MS2 - Alternatywne metody terapii pedagogicznej 2300-MS2-PWT-AM
Przedmiot przygotowuje studentów do pracy terapeutycznej obejmującej alternatywne metody terapii pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym u których stwierdzono występowanie trudności edukacyjnych.i zaburzeń rozwojowych . Przede wszystkim przedmiot zapoznaje studentów od strony teoretycznej z wybranymi metodami i technikami alternatywnej terapii, a zwłaszcza: muzykoterapią, arteterapią, terapią zabawy, dogoterapią, hipoterapią, felinoterapią i biofeedbackiem. Studenci zapoznają się z celami, zasadami i specyfiką organizowania zajęć z wykorzystaniem alternatywnych metod terapii. Uczą się przygotowywać zajęcia o charakterze terapeutycznym ukierunkowanym na realizację na realizację określonych celów terapeutycznych z udziałem metod alternatywnych Nadrzędnym celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do świadomego wykorzystywania znanych im rozwiązań terapeutycznych do zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych dzieci.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza
-student zna wybrane rodzaje terapii alternatywnych
- student interpretuje zasadność stosowania terapii alternatywnych adekwatnie do potrzeb dzieci
- student potrafi określać cele, zadania, zasady i efekty stosowania terapii alternatywnych
Umiejętności
-student potrafi klasyfikować i dobierać alternatywne metody terapii do indywidualnych potrzeb dzieci i wskazań diagnostycznych
- student potrafi praktycznie wykorzystywać alternatywne metody terapii w pracy wspierającej rozwój i edukację dzieci
- student potrafi przygotowywać zajęcia z wykorzystywaniem wybranych metod terapii alternatywnych
Kompetencje społeczne
- student jest otwarty, poszukujący i refleksyjny w dobieraniu metod pracy terapeutycznej z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
-student potrafi nawiązywać dobre relacje z dziećmi i ich opiekunami w celu skłonienia ich do udziału w terapiach alternatywnych np. hipoterapii
-student jest świadomy odpowiedzialności za stosowane wpływy terapeutyczne
Kryteria oceniania
Zaliczenie kursu na podstawie ćwiczeń i prac zaprojektowanych do wykonania przez studentów indywidualnie i grupowo. .
Literatura
1. Colonna – Kasjan D., Muzykoterapia w edukacji wczesnoszkolnej. W: Cylulko P., Gładyszewska – Cylulko J. (red.), Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja- transdyscyplinarność. Wrocław 2010
2.Galińska E.: Muzyka w terapii. Psychologiczne i fizjologiczne mechanizmy jej działania, Warszawa 2006
3.Klimas-Kuchtowa E., Synergiczne oddziaływanie w psychologicznej relacji pomagania.W: Cylulko P., Gładyszewska – Cylulko J. (red.), Muzykoterapia. Tożsamość – transgresja- transdyscyplinarność. Wrocław 2010
4. Lecourt E., Muzykoterapia czyli jak wykorzystać silę dźwięków, Chorzów 2008
5. Lewandowska K.: Muzykoterapia dziecięca ,wyd. III, Gdańsk 2007
6. MacKay G.,Dinkmeyer D., To jak się czujesz zależy od Ciebie! Gdańsk 2004
7. Szulc W.: Muzykoterapia jako przedmiot badań i edukacj, Lublin 2005
8. Wheeler B.L.,(2010) Psychoterapeutyczna klasyfikacja procedur muzykoterapeutycznych – kontinuum procedur. http:// arteterapia.pl/ artykuly
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: