
10. W. J. Ong , Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, Lublin 1992.
11. I. Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000.
12. S. Grabias, Język w zachowaniach społecznych, Lublin 2003.
13. T. Rzepa, Komunikowanie się w sytuacjach społecznych, Szczecin 2002.
14. K. Handke, Socjologia języka, Warszawa 2009.
15. J. Janus, Tablodyzacja języka w programach informacyjnych, w: Tabloidyzacja języka i kultury, „Oblicza komunikacji” 3/2010
16. Oblicza polszczyzny, red. A. Markowski, R. Pawelec, Warszawa 2012.
17. J. Bralczyk, Język na sprzedaż, Warszawa 2000.
18. M. Iłowiecki, Krzywe zwierciadło – o manipulacji w mediach, Warszawa 2010.
19. M. Majorek, Kod YouTube. Od kultury partycypacji do kultury kreatywności, Kraków 2015.
20. M. Kamińska, Niecne memy: dwanaście wykładów o kulturze internetu, Poznań 2011.
21. D. Kirkpatrick, Efekt Facebooka, Warszawa 2011.
22. J. Kreft (red.), Facebook: oblicza i dylematy, Kraków 2017.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: