MS2-Moduł specjalnościowy Dorosły na rynku pracy 2300-MS2-OED
1) podstawowa terminologia związana z doradztwem zawodowym i rynkiem pracy
2)aktualna sytuacja na rynku pracy, prognozowane tendencje zmian oraz determinujące je czynniki
3) instytucje zajmujące się poradnictwem zawodowym
4) podstawowe koncepcje wyboru zawodu
5) zadania zawodowe, warunki pracy, pełnione przez pracownika role i funkcjonowanie pracownika w kulturze środowiska pracy.
6) jak znaleźć adekwatną do swoich możliwości i aspiracji ofertę pracy? jak stworzyć dokumenty aplikacyjne? jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
7) analiza sytuacji pracownika w środowisku pracy
8) modele oceny przydatności do pracy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: Student
1.zna podstawową terminologię związaną z doradztwem zawodowym i rynkiem pracy
2.posiada wiedzę o aktualnej sytuacji na rynku pracy, prognozowanych tendencjach zmian oraz determinujących je czynnikach
3.zna podstawowe koncepcje wyboru zawodu
4.zna instytucje zajmujące się poradnictwem zawodowym
5. posiada wiedzę dotyczącą zadań zawodowych, warunków pracy, pełnionych przez pracownika ról i jego funkcjonowania w kulturze środowiska pracy
Umiejętności: Student
1.potrafi znaleźć adekwatną do swoich możliwości i aspiracji ofertę pracy, stworzyć dokumenty aplikacyjne, przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, odbyć rozmowę kwalifikacyjną oraz sformułować wnioski dotyczące udoskonalenia swojego procesu starania się o pracę
2.posiada elementarne umiejętności metodyczne doradcy zawodowego
3.potrafi przeprowadzić analizę sytuacji pracownika w środowisku pracy oraz sformułować wnioski zmierzające do poprawy tej sytuacji
4.potrafi wskazać właściwy model oceny przydatności do pracy, optymalny w danej sytuacji
Kompetencje społeczne: Student
1.docenia konieczność uczenia się przez całe życie
2.potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę w celu wybrania właściwej ścieżki zawodowego rozwoju i związanej z nim ścieżki edukacyjnej
3.potrafi działać w sposób planowy stosownie do przyjętych celów
Kryteria oceniania
Przygotowane przez każdego ze studentów Portfolio – zestawu samodzielnie wybranych narzędzi, w wyniku zastosowania których student dokonał diagnozy i opisu własnych kompetencji zawodowych.
Kryteria oceniania portfolio: zawartość merytoryczna, poprawność językowa, estetyka pracy oraz odpowiedzi na pytania związane z przygotowanym portfolio.
Literatura
Guichard J., Huteau M. (2005) Psychologia orientacji i poradnictwa zawodowego, tłum. Zespół, pod red. nauk. V. Drabik-Podgórna, M. Podgórny, Kraków, Impuls.
Kargulowa A.(2005), O teorii i praktyce poradnictwa. Odmiany poradoznawczego dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kargulowa A. (2009), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Paszkowska- Rogacz A., Doradztwo zawodowe w krajach Unii Europejskiej, 2010.
czasopisma: Edukacja Dorosłych, Poradnictwo dla dorosłych - refleksje, badania, praktyka 1/2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: