MS2 - Metody badawcze w pracy trenera 2300-MS2-TKM-MB
Tematy:
• metody badawcze (metody, techniki i narzędzia) a cykl szkoleniowy;
• badanie potrzeb edukacyjnych i szkoleniowych (źródła i metody pozyskiwania informacji);
• Model ADDIE - przydatne metody oraz techniki;
• poziomy ewaluacji wg Kirkpatricka (dwie koncepcje);
• ROI;
• techniki ewaluacji m.in.: ankiety, kwestionariusze, wywiady;
• analiza wyników;
• przygotowanie raportów.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy
Student:
- posiada podstawową wiedzę z zakresu badań społecznych, przydatną na różnych etapach prowadzenia procesu szkoleniowego;
- zna różne sposoby prowadzenia analizy potrzeb szkoleniowych;
- zna różne modele badania efektywności szkolenia;
- zna zagrożenia wynikające z nieadekwatnego użycia poszczególnych metod.
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności
Student potrafi:
- zaprojektować i przeprowadzić proste procesy badawcze wpisujące się w zakres obowiązków zawodowych trenera;
- wybrać odpowiednie metody, techniki i narzędzie, dzięki którym otrzyma rzetelne dane do dalszej analizy;
- stworzyć raport na podstawie otrzymanego materiału badawczego.
Efekty kształcenia w zakresie kompetencji
Student:
• jest gotów do przeprowadzania procesów badawczych (m.in.RAPS, ewaluacja) wymaganych na poszczególnych etapach cyklu szkoleniowego zgodnie z zasadami etyki pracy trenera;
• jest gotów do rzetelnego projektowania działań badawczych oraz przyjmowania odpowiedzialności za swoje działania.
Kryteria oceniania
Opracowanie planu i przeprowadzenie analizy potrzeb szkoleniowych i ewaluacji dla wybranej aktywności edukacyjnej skierowanej do dorosłych. Ocenie podlegać będzie adekwatność wykorzystania technik i narzędzi oraz zawartość merytoryczna raportu.
Literatura
Babbie E. (2005), Badania społeczne w praktyce, PWN, Warszawa.
Bramley P. (2007), Ocena efektywności szkoleń, Wolters Kluwer, Kraków.
Kirkpatrick J., Kirkpatrick W. (2016), Kirkpatrick’s Four Level of Training Evaluation,
Matras J., Żak R. (2018), Trener w rolach głównych. Podręcznik pracy trenera, PWN, Warszawa.
L. Rea (2006), Planowanie i projektowanie szkoleń, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Woźniak J. (2012), Ocenianie efektów szkolenia czyli metody i problemy ewaluacji, GWP, Sopot.
Uwagi
W cyklu 2023L:
|
W cyklu 2024L:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: