MS3 - Edukacja kulturalna z wykorzystaniem metod animacji i edukacji nieformalnej 2300-MS3-AKN-EK
Podczas zajęć przyjrzymy się różnorodnym projektom z zakresu edukacji kulturowej, realizowanym w ramach edukacji nieformalnej, w których głównym narzędziem do działań z odbiorcą jest sztuka. Przeanalizujemy inspiracje, przebieg, metody prowadzonych działań, założone cele i osiągnięte efekty. Refleksji poddamy projekty artystyczno-edukacyjne pod kątem organizacyjnym, społecznym i przestrzennym. Weźmiemy pod uwagę ich potencjał do rozbudzania u dzieci, młodzieży i dorosłych zdolności twórczego, krytycznego i intertekstualnego spostrzegania współczesności, ale także uświadamiania możliwości przetwarzania/wprowadzania zmian w rzeczywistości społeczno-kulturowej. Analizie podane zostaną projekty artystyczno-edukacyjne z różnych przestrzeni kultury i sztuki: sztuki wizualne, teatr, performance, film, literatura, kultura popularna, taniec, muzyka i inne. Zajęcia będą stanowiły przygotowanie do projektowania i realizacji projektów z zakresu edukacji kulturowej z wykorzystaniem sztuki, jako głównego narzędzia w działaniach z odbiorcą.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student opisuje podstawowe metody włączania sztuki do działań edukacyjnych w obszarze animacji i edukacji nieformalnej.
Student wymienia i opisuje wybrane projekty artystyczno-edukacyjne w zakresie edukacji kulturowej.
Student
Umiejętności
Student wykorzystuje wiedzę i terminologię z zakresu animacji i edukacji nieformalnej przy projektowaniu działań edukacyjnych w polu sztuki.
Student poddaje analizie projekty artystyczno-edukacyjne w zakresie edukacji kulturowej.
Student projektuje działania artystyczno-edukacyjne w zakresie edukacji kulturowej w obszarze edukacji nieformalnej.
Postawy
Student ma przekonanie o sensie i możliwościach włączania sztuki w działania edukacyjno-wychowawcze.
Student przejawia zachowania świadczące o krytycznym namyśle nad działalnością edukacyjną w polu sztuki z obszarze animacji i edukacji nieformalnej.
Kryteria oceniania
1. Prezentacja i analiza wybranego projektu artystyczno-edukacyjnego w obszarze edukacji nieformalnej.
2. Stworzenie własnego projektu działań artystyczno-edukacyjnych w obszarze edukacji nieformalnej.
Literatura
Raporty z aktualnie realizowanych/ niedawno zrealizowanych projektów artystyczno-edukacyjnych. Dobór projektów jest uzależniony od zainteresowań studentek/studentów.
Literatura pomocnicza:
W.Idzikowska, M.Necka, Projektuj z dziećmi. Edukacja kulturowa w praktyce, Małopolski Instytut Kultury w Krakowie, Kraków 2016.
Edukacja kulturowa. Poradnik Metodyczny, (red.) K. Sikorska, Centrum Kultury Zamek, Poznań 2014.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: