MS2 - Alternatywne metody terapii pedagogicznej - Muzykoterapia 2300-MS2-PWT-AMT-M
I. Muzyka jako sztuka wielowymiarowa. Rola i funkcje muzyki w poszczególnych fazach życia i różnych obszarach funkcjonowania człowieka. Różnice między estetycznym a terapeutycznym ujmowaniem muzyki.
II. Formy, metody i techniki muzykoterapii w medycynie i w edukacji.
III. Wybrane techniki muzykoterapii aktywnej i percepcyjnej jako środki ułatwiające kontakty interpersonalne w różnych sytuacjach życiowych oraz w sytuacjach dydaktycznych i terapii pedagogicznej.
IV. Muzykoterapia dziecięca.
1.Rodzaje aktywności muzycznych i techniki pracy muzykoterapeutycznej z dziećmi. Dobór ilustracji dźwiękowych, muzyki, ćwiczeń ruchowo-muzycznych, piosenek do potrzeb i możliwości emocjonalnych i percepcyjnych dzieci.
2. Słuchowe i wzrokowe sygnały porozumienia awerbalnego (gesty, umowne znaki, obrazki). Cechy dźwięków i elementy muzyki jako specyficzne środki komunikacji interpersonalnej.
3. Wykorzystanie prostych instrumentów perkusyjnych w muzykoterapii. Dialogi instrumentalne uczące poprawnej komunikacji interpersonalnej.
4. Rola i funkcje rekwizytów w pracy z dziećmi. Wchodzenie w bezpieczny kontakt interpersonalny za pośrednictwem rekwizytu.
5.Interpretacja wypowiedzi dziecka na temat słuchanych, specjalnie dobranych utworów muzyki instrumentalnej.
6.Kryteria doboru repertuaru muzycznego i sposoby jego wykorzystywania
w terapii pedagogicznej.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po zajęciach:
-zna rolę i funkcje muzyki w poszczególnych fazach życia i różnych obszarach funkcjonowania człowieka
- zna wybrane techniki muzykoterapii aktywnej i percepcyjnej
-zna i potrafi wykorzystać wybrane rodzaje aktywności muzycznych i techniki pracy muzykoterapeutycznej z dziećmi
- zna i potrafi zastosować różne techniki relaksacji w pracy terapeutycznej
- zna rolę zabaw muzyczno-ruchowych w procesie terapeutycznym i potrafi je
wykorzystać podczas zajęć z dziećmi
- zna i potrafi zastosować wybrane aktywizujące techniki muzykoterapii z wykorzystaniem improwizacji ruchowych, ruchowo-brzmieniowych, wokalnych, instrumentalnych
-zna podział prostych instrumentów perkusyjnych i ich rolę w pracy terapeutycznej
-potrafi wykorzystać proste instrumenty perkusyjne do komunikacji interpersonalnej w pracy z dziećmi
-zna rolę i funkcję rekwizytów i potrafi je wykorzystać podczas zajęć z dziećmi
-zna kryteria doboru repertuaru muzycznego i sposoby jego wykorzystania w terapii pedagogicznej
Kryteria oceniania
- Aktywne uczestnictwo w zajęciach (80% obecności na zajęciach)
- Przygotowanie i zaprezentowanie uczestnikom zajęć zabawy ruchowo-muzycznej do wybranej piosenki dziecięcej lub muzyki instrumentalnej oraz określenie jej zastosowania w muzykoterapii.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Galińska E.: Muzyka w terapii. Psychologiczne i fizjologiczne mechanizmy jej działania.
Janiszewski M., Muzykoterapia aktywna
King G.: Umiejętności terapeutyczne nauczyciela
Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca
Metera A.: Muzykoterapia, muzyka w medycynie i edukacji
Stadnicka J: Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: