MS2 - Moduł specjalnościowy 2-Dzieci i rodziny w systemie pomocy społecznej 2300-MS2-SDR-DR
Moduł stwarza możliwości poznania: różnorodnych instrumentów pomocy społecznej i strategii pracy socjalnej, metod i technik stosowanych w pracy asystenta rodzinnego oraz pracy z rodziną wieloproblemową, a także kwestii dotyczących badania dzieciństwa w zróżnicowanych kontekstach społeczno-kulturowych.
W skład modułu wchodzą następujące zajęcia: Asysta rodzinna, Wprowadzenie do pomocy społecznej i pracy socjalnej, Badania nad dzieciństwem w zróżnicowanych kontekstach społeczno-kulturowych, Praca z rodziną wieloproblemową oraz Praktyka pedagogiczna instytucjonalna (60 godzin).
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – studentka/student:
• posiada wiedzę z zakresu pomocy społecznej oraz pracy społeczno-wychowawczej z różnymi grupami osób wymagających wsparcia;
• rozumie cele, zadania i zasady funkcjonowania instytucji służb pomocy dzieciom, rodzinom i innym grupom wymagającym wsparcia; zna procedury korzystania z pomocy wybranych instytucji;
• rozumie uwarunkowania sytuacji dziecka w rodzinie i społeczeństwie oraz specyfikę funkcjonowania współczesnych środowisk wychowawczych;
• zna prawne, organizacyjne i metodyczne podstawy pracy społeczno-wychowawczej w różnych środowiskach;
• posiada wiedzę dot. aktualnych problemów społecznych.
• zna teorie i definicje kluczowe dla współczesnych badań nad dzieciństwami.
Umiejętności – studentka/student:
• obserwuje i analizuje różnorodne środowiska wychowawcze; dostrzega i charakteryzuje problemy wychowawcze dzieci i pomaga w ich rozwiązaniu;
• wykorzystując wiedzę potrafi właściwie opisywać, interpretować i oceniać dane zebrane na temat dziecka rodziny, a także formułować poprawne wnioski dotyczące postulowanych działań społeczno-wychowawczych;
• zajmuje stanowisko i samodzielnie formułuje dobrze uargumentowane sądy na temat proponowanych rozwiązań sytuacji problemowych w różnych środowiskach;
• potrafi zorganizować zajęcia indywidualne i grupowe dostosowane do potrzeb odbiorców działań
• odczytuje i analizuje teorie z obszaru współczesnych badań nad dzieciństwami i umie odnieść je do praktyki związanej z ochroną praw dzieci i młodzieży oraz wdrażaniem działań nakierowanych na sprawczość i partycypację dzieci
Kompetencje społeczne – studenka/student:
• jest gotowa/ów do uzupełniania wiedzy teoretycznej o doświadczenia zdobywane w ramach samodzielnie wybranych praktyk, a w ramach praktyk – do organizowania zajęć dla dzieci;
• współdziała w grupie w celu stworzenia i realizacji programu pomocy dla osób i grup wymagających wsparcia;
• jest gotowa/ów do nawiązania kontaktu z dziećmi, rodzinami, grupami, szczególnie potrzebującymi wsparcia i wspólnego działania w ich interesie, a także do uczestnictwa w programach do nich kierowanych;
• dostrzega dylematy związane z pracą z społeczno-wychowawczą zgodnie z zasadami etyki zawodowej; postępuje zgodnie z zasadami etyki zawodowej we wszystkich działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
• odpowiedzialnie przygotowuje się do zaplanowanej pracy, przyjmując odpowiedzialność za prowadzone działania i ich skutki.
• rozumie znaczenie upowszechniania praw dziecka wśród dzieci i młodzieży w oparciu o najnowsze wyniki badań nad dzieciństwami w zróżnicowanych kontekstach społeczno-kulturowych
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu modułowego jest zaliczenie wszystkich przedmiotów wchodzących w skład modułu, zgodnie z kryteriami oceniania ustalonymi przez osoby prowadzące.
Praktyki zawodowe
MS2 - Praktyka pedagogiczna instytucjonalna (2300-MS2-SDR-DR-PR)
Literatura
• Bojanowska E., Chaczko K., Krzyszkowski J., Zdebska E., red. (2022), Pomoc społeczna. Idea – rozwój – instytucje, Warszawa.
• Watts S (1998)., Praca socjalna w społeczności lokalnej, w: Lishman J. (red.) Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej. „Biblioteka Pracownika Socjalnego”, Katowice.
• Seweryńska A. (2003), Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa.
• Woronowicz B. (2009), Uzależnienia. Geneza, terapia, powrót do zdrowia, Warszawa.
• Markowska-Manista, U. (2021), Research “about” and “with” children from diverse cultural backgrounds in Poland–dilemmas and ethical challenges. Edukacja Międzykulturowa, 14(1), 233-244.
• Liebel M., Markowska-Manista U.(2017), Prawa dziecka w kontekście międzykulturowości. Janusz Korczak na nowo odczytany. Wyd. APS, Warszawa. (fragmenty).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: