MS2 - Badania nad dzieciństwem w zróżnicowanych kontekstach społeczno-kulturowych 2300-MS2-SDR-DR-BD
Przedmiot obejmuje analizę następujących zagadnień:
• Dzieciństwa, Childhoods Studies.
• Kluczowe podejścia i teorie we współczesnych badaniach nad dzieciństwami.
• Kluczowe kategorie we współczesnych badaniach nad dzieciństwami: prawa dziecka, partycypacja, sprawstwo, aktywizm.
• Badania partycypacyjne i badania w działaniu.
• Badania realizowane z dziećmi.
• Badania realizowane przez dzieci.
• Topografia, miejsca i przestrzenie jako kluczowe kategorie w studiach nad dzieciństwami.
• Etyka w badaniach z dziećmi, etyka dot. dzieci i dzieciństw.
• Dzieciństwo w czasach wojny i pokoju.
• Dzieci jako agenci zmian w sprawach ich dotyczących.
• Badania dot. dzieci w kontekście niedyskryminacji i wobec adultyzmu.
• Dekolonizacja studiów nad dzieciństwami w ujęciu międzynarodowym.
• Podsumowanie i ewaluacja.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
• student/studentka podaje definicje współczesnych interdyscyplinarnych badań nad dzieciństwami (Childhoods Studies) i jej źródła w zróżnicowanych kontekstach;
• student/studentka zna teorie i definicje kluczowe dla współczesnych badań nad dzieciństwami.
UMIEJĘTNOSCI:
• student/studentka umie analizować współczesne interdyscyplinarne teorie i umie odnaleźć odpowiednie przepisy regulujące prawa dziecka w dokumentach i aktach prawnych kluczowe dla zrozumienia współczesnych badań nad dzieciństwami;
• student/studentka prawidłowo odczytuje i analizuje teorie z obszaru współczesnych badań nad dzieciństwami i umie odnieść je do praktyki związanej z ochroną praw dzieci i młodzieży oraz wdrażaniem działań nakierowanych na sprawczość i partycypację dzieci.
KOMPETENCJE:
• student/studentka jest wrażliwy/wrażliwa na przestrzeganie i ochronę praw dziecka w odniesieniu do współczesnych badań nad dzieciństwami w zróżnicowanych kontekstach;
• student/studentka rozumie znaczenie upowszechniania praw dziecka wśród dzieci i młodzieży w oparciu o najnowsze wyniki badań nad dzieciństwami w zróżnicowanych kontekstach.
Kryteria oceniania
Student/studentka oceniany/oceniana jest na podstawie obecności i aktywności na zajęciach oraz opracowanych i dostarczonych w terminie prac zaliczeniowych (prace zespołowe i indywidualne).
Kryteria oceny pracy zaliczeniowej podane zostaną na pierwszych
zajęciach.
Literatura
• Alderson, P., Morrow, V. (2020). The Ethics of research with children and young people. Los Angeles: SAGE.
• Beier J.M. & J. Tabak (Eds.), (2021). Childhood in Peace and Conflict, Palgrave Macmillan, New York (fragmenty).
• Budde, R., & Markowska-Manista, U. (2020). Childhood and Children‘s Rights between Research and Activism, Springer (fragment).
• Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kształceniu i doskonaleniu nauczycieli. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(19), 181-194.
• Jarosz, E. (2018). Badania dotyczące dzieciństw (a)–perspektywa praw dziecka. Problemy Wczesnej Edukacji, 14(4 (43)), 7-19.
• Liebel M., Markowska-Manista U.(2017). Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Wyd. APS, Warszawa. (fragmenty).
• Markowska-Manista U. & Liebel, M. (2023). Research with Migrant Children from countries of the Global South. From ethical challenges to the decolonisation of research in the sensitive contexts of modernity In Global Migration and Diversity of Educational Experiences in the Global South and North, Routledge, London.
• Markowska-Manista, U. (2020). O potrzebie dekolonizacji współczesnych badań nad dzieciństwem i prawami dziecka w krajach Globalnego Południa i Globalnej Północy. Rozważania wstępne. Przegląd Krytyczny, 2(1), 9-20.
• Markowska-Manista, U. (2021). Research “about” and “with” children from diverse cultural backgrounds in Poland–dilemmas and ethical challenges. Edukacja Międzykulturowa, 14(1), 233-244.
• Places and Spaces. CHILDREN'S VIEWS. About their environments and how to make them right, UNICEF 2023 https://www.childrensviews.org
• Wysłowska, O., Taelman, H., Boderé, A., Markowska-Manista, U., & members of the PARTICIPA Consortium. (2021). Promoting children’s participation rights in early childhood education and care: Self-assessment tool for professionals.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: