MS3 - Moduł specjalnościowy - Obszary i uwarunkowania animacji i edukacji nieformalnej 2300-MS3-AKN
W ramach modułu student realizuje przedmioty dotyczące stosowania animacji i edukacji pozaformalnej i nieformalnej w różnych obszarach; m. in.: w ramach edukacji kulturalnej, animacji międzykulturowej i wielokulturowej, w pracy ze środowiskami wykluczonymi. Analizuje możliwości pracy w różnych instytucjach kulturalnych i społeczeństwa obywatelskiego oraz poznaje zasady komunikowania społecznego oraz teoretyczne uwarunkowania działań społecznych, które będą weryfikowane w praktyce.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna:
- specyficzne warunki funkcjonowania grup i jednostek z różnymi potrzebami społecznymi oraz wynikające z tego sposoby diagnozowania i wspierania rozwoju,
- historię, kulturę i warunki funkcjonowania instytucji w obrębie kultury i społeczeństwa obywatelskiego,
- prawne i etyczne uwarunkowania działalności animacyjnej w różnych obszarach społecznych i kulturalnych
Student/ka potrafi:
- analizować wybrane teorie działania społecznego oraz wskazywać na ich powiązania z praktycznym działaniem,
- korzystać z różnych źródeł informacji właściwych dla danego obszaru działalności animacyjnej,
- dostrzegać możliwości poszerzania wiedzy i umiejętności dotyczących funkcjonowania instytucji w obrębie kultury oraz społeczeństwa obywatelskiego,
- zaprojektować w dużym zespole, przeprowadzić i poddać ewaluacji projekt animacyjny,
- zaplanować swoją dalszą ścieżkę rozwoju zawodowego wskazując obszary, w których planuje się rozwijać,
- zaplanować i organizować pracę zespołową odpowiedzialnie i odpowiednio do możliwości poszczególnych osób przydzielając zadania, współpracować z innymi podmiotami, współdziałać z innymi będąc członkiem zespołu, przyjmować różne role w zespole projektowym.
Student/ka jest gotów/gotowa do:
- ewaluacji realizowanych przez siebie projektów, wyciągania konstruktywnych wniosków do przyszłej pracy animacyjnej,
- korzystania z wiedzy ekspertów z różnych dziedzin podczas projektowania działalności w obszarze animacji społeczno-kulturalnej, edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej,
- samodzielnego działania na rzecz organizowania środowiska lokalnego, współdziałania z różnymi podmiotami funkcjonującymi w obszarze trzeciego sektora,
- założenia organizacji pozarządowej działającej na rzecz realizowania potrzeb danej społeczności lokalnej lub określonego środowiska wychowawczego,
- przestrzegania etyki zawodowej animatora i edukatora w obszarze edukacji pozaformalnej podczas podejmowanych działań,
- prezentowania odpowiedniej postawy podczas działań w obszarze animacji i edukacji nieformalnej, pozaformalnej i alternatywnej.
Kryteria oceniania
Z każdego przedmiotu w ramach modułu student otrzymuje ocenę (nie jest wpisywana do USOSa - tylko do wewnętrznych rozliczeń). Forma zaliczenia poszczególnych przedmiotów jest ustalana przez prowadzących. Drugim elementem składowym jest ocena z przygotowania i realizacji projektu opracowanego w ramach zajęć Teoria działania społecznego.
Na ocenę z egzaminu składają się oceny z poszczególnych przedmiotów w ramach modułu oraz ocena ze zrealizowanego projektu.
Projekt ma być przygotowany wspólnie całą grupą, a jego realizacja ma się odbyć w semestrze letnim. Projekt jest prezentowany przed komisją składającą się z osób prowadzących składowe modułu oraz studentami specjalności.
Warunkiem wystawienia oceny z projektu jest: udział w planowaniu i przygotowaniu projektu (szczegółowy przydział zadań), obecność podczas realizacji projektu, przesłanie indywidualnego raportu końcowego (zadania zaplanowane, zadania zrealizowane, ocena efektów projektu, wnioski).
Literatura
D. Becker-Pestka, G. Kubiński, M. Łojko, Różne obszary wykluczenia społecznego w Polsce. Wybrane zagadnienia, Wydawnictwo Exante, Wrocław 2017.
J. Czapiński, T. Panek (red.), Diagnoza społeczna. Warunki i jakość życia Polaków, 2015.
T. Sosnowski, W. Danilewicz, M. Sobecki (red.), Pedagog jako animator w przestrzeni życia społecznego, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2016.
Edukacja kulturowa. Poręcznik, (red.) R. Koschany, A. Skórzyńska, Poznań 2014.
K. Pankowska, Kultura – sztuka - edukacja w świecie zmian, Warszawa 2013.
M. Gołaczyńska, I. Guszpita (red.), Teatr-przestrzeń-ciało-dialog. Poszukiwania we współczesnym teatrze, Wrocław 2006.
M. Borowska, I. Dembicka-Starska, Mocni w promocji. Podręcznik dla organizacji pozarządowych
Współpraca w obszarze kultury – samorządy, publiczne instytucje kultury, organizacje pozarządowe (raporty z badań Klon/Jawor – www.civipedia.ngo.pl)
Ani książę ani kupiec: obywatel, red. J. Szacki, Znak, Warszawa 1997
Trzeci sektor dla zaawansowanych: współczesne teorie trzeciego sektora, wybór tekstów, red. A. Gałązka, J. Herbst
P. Drucker, Zarządzanie organizacją pozarządową: teoria i praktyka
V. Turner, Gry społeczne, pola i metafory: symboliczne działanie w społeczeństwie
I.Kurcz, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa 2000
Język w mediach masowych, red. Jerzy Bralczyk, Katarzyna Mosiołek-Kłosińska, Warszawa 2000.
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2012.
J. Nikitorowicz, Edukacja międzykulturowa – kreowanie tożsamości dziecka, GWP, Gdańsk 2007
Z. Melosik, Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków 2007
A. Frindt-Bajson (red.), Transanima - między edukacją a animacją międzykulturową, Zakład Graficzny UW, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: