MS2 - Praca z rodziną wieloproblemową 2300-MS2-SDR-DR-PRW
Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
1. Przegląd definicji „rodzina wieloproblemowa”, „rodzina dysfunkcjonalna”, „rodzina patologiczna”.
2. Główne przyczyny dysfunkcjonalności, dezorganizacji i dezintegracji w rodzinie oraz główne przyczyny zjawisk patologicznych w rodzinie.
3. Problemy wynikające z zachowań autodestrukcyjnych członków rodziny (alkoholizm, narkomania, nowe uzależnienia itp.).
4. Rodzina niepełna i rodzina wielodzietna jako rodziny szczególnie narażone.
5. Przyczyny, przebieg i skutki zjawisk patologicznych w rodzinie. Typy przemocy w rodzinie i sposoby radzenia sobie ofiar przemocy.
6. Możliwości instytucjonalnego rozwiązywania problemów rodziny wieloproblemowej, ze szczególnym uwzględnieniem instytucji pomocy społecznej.
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – studentka/student:
• posiada wiedzę z zakresu pomocy społecznej oraz pracy społeczno-wychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia;
• rozumie cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia; zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji;
• posiada wiedzę dot. aktualnych problemów społecznych.
Umiejętności – studentka/student:
• obserwuje i analizuje różnorodne środowiska wychowawcze; dostrzega i charakteryzuje problemy wychowawcze dzieci i pomaga w ich rozwiązaniu,
• wykorzystując wiedzę potrafi właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka rodziny, a także formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych;
• zajmuje stanowisko i samodzielnie formułuje dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach.
Kompetencje społeczne – studentka/student:
• jest gotowa/ów do nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie, a także do uczestnictwa w programach do nich kierowanych;
• dostrzega dylematy związane z pracą z społeczno-wychowawczą zgodnie z zasadami etyki zawodowej; postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach oraz napisanie eseju.
Literatura
• Biel K., Kusztal J., (red.), Dziecko zagrożone wykluczeniem. Elementy diagnozy, działania profilaktyczne i pomocowe, Wydawnictwo WAM, Kraków 2011.
• Brągiel J., Rodzina obszarem pracy socjalnej (w:) J. Brągiel, J. Sikora (red.) Praca socjalna – wielość perspektyw, Rodzina – Multikulturowość – Edukacja, Wydawnictwo U.O., Opole 2004.
• Cierpiałowska L., Chodkiewicz J., Uzależnienie od alkoholu : oblicza problemu, PWN, Warszawa 2020.
• Dayton T., Znajdź spokój wewnętrzny : pomoc dla DDD i DDA w odzyskaniu emocjonalnej trzeźwości, Feeria, Łódź 2021.
• Frysztacki K. (red.), Praca socjalna. 30 wykładów, PWN, Warszawa 2019.
• Sołtysiak T., Gołembowska M. (red.), Zagrożenia i zaburzenia funkcjonowania polskich rodzin, Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna, Włocławek 2007.
• Taranowicz I., Grotowska S. (red.) Rodzina wobec wyzwań współczesności. Wybrane problemy, Oficyna Wydawnicza ARBORETUM, Wrocław 2015.
• Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 2004 Nr 64 poz. 593 z późn. zm.).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: