MS2 - Stres w pracy menedżera 2300-MS2-MO-ST
Problematyka zajęć obejmuje następujące zagadnienia:
• Etiologia stresu.
• Czynniki stresogenne (zawodowe i pozazawodowe).
• Reakcje na stres na poziomie afektywnym, poznawczym i motywacyjnym.
• Fizyczna reakcja na stres.
• Techniki i strategie radzenia sobie ze stresem.Poziomy interwencji w sytuacji stresu zawodowego
• Wypalenie zawodowe – przyczyny, skutki i czynniki ryzyka.
• Etapy wypalenia zawodowego.
• Społeczny wymiar wypalenia zawodowego.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
Wiedza:
- wyjaśni podstawowe pojęcia (np. stres, stresor, wypalenie zawodowe)
-wyjaśni etiologię stresu
-wymieni i scharakteryzuje zawodowe i pozazawodowe czynniki stresogenne
omówi reakcje na stres poziomie afektywnym, poznawczym i motywacyjnym
-scharakteryzuje i oceni techniki i strategie radzenia sobie ze stresem
-wymieni poziomy interwencji w sytuacji stresu zawodowego
-wyjaśni przyczyny, skutki i czynniki ryzyka wystąpienia wypalenia zawodowego
Umiejętności:
- skonstruuje strategię radzenia sobie ze stresem w sytuacji zawodowej
Kompetencje społeczne:
-oceni społeczne konsekwencje wypalenia zawodowego
- wskaże skuteczne dla siebie techniki minimalizujące wystąpienie chronicznego stresu
Kryteria oceniania
Ocena na podstawie udziału w zajęciach i przygotowanej prezentacji.
Literatura
1. Robert M. Sapolsky R. M.: Dlaczego zebry nie mają wrzodów. Psychofizjologia stresu, PWN 2010.
2. Cooper C.L., Marshall J.: Źródła stresu w pracy kierowniczej i umysłowej. W: C.L. Cooper i R. Payne (red.): Stres w pracy. Warszawa, PWN 1987.
3. Kretschmann R.: Stres w zawodzie nauczyciela, GWP 2003.
4. Zimbardo P.G. : Psychologia i życie, PWN 2002.
5. Sęk H.(red.): Wypalenie zawodowe. Przyczyny i zapobieganie, PWN 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: