WRD - Wczesne wspomaganie rozwoju i wychowania małego dziecka 2300-MS2-WRD-WSP
ZAKRES TEMATYCZNY ZAJĘĆ:
- Co to jest WRD?
- Strony i artykuły o WRD
- Rozróżnienie rozwoju dziecka - podział
- Najczęściej popełniane błędy we wczesnym wspomaganiu rozwoju
- Rozwój ruchowy - metoda NDT-BOBATH
- Zabawy tematyczne wspomagające rozwój małego dziecka
- Arteterapia i widzenie barw
- Muzykoterapia i wspomaganie narządu słuchu
- Metoda Vojty – koordynacja nerwowa
- Integracja sensoryczna (si)
- Interwencja logopedyczna
- Kompetencje językowe dziecka a wada słuchu
- Mali profesorowie – inteligentni autyści
- Zespół Aspergera
- Zespół Retta
- Zespół Downa
- Wczesna interwencja terapeutyczna
- WRD w placówkach opiekuńczo wychowawczych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Umiejętności
Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną, kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku żłobkowym i indywidualizowania pracy pedagogicznej.
Potrafi integrować cele, funkcje i treści wychowania i edukacji w działaniach z dziećmi i wykorzystuje wiedzę o wielostronnym (holistycznym) podejściu do rozwoju i edukacji i różnych sposobach nabywania wiedzy (naśladownictwo, modelowanie, metoda prób i błędów, rozwiązywanie problemów) .
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zabawy muzyczne z dziećmi w wieku żłobkowym wykorzystując różne pomoce dydaktyczne, instrumenty muzyczne.
Potrafi wykorzystywać różne środki ekspresji artystycznej i muzycznej w pracy
z dziećmi.
Potrafi wykorzystać naturalne dyspozycje poznawcze (ciekawość, samodzielność poznawcza, eksploratywność) i społeczne dziecka (dążenie do „bycia w grupie rówieśniczej”).
Potrafi określić podstawowe zadania wychowawcy małego dziecka w środowisku instytucjonalnym i uzasadnić ich znaczenie w kontekście teorii psychologicznych i pedagogicznych
Dostrzega podstawowe problemy systemu opieki i edukacji dla dzieci od urodzenia do 3 r. z. i potrafi dokonać ich analizy w kontekście zmian społecznych i kulturowych.
Potrafi współpracować z rodzicami dzieci i zachęcać ich do aktywnego uczestnictwa w życiu żłobka.
Potrafi zanalizować literaturę przedmiotu, zaprojektować „badania w działaniu” i przeprowadzić ich analizę.
Student:
WIEDZA:
- wie co to jest WRD;
- wie jakie dzieci powinny być objęte WRD;
- wie jakie metody i formy pracy stosować przy zaburzeniach rozwojowych małego dziecka;
- zna typy placówek wspierających przy zaburzeniach rozwojowych;
- wie w jaki sposób można wspierać rodzinę dziecka z rozpoznaniem zaburzeń rozwojowych;
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi rozpoznać zaburzenia rozwojowe małych dzieci i zastosować odpowiednie metody i formy pracy;
- potrafi wykorzystać wiedzę dotyczącą metod pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi;
- potrafi korzystać z różnorodnych źródeł wiedzy potrzebnej do pracy z dzieckiem zaburzeniami rozwojowymi;
POSTAWY:
- świadomie wykorzystuje poznane metody i formy pracy z dzieckiem z zaburzeniami rozwojowymi;
Kryteria oceniania
Warunki egzaminacyjne
Zadaniem S jest obserwacja i sporządzenie:
1. opisu 15 min obserwacji fotograficznej interakcji dorosłego-opiekuna z dziećmi
Opis powinien zawierać:,
a. rodzaje działania (aktywności) podejmowanego przez dzieci,
b. działania wychowawcy (wykorzystane metody pracy z dzieckiem),
c. pomoce, organizację przestrzeni i czas aktywności dzieci,
d. strukturę grupy,
e. wykorzystane strategie uczenia się dzieci ((naśladownictwo, modelowanie, metoda prób i błędów, rozwiązywanie problemów, zabawa).
2. krytyczne ustosunkowanie i interpretacja zdarzenia z punktu widzenia:
a. indywidualnych cech rozwojowych dzieci ( w tym dzieci ze szczególnymi potrzebami, deficytami rozwojowymi, jeśli takie znajdują się pod opieką wychowawcy, itd),
b silnych i słabych z punktu widzenia teorii rozwoju,
c. poziomu (proporcje) zaangażowania nauczyciela i dzieci (czy dzieci brały udział, czy nie, dlaczego? jak?),
d. reakcji opiekuna/nauczyciela na sytuacje trudne, silne emocje, problemy z dyscypliną,
3. ocena z punktu widzenia oryginalności i nowości umiejętności i wiedzy dla dzieci; nowości wiedzy dla S i przydatności wiedzy w przyszłej pracy w charakterze wychowawcy małego dziecka.
Objętość tekstu (max. 3000-4000 wyrazów);
Lub
- obecność na zajęciach (dozwolone 2 nieobecności w ciągu semestru);
- aktywne uczestnictwo w zajęciach;
- przygotowanie prezentacji z listy tematów przedstawionych przez prowadzącego;
Literatura
Bruner J. (2006) Kultura edukacji
Eliot L. (2010) Co tam się dzieje. Ja rozwija się mózg i umysł w pierwszych latach życia.
Gopnik A., Meltzoff A. N., Kuhl P. K., (2004) Geniusz w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci
Hogg T., Blau M. (2012) Język dwulatka.
Hogg T., Blau M. (2012) Język niemowląt
Schaffer H.R. (2005) Psychologia dziecka
LITERATURA PROPONOWANA:
1.Banaszek G., Rozwój niemowląt i jego zaburzenia a rehabilitacja metodą Vojty, Alfa Medica Press, Bielsko-Biała 2004.
2. Bobkowicz-Lewartowska L., Autyzm dziecięcy. Zagadnienia diagnozy i terapii, Impuls, Kraków 2007.
3. Borkowska M., Dziecko niepełnosprawne ruchowo, cz. II Usprawnianie ruchowe, WSiP, Warszawa 1997.
4. Borkowska M., Uwarunkowania rozwoju ruchowego i jego zaburzenia w mózgowym porażeniu dziecięcym, Zaułek, Warszawa 2000.
5. Brzezińska A. I.(pod red.) Droga do samodzielności. Jak wspomagać rozwój dzieci i młodzieży z ograniczeniami sprawności, GWP, Gdańsk 2009.
6. Brzezińska A., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna Psychologia rozwojowa, GWP, 2007.
7. Charbicka M.,Raszewska M., Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci autystycznych, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2007.
8. Cieszyńska J., Od słowa przeczytanego do wypowiedzianego. Droga nabywania systemu językowego przez dzieci nie słyszące w wieku poniemowlęcym, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2001.
9. Csanyi Y., Słuchowo-werbalne wychowanie dzieci z uszkodzonym narządem słuchu, WSiP, Warszawa 1994.
10. Cytowska B., Winczura B. (red. naukowa), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka, Impuls, Warszawa 2008.
11. Cytowska B.,Wilczura B., Stawarski A.(red.nauk.) Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Impuls 2008
12. Franczyk A., Krajewska K. Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Impuls, 2010
13. Helbrügge T., von Wimpffen J. H., Pierwsze 365 dni życia dziecka, Fundacja na Rzecz Dzieci Niepełnosprawnych „Promyk Słońca-Polska”, Warszawa 1995.
14. Kaczmarek B.B., Wspomaganie rozwoju dzieci z zespołem Downa – teoria i praktyka, Impuls, Kraków, 2008.
15. Kaleta K., Mróz J.(red.), Psychologiczne aspekty trudności w wychowaniu dzieci z zaburzeniami rozwoju i zachowania, Wyd. Pedagogiczne ZNP, Warszawa 2010.
16. Kielin J. Jak pracować z rodzicami dziecka upośledzonego, GWP, Gdańsk 2011.
17. Kobosko J. (red.), Bliżej życia. Materiały dla rodziców dzieci nie słyszących i niedosłyszących, Wydawnictwo Człowiek Człowiekowi, Warszawa 2002.
18. Kwaśniewska G. (red.), Interdyscyplinarność procesu wczesnej interwencji wobec dziecka i jego rodziny, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2007.
19. Löwe A., Każde dziecko może nauczyć się słyszeć i mówić, Media Rodzina, Poznań 1999.
20. Maas V.F., Integracja sensoryczna a neuronauka – od narodzin do starości, Fundacja Innowacja i Wyższa Szkoła Społeczno-Ekonomiczna, Warszawa 2007.
21. Marcinkowska B., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością sprzężoną (w:) Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem, MENiS Warszawa 2005.
22. Michilewicz S. (red.), Dziecko z trudnościami w rozwoju, Impuls, Kraków 2010.
23. Minczakiewicz E. M., Grzyb B., Gajewski Ł., Dziecko ryzyka a wychowanie. Elementarz dla rodziców, Impuls, Kraków 2009.
24. Minczakiewicz E.M. , Jak krok po kroku wprowadzać dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w świat zabawy i nauki, Impuls Kraków 2009.
25. Olechnowicz H., U źródeł rozwoju dziecka, WSiP, Warszawa 1999.
26. Olechnowicz H., Jaskiniowcy zagubieni w XXI wieku. Praca terapeutyczna z małymi dziećmi, WSiP, Warszawa 1999.
27. Pilecka J., Znaczenie wczesnej diagnozy zaburzeń rozwoju dziecka dla wyboru właściwej terapii (w:) Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Poznań 2005.
28. Piotrowicz R. Rozwój i praca niepełnosprawnego umysłu – granice i bariery, (w):Gorajewska D. (red.): Rodzina. Normalność w niepełnosprawności. Wydawnictwo Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa 2007
ARTYKUŁY:
Piotrowicz R. Wczesna interwencja – podjąć wyzwanie. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź98/2, 1998 s.18-22.
Piotrowicz R. Wieloprofilowe usprawnianie dziecka z uszkodzeniem mózgu – istota rehabilitacji. Biuletyn Oddziału Łódzkiego Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii, Łódź 99/3, 1999 s.21-27.
Pisula E., Małe dziecko z autyzmem. Diagnoza i terapia, GWP, Gdańsk 2005.
Randall P., Parker J., Autyzm. Jak pomóc rodzinie, GWP, Gdańsk 2001.
Rose C., Dryden G., Zabawy Fundamentalne, Transfer Learning Sp.z o.o., Gdańsk 2006.
Serafin T. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Poradnik dla organizatorów działań, dla terapeutów oraz dla rodziców, MENiS, Warszawa 2005.
Serafin T. Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka (w:) Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców, ABC Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009.
Twardowski A. (red.), Wspomaganie rozwoju dzieci ze złożonymi zespołami zaburzeń, Stowarzyszenie na Rzecz Dzieci z Zaburzeniami Genetycznymi „GEN”, Poznań 2005.
Walczak G. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących, Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Warszawa 2005.
Walczak G. (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci z uszkodzonym wzrokiem z dodatkowymi niepełnosprawnościami. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnokształcących, MENiS, Warszawa 2005.
Wereszka K., Wczesna opieka nad dzieckiem z wadą słuchu i jej wpływ na jego dalsze losy, Szkoła Specjalna, 2005 Nr 5, Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie, Warszawa 2005.
Wiśniewska M., Wspomaganie rozwoju dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Poradnik dla rodziców i terapeutów, Oficyna Wydawnicza Impuls Kraków 2010.
Zalewska M. (red.), Zaburzenia rozwoju dziecka z perspektywy relacji, Wydawnictwo EMU, Warszawa 2008.
Z. Kilanowska, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Kuratorium Oświaty w Bydgoszczy, (Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka w wieku 0-5 lat oraz wspieranie ich rodzin)
Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest.’
Goddard Blythe Sally „ Harmonijny rozwój dziecka ” Świat Książki 2010’
Kutcher Martin „ Dzieci z zaburzeniami łączonymi „ Liber 2012’
Matyja Małgorzata, Gogola Anna „ Edukacja sensomotoryczna niemowląt ” AWF Katowice 2007’
Zawitkowski Paweł, Szulc Joanna „ Mamo, Tato co ty na to ? „ Wydawnictwo Marceli Szpak 2012’
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: