MS2 - Człowiek w środowisku pracy 2300-MS2-OED-CZŚP
1. Analiza układu elementów i związków tworzących sytuację pracy człowieka. Klasyfikacja względnie stałych właściwości determinujących poszczególne rodzaje sytuacji pracy.
2. Specyfika warunków technicznych i organizacyjnych występujących w poszczególnych rodzajach sytuacji pracy. Określenie możliwości optymalizacji poszczególnych elementów.
3. Klasyfikacja typów zadań zawodowych. Charakterystyka funkcjonowania człowieka w aspekcie modelowym i rzeczywistym.
4. Człowiek jako podmiot pracy. Analiza adekwatności funkcjonalnej człowieka w odniesieniu do poszczególnych typów sytuacji pracy i rodzaju zadań zawodowych.
5. Preferencje człowieka w zakresie struktury sytuacji pracy. Układ wartości tworzących sytuację pracy i determinujący rangę poszczególnych rodzajów prac.
6. Diagnoza potrzeb edukacyjnych człowieka w procesie rozwoju zawodowego.
7. Modele aktywności edukacyjnej człowieka w sytuacji pracy
8. Schemat pracy i tworzące go właściwości a rozwiązania pozaedukacyjne, kompensujące niepełne (zarówno zewnętrzne jak i wewnętrzne) przystosowanie zawodowe.
9. Poznanie wybranych technik diagnozy właściwości człowieka i sytuacji pracy. Analiza adekwatności poznanych rozwiązań w aspekcie pełnego przystosowania zawodowego.
10. Społeczny charakter pracy człowieka. Rola poszczególnych czynników określających społeczny charakter procesu pracy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student
1. Zna i rozumie naturę związków tworzących sytuację pracy człowieka
2. Zna i rozumie naturę zadania zawodowego jako podstawowego obowiązku w miejscu wykonywania pracy
3. Zna właściwości człowieka jako podmiotu pracy i rozumie zmienność jego preferencji w zależności od zmieniających się warunków pracy.
Umiejętności: Student
1. Potrafi opisać sytuację pracy poprzez podstawowe kategorie
2. Potrafi zastosować model doboru zawodowego adekwatny do opisu sytuacji pracy
3. Potrafi zastosować określoną technikę diagnostyczną
Kompetencje społeczne: Student
1. akceptuje społeczny charakter pracy człowieka
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie. Test wielokrotnego wyboru.
Każda odpowiedź jest punktowana od -2 do 2 pkt. czyli za wskazywanie odpowiedzi "na chybił trafił" punkty są odejmowane. Za brak wskazania stawiane jest zero, a za poprawna odpowiedź stawiane są punkty dodatnie.
W teście za poprawną odpowiedź można uzyskać maksymalnie 2 pkt.
Test zaliczony jest jeżeli student uzyska co najmniej 60 procent punktów.
Literatura
Chmiel N. „Psychologia Pracy” GWP Gdańsk 2003
Schultz D.P, Scultz S.E. „Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy” PWN, Warszawa 2002
Makin P., Cooper C., Cox., „Organizacje a kontrakt psychologiczny” PWN, Warszawa 2000
Poels F., „Wartościowanie stanowisk pracy i strategie wynagrodzeń” Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2000
Kossowska M. „Ocena i rozwój umiejętności pracowniczych” AKADE, Kraków 2001
„Rozwój pracowników. Przesłanki, cele, instrumenty” (red.) Szałkowski A., POLTEX, 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: