WRD - Moduł specjalnościowy 2 - Wspieranie rozwoju dziecka 2300-MS2-WRD
Posiada wiedzę na temat miejsca pedagogiki małego dziecka w systemie nauk społecznych i dyscyplin pokrewnych.
Posiada wiedzę na temat wybranych teorii edukacji (wychowania i socjalizacji) dzieci w wieku żłobkowym oraz ich społeczno-kulturowych i psychologicznych uwarunkowań.
Posiada wiedzę na temat najnowszych wyników badań psychoneurologicznych w zakresie rozwoju i edukacji dziecka, w tym zakresie rozwoju ruchowego i emocjonalnego.
Zna strategie nawiązywania partnerskich kontaktów z rodzicami dzieci, włączania i angażowania ich do współpracy na rzecz rozwoju dziecka w żłobku i innych instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.
Ma wiedzę na temat zasad i sposobów organizowania opieki nad dziećmi na terenie żłobka i innych placówek.
Posiada wiedzę na temat indywidualizowania pracy z dziećmi o różnych wzorcach i tempie rozwoju.
Posiada wiedzę o organizacji środowiska uczenia i rozwoju dziecka a wieku żłobkowym.
Posiada wiedzę o zasadach doboru właściwych pomocy wspierających rozwój ruchowy dzieci.
Posiada wiedzę na temat sposobów wspierania rozwoju motoryki małej i dużej, wykorzystania zajęć umuzykalniających w różnych sytuacjach w pracy z dziećmi.
Ma wiedzę na temat zasad i sposobów stymulowania rozwoju ruchowego dzieci na terenie żłobka.
Ma wiedzę na temat sposobu przygotowania i wykorzystania literatury pedagogiczno-psychologicznej oraz zaprojektowania „badań w działaniu” (action research).
Posiada wiedzę na temat technik obserwacji i ich wykorzystania w diagnozie pedagogicznej i organizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Ma wiedzę na temat sposobów analizy zaobserwowanych zdarzeń i sytuacji interakcyjnych.
Umiejętności:
Wykorzystuje wiedzę biologiczną, psychologiczną, kulturowo-społeczną i o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych dziecka w wieku żłobkowym i indywidualizowania pracy pedagogicznej.
Potrafi integrować cele, funkcje i treści wychowania i edukacji w działaniach z dziećmi i wykorzystuje wiedzę o wielostronnym (holistycznym) podejściu do rozwoju i edukacji i różnych sposobach nabywania wiedzy (naśladownictwo, modelowanie, metoda prób i błędów, rozwiązywanie problemów) .
Potrafi zaprojektować i przeprowadzić zabawy muzyczne z dziećmi w wieku żłobkowym wykorzystując różne pomoce dydaktyczne, instrumenty muzyczne.
Potrafi wykorzystywać różne środki ekspresji artystycznej i muzycznej w pracy z dziećmi.
Potrafi wykorzystać naturalne dyspozycje poznawcze (ciekawość, samodzielność poznawcza, eksploratywność) i społeczne dziecka (dążenie do „bycia w grupie rówieśniczej”).
Potrafi określić podstawowe zadania wychowawcy małego dziecka w środowisku instytucjonalnym i uzasadnić ich znaczenie w kontekście teorii psychologicznych i pedagogicznych.
Dostrzega podstawowe problemy systemu opieki i edukacji dla dzieci od urodzenia do 3 r. ż. i potrafi dokonać ich analizy w kontekście zmian społecznych i kulturowych.
Potrafi współpracować z rodzicami dzieci i zachęcać ich do aktywnego uczestnictwa w życiu żłobka.
Potrafi zanalizować literaturę przedmiotu, zaprojektować „badania w działaniu” i przeprowadzić ich analizę.
Kompetencje społeczne
Buduje relacje zaufania z rodzicami dziecka, wspiera ich w sytuacjach trudnych, doradza, negocjuje różne rozwiązania.
Udziela skutecznej informacji zwrotnej dzieciom wspierając je w refleksji nad własnym uczeniem się i rozwijaniem samodzielności poznawczej, samoregulacji poznawczej i emocjonalnej.
Skutecznie komunikuje się z innymi wychowawcami i specjalistami, ma swój twórczy udział w pracy całego zespołu i instytucji, w której pracuje.
Wykazuje wysoki poziom rozwoju inteligencji społecznej i emocjonalnej, intersubiektywności i wrażliwości w kontaktach z dziećmi i dorosłymi.
Współpracuje z innymi osobami zaangażowanymi w pracę instytucji z rodzicami/opiekunami prawnymi (zwłaszcza niechętnie nastawionymi do instytucji), specjalistami i przedstawicielami lokalnej społeczności jako lider i współuczestnik wykonywanego zadania
Doskonali swój warsztat zawodowy (kompetencje) dążąc do poprawy jakości pracy placówki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza na temat miejsca pedagogiki małego dziecka w systemie nauk społecznych i dyscyplin pokrewnych.
Wiedza na temat najnowszych wyników badań psychoneurologicznych w zakresie rozwoju i edukacji dziecka, w tym zakresie rozwoju ruchowego i emocjonalnego.
Wiedza na temat zasad i sposobów organizowania opieki nad dziećmi na terenie żłobka i innych placówek.
Wiedza na temat indywidualizowania pracy z dziećmi o różnych wzorcach i tempie rozwoju.
Wiedza o organizacji środowiska uczenia i rozwoju dziecka a wieku żłobkowym.
Wiedza o zasadach doboru właściwych pomocy wspierających rozwój ruchowy dzieci
Wiedza na temat sposobów wspierania rozwoju motoryki małej i dużej, wykorzystania zajęć umuzykalniających w różnych sytuacjach w pracy z dziećmi.
Wiedza na temat zasad i sposobów stymulowania rozwoju ruchowego dzieci na terenie żłobka.
Wiedza na temat sposobu przygotowania i wykorzystania literatury pedagogiczno-psychologicznej oraz zaprojektowania „badań w działaniu” (action research).
Wiedza na temat technik obserwacji i ich wykorzystania w diagnozie pedagogicznej i organizacji pracy opiekuńczo-wychowawczej.
Wiedzę na temat sposobów analizy zaobserwowanych zdarzeń i sytuacji interakcyjnych oraz ich interpretacji pedagogicznej.
Kryteria oceniania
Warunki egzaminacyjne
Zadaniem S jest sporządzenie:
1.opisu przebiegu zajęcia przeprowadzonego przez wychowawcę i dzieci w żłobku, w którym uwzględniono treści z zakresu rozwoju ruchowego i umuzykalnienia.
Opis powinien zawierać:
a. założone cele rozwojowe (edukacyjne),
b. rodzaje działania (aktywności) podejmowanego przez dzieci,
c. działania wychowawcy (wykorzystane metody pracy z dzieckiem),
d. pomoce, organizację przestrzeni i czas aktywności dzieci,
e. strukturę grupy,
f. wykorzystane strategie uczenia sie dzieci.
2. krytyczne ustosunkowanie się do hospitowanego zajęcia, jego ocena z punktu widzenia:
a. indywidualnych cech rozwojowych dzieci ( w tym dzieci ze szczególnymi potrzebami, deficytami rozwojowymi, itd),
b silnych i słabych aspektów hospitowanych zajęć,
c. poziomu (proporcje) zaangażowania nauczyciela i dzieci (czy dzieci brały udział, czy nie, dlaczego? jak?),
d. reakcji opiekuna/nauczyciela na sytuacje trudne, silne emocje, problemy z dyscypliną,
3. ocena z punktu widzenia oryginalności i nowości umiejętności i wiedzy dla dzieci; nowości wiedzy dla S i przydatności wiedzy w przyszłej pracy w charakterze wychowawcy małego dziecka.
Objętość tekstu (3000-4000 wyrazów)
Termin złożenia do zaliczenia: 20.06.2014 do teczki nr 10 (Katedra Edukacji Początkowej)
Literatura
Bogdanowicz M., Ruch i piosenka dla najmłodszych.
Bruner J. (2006) Kultura edukacji
Burowska Z., Głowacka E., Psychodydaktyka muzyczna. Zarys problematyki.
Eliot L. (2010) Co tam się dzieje. Ja rozwija się mózg i umysł w pierwszych latach życia.
Gopnik A., Meltzoff A. N., Kuhl P. K., (2004) Geniusz w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci
Gordon E.E., Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci.
Hogg T., Blau M. (2012) Język dwulatka.
Hogg T., Blau M. (2012) Język niemowląt
Malko D., Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu.
Podolska B., Muzyka w przedszkolu.
Schaffer H.R. (2005) Psychologia dziecka
Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest.
Smoczyńska U., Kalendarz muzyczny w przedszkolu.
Versini A. I J.-M, Biguet M.-N., Zajęcia muzyczne w przedszkolu.
Cieszyńska Jagoda, Korendo Marta „ Wczesna interwencja terapeutyczna ” Wydawnictwo Edukacyjne Kraków 2007’
Goddard Blythe Sally „ Harmonijny rozwój dziecka ” Świat Książki 2010’
Kuleczka – Raszewska Maria, Markowska Dorota „ Uczę się przez ruch . Program terapii dla dzieci autystycznych i z niepełnosprawnością sprzężoną ” Harmonia Universalis 2012’
Kutcher Martin „ Dzieci z zaburzeniami łączonymi „ Liber 2012’
Matyja Małgorzata, Gogola Anna „ Edukacja sensomotoryczna niemowląt ” AWF Katowice 2007’
Owczarek Sławomir „ Gimnastyka przedszkolaka ” WSIP 2007’
Saase Margaret, McKail Georges „ Smart Start. Praktyczne ćwiczenia według metody UDANEGO STARTU ” Jedność 2009’
Zawitkowski Paweł, Szulc Joanna „ Mamo, Tato co ty na to ? „ Wydawnictwo Marceli Szpak 2012’
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: