MS2 - Teorie uczenia się dorosłych 2300-MS2-TKM-TUD
Celem zajęć jest zdobycie przez studentów wiedzy z zakresu teorii uczenia się dorosłych m.in. biograficznego uczenia się, sytuacyjnego uczenia się, uczenia się w/z codzienności, transformatywnego uczenia się oraz zrozumienie procesu uczenia się i czynników warunkujących motywację edukacyjną dorosłych. Celem zajęć jest ponadto zdobycie umiejętności wykorzystywania założeń teoretycznych w planowaniu zajęć warsztatowych z osobami dorosłymi.
Tematy realizowane podczas zajęć:
1. Paradygmatyczne przesunięcia w andragogice – od nauczania do uczenia się
2. Uczenie się przez doświadczanie – teoria Davida Kolba
3. Model 4MAT
4. Trzy wymiary uczenia się K. Illerisa
5. Teoria uczenia się transformatywnego Jacka Mezirowa
6. Teoria uczenia się egzystencjalnego Petera Jarvisa
7. Uczenie się biograficzne w założeniach Petera Alheita
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student:
1. posiada uporządkowaną wiedzę z zakresu teorii uczenia się dorosłych
2. zna podstawową terminologię związaną z problematyką uczenia się dorosłych
3. zna i rozumie mechanizmy warunkujące podejmowanie aktywności edukacyjnej oraz skuteczne uczenie się dorosłych
Umiejętności: student:
1. potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do przygotowania zajęć warsztatowych dla dorosłych
Kompetencje społeczne: student:
1. ma poczucie odpowiedzialności za realizowane procesy organizacyjne i diagnostyczne związane z przygotowaniem i przeprowadzeniem działań edukacyjnych
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie realizowanych zadań w trakcie zajęć.
Literatura
• Malewski M. (2009) Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice.
• Illeris K. (2006) Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się.
• Knowles M.S., Holton E.F., Swanson R.A. (2009) Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki.
• wybrane artykuły z czasopism naukowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: