MS2 - Wprowadzenie do pomocy społecznej i pracy socjalnej 2300-MS2-SDR-DR-WPS
Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Rozwój idei równości;
2. Wybrane problemy społeczne jako obszar zainteresowania pomocy społecznej i pracy socjalnej;
3. Welfare state i jego przemiany;
4. Historia instytucji pomocy społecznej;
5. Współczesny system pomocy społecznej;
6. Instytucja pomocy społecznej w ujęciu międzynarodowym;
7. Praca socjalna – geneza, historyczne przeobrażenia, misja i cele;
8. Metody pracy socjalnej;
9. Pracownik socjalny – kompetencje, wartości, etyka pracy socjalnej;
10. Praca socjalna w ujęciu międzynarodowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
• historyczne i społeczne przemiany rodziny, uwarunkowania sytuacji dziecka w rodzinie i społeczeństwie,
• prawne podstawy pracy społeczno-wychowawczej w różnych środowiskach
najważniejsze metody i techniki rozpoznawania potrzeb różnych grup i środowisk społecznych oraz instytucje, formy i metody działań pomocy i wsparcia,
• cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia o zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji,
• podstawy prawne i organizacyjne systemu opieki nad dziećmi w Polsce i w krajach Unii Europejskiej.
W zakresie umiejętności / potrafi:
• obserwować i analizować różnorodne środowiska wychowawcze posługując się metodami i technikami diagnostycznymi z wykorzystaniem różnych teorii
• prawidłowo odczytać i zastosować przepisy prawa w sytuacjach, wymagających interwencji w rodzinie,
• potrafi dokonać ewaluacji programów wychowawczych i społecznych,
• wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu opieki, wychowania i praw dziecka do interpretowania zachowań dziecka w kontekście jego sytuacji rodzinnej.
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
• stosowania zasady etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny,
• uzupełniania wiedzy i umiejętności dokonując wyboru zajęć fakultatywnych pogłębiających program specjalizacji,
• rozstrzygania dylematów związanych z pracą z społeczno-wychowawczą zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne, zgodnie z zasadami przedstawionymi przez osobę prowadzącą zajęcia.
Literatura
1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022.
2. Brenk M., Chaczko K., Pląsek R., Organizacja pomocy społecznej w Polsce 1918-2018, Scholar, Warszawa 2018.
3. Geremek B., Litość i szubienica, Czytelnik, Warszawa 1989.
4. Kadela K., Kowalczyk J. (red.), Standardy pracy socjalnej. Rekomendacje metodyczne i organizacyjne, Warszawa 2014.
5. Kanios A., Czechowska-Bieluga M. (red.), Praca socjalna. Kształcenie - działanie – konteksty, Impuls, Kraków 2010.
6. Kizwalter T., W stronę równości, Univeritas, Kraków 2014.
7. Frysztacki K. (red.), Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa 2019.
8. Rymsza M. (red.), Pracownicy socjalni i praca socjalna w Polsce. Między służbą społeczną a urzędem, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2012.
9. Zalewski D., Opieka i pomoc społeczna. Dynamika instytucji, WUW, Warszawa 2005.
Literatura dodatkowa: wybrane teksty z czasopism "Praca Socjalna", "Polityka Społeczna", "Problemy Polityki Społecznej".
W cyklu 2024Z:
1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022. Literatura dodatkowa: wybrane teksty z czasopism "Praca Socjalna", "Polityka Społeczna", "Problemy Polityki Społecznej". |
W cyklu 2025Z:
1. Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E. (red.), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, PWN, Warszawa 2022. Literatura dodatkowa: wybrane teksty z czasopism "Praca Socjalna", "Polityka Społeczna", "Problemy Polityki Społecznej". |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: