MS2-Moduł specjalnościowy 2: Menedżer oświaty 2300-MS2-MO
Program Modułu składa się z:
- dwóch konwersatoriów: Zarządzanie oświatą i Zarządzanie zmianą
- seminarium Innowacje edukacyjne
- warsztatu Stres w pracy menedżera
- praktyki indywidualnej u dyrektorów placówek oświatowych
Konwersatoria Zarządzanie oświatą i Zarządzanie Zmianą:
- Elementy procesu zarządzania: planowanie (cele); organizowanie (struktury organizacyjne); kierowanie i motywowanie(rola i zadania menedżera); kontrolowanie
- Zarządzanie projektem; parametry zarządzania
- Techniki zarządzania właściwe dla oświaty
- Style kierowania a zadanie i zespół zadaniowy (główna zasada)
- Modele zarządzania kapitałem ludzkim
- Zarządzanie zmianą w organizacji: rodzaje zmian, człowiek wobec zmiany, etapy zarządzania zmianą
- Rola lidera w zarządzaniu zmianą
- Marketing – strategie marketingowe
Innowacje edukacyjne:
- Przepisy prawne dotyczące innowacji i eksperymentów pedagogicznych
- Innowacje aktualnie realizowane w szkołach
- Wykorzystanie sieci i urządzeń elektronicznych :
- źródła informacji edukacyjnych
- zagrożenia (plagiat, hejt, nieścisłe treści)
- Kierunki rozwoju polskiej oświaty (wizja i misje, system edukacji)
Stres w pracy menedżera:
- rodzaje sytuacji trudnych i rodzaje stresorów.
- przyczyny stresu zawodowego.
- fazy stresu biologicznego i stresu psychologicznego.
- model wypalenia zawodowego według Christiny Maslach.
- strategie radzenia sobie ze stresem.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma wiedzę ogólną z zakresu teorii zarządzania, koncepcji zachowań organizacyjnych oraz metod organizacji i zarządzania; rozumie zależności i funkcjonalność elementów procesu zarządzania
- zna znaczenie socjologicznych i psychologicznych aspektów zarządzania i przywództwa oraz zna zasady zarządzania kapitałem ludzkim.
- rozumie prawidłowości funkcjonowania człowieka i wie jak one wpływają na społeczne interakcje i więzi społeczne
- posiada rozszerzoną wiedzę i rozumie kulturowe znaczenie roli menedżera.
Umiejętności:
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do analizy i interpretacji zjawisk z obszaru zarządzania oświatą
- potrafi wykorzystać nabyte umiejętności menedżerskie do podnoszenia jakości i produktywności pracy zespołów.
- potrafi stworzyć wizję i zaplanować realizację zadań innowacyjnych z wykorzystaniem sieci i urządzeń elektronicznych.
- potrafi samodzielnie i efektywnie rozwiązywać problemy pedagogiczne i organizacyjni we wdrażaniu koncepcji doskonalących funkcjonowanie placówki.
Kompetencje społeczne:
- potrafi indywidualnie i we współpracy z grupą inspirować i realizować oryginalne projekty edukacyjne
- potrafi kierować pracą zespołu, wyznaczać cele i podejmować decyzje; potrafi przyjąć rolę lidera zespołu i zarządzić realizacją dowolnego projektu edukacyjnego.
- ma poczucie odpowiedzialności za efekty uzyskane przez zespół realizujący zadania edukacyjne
Kryteria oceniania
Egzamin modułowy jest ustny
Ocena końcowa wynika z odpowiedzi studentów na dwa rodzaje pytań: modułowych - obejmujących zakresem całość zagadnień omawianych w ramach modułu i związanych ogólnie z funkcjonowaniem w społeczno-zawodowej roli menedżera oświaty oraz z pytań uzupełniających odnoszących się do istotnej wiedzy oraz umiejętności będących efektem realizacji poszczególnych przedmiotów.
Praktyki zawodowe
Studenci realizują 30 godz. praktyk indywidualnych u dyrektorów placówek oświatowych.
Literatura
Bielski M., Podstawy teorii organizacji i zarządzania, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2004.
Edelmann R.J., Konflikty w pracy, GWP, Gdańsk 2005.
Chrościcki Z., Zarzadzanie projektem, Wyd. C.H.Beck,Warszawa 2001.
Fic M., Fic D., Mini przewodnik zarządzania, WSP, Zielona Góra 1995.
Griffin R. W., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2003.
Kalin K., Muri P., Kierowac sobą i innymi, WPSzB, Warszawa 1996.
Koźmiński A. K., Piotrowski W., Zarządzanie. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2006.
Machaczka J., Podstawy zarządzania, AE Kraków, Kraków 2005.
Nosal Cz.S., Umysł menedżera,Wyd."przecinek",Wrocław 1993.
Penc.J., Decyzje w zarzadzaniu,WPSzB, Kraków 1999.
Vopel K.W., Cechy dobrego menedzera,Wyd.Jedność, Kielce 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: