MS2 - Moduł specjalnościowy 2. Warsztat pracy trenera kompetencji miękkich 2300-MS2-TKM
Moduł obejmuje zestaw powiązanych tematycznie przedmiotów, których realizacja służy nabyciu wiedzy, umiejętności i kompetencji niezbędnych do projektowania i prowadzenia warsztatów z zakresu kompetencji miękkich w pracy z osobami dorosłymi.
Zakres tematyczny modułu uwzględnia teorie uczenia się dorosłych, mechanizmy podejmowania i podtrzymywania aktywności edukacyjnej, potrzeby i oczekiwania osób dorosłych w procesie uczenia się, zasady projektowania zajęć warsztatowych, tworzenia scenariuszy i harmonogramów, a także metody diagnozowania i planowania rozwiązań dydaktycznych ukierunkowanych na rozwój kreatywności, samodzielności, komunikatywności i zaangażowania.
W module przewidziano również zapoznanie z cyfrowymi narzędziami pracy dydaktycznej, metodami edutainment, outdoor education, podstawami prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej w działalności edukacyjnej oraz metodami badawczymi wspierającymi planowanie, realizację i ewaluację pracy własnej.
Integralną część modułu stanowi analiza i ocena projektów autorskich warsztatów z zakresu kompetencji miękkich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W module uzyskiwane są następujące efekty uczenia się przewidziane programem:
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W03, K_W05, K_W07, K_W09, K_W10, K_W12, K_U01,K_U02,K_U03, K_U04, K_U05, K_U06, K_U07, K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_K01, K_K02, K_K03, K_K04, K_K05, K_K06
Efekty specjalnościowe: S1_W01, S1_W02, S1_W03, S1_W04, S1_W06, S1_W08, S1_W09, S1_W10, S1_W11, S1_W12, S1_U01, S1_U02, S1_U03, S1_U04, S1_U05, S1_U06, S1_U07, S1_U08, S1_U09, S1_U10, S1_K01, S1_K02, S1_K03, S1_K04, S1_K05, S1_K06
Wiedza:
– Znajomość wybranych teorii wyjaśniających proces uczenia się, uwarunkowań, mechanizmów oraz czynników wpływających na podejmowanie i podtrzymywanie aktywności edukacyjnej, a także efektywnego uczenia się osób dorosłych (K_W05), (K_W07), (K_W09).
– Znajomość metod badawczych (model ADI, RAPS) umożliwiających planowanie logistyczne, określanie wskaźników biznesowych oraz analizę efektywności działań edukacyjnych (K_W03), (K_W10).
– Znajomość zasad i etapów projektowania zajęć warsztatowych, nowoczesnych i skutecznych metod oraz narzędzi dydaktycznych wspierających zaangażowanie i aktywność w samodzielnym konstruowaniu wiedzy oraz rozwijaniu kompetencji miękkich (K_W01), (K_W07), (K_W12).
Umiejętności:
– Analizowanie, diagnozowanie i projektowanie rozwiązań dydaktycznych ukierunkowanych na rozwijanie kreatywności, samopoznania, komunikatywności, samodzielności, elastyczności oraz zaangażowania w proces uczenia się (K_U02), (K_U04).
– Prowadzenie obserwacji i ewaluacji przygotowanych warsztatów dla osób dorosłych oraz proponowanie nowych rozwiązań edukacyjnych (K_U05), (K_U10).
– Komunikowanie się w sposób precyzyjny, włączający i niedyskryminujący oraz uzasadnianie i krytyczna ocena zaproponowanych rozwiązań dydaktycznych (K_U06), (K_U07), (K_U08).
– Opracowanie scenariusza zajęć warsztatowych z zakresu kompetencji miękkich z wykorzystaniem specjalistycznej wiedzy dotyczącej uczenia się, potrzeb i oczekiwań osób dorosłych (K_U01), (K_U03), (K_U05).
Kompetencje społeczne:
– Gotowość do samodzielnego i krytycznego pogłębiania wiedzy i umiejętności jako stałego i nieodzownego elementu pracy trenerskiej (K_K01), (K_K02).
– Gotowość do systematycznego podnoszenia jakości projektowanych i prowadzonych zajęć warsztatowych w sposób wspierający rozwijanie potrzeby uczenia się przez całe życie wśród osób dorosłych (K_K04), (K_K05), (K_K06).
Kryteria oceniania
Przystąpienie do egzaminu modułowego będzie możliwe po uzyskaniu zaliczenia wszystkich przedmiotów tworzących moduł.
Podstawą zaliczenia modułu będzie przygotowanie scenariusza obejmującego 8 godzin autorskich zajęć z zakresu kompetencji miękkich, a następnie zaprezentowaniu projektu i omówieniu go z egzaminatorem
Kryteria:
- Dokładnie przygotowany scenariusz - transkrypcja każdej wypowiedzi
- Poprawnie i atrakcyjnie sformułowany cel oraz efekty kształcenia
- Logiczne i rzeczowe przygotowanie treści z wykorzystaniem rzetelnych źródeł wiedzy
- Adekwatny dobór metod dydaktycznych
- Adekwatny dobór narzędzi dydaktycznych
- Prezentacja multimedialna - według zasad
- Przygotowanie merytoryczne - gotowość do poprowadzenia zajęć w dniu egzaminu.
- Prezentacja projektu (mowa ciała, płynność wypowiedzi).
Literatura
Wykaz literatury znajduje się w opisie poszczególnych kursów wchodzących w skład modułu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: