KRE - Różnice indywidualne w nauczaniu – praca z dzieckiem o specjalnych potrzbach edukacyjnych 2300-MS2-KRE-RI-DZ
Zakres tematów:
1. Pojęcie różnic indywidualnych, ich źródła, uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne, pedagogiczne i konsekwencje dla procesu edukacji
2. Indywidualizacja, jako proces, jako postawa etyczna, jako nastawienie na potrzeby dziecka, jako wartość psychologiczna i jako forma kształcenia.
3. Zakresy różnuic indywidualnych u dzieci i sposoby ich ropoznawania.
4. Pojęcie zdolności i uzdolnień, ich uwarunkowania, rozpoznawanie i diagnozowanie zdolności.
5. Strategie i metody pracy z uczniem zdolnym.
6. Przyczyny, rodzaje i zakresy trudności eduklacyjnych dzieci.
7. Zaburzenia rozwojowe jako przyczyna trudności edukacyjnych.
8. Specyficzne trudności w uczeniu się, ich rozpoznawanie i sposoby redukowania.
9. sposoby nauczycielskiego diagnozowania trudności edukacyjnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi:
- rozpoznać uwarunkowania różnic indywidualnych wśród uczniów
- zidentyfiwać oraz zdiagnozować zdolności ucznia oraz deficyty rozwojowe
- dostosować proces dydaktyczno - wychowawczy do specyficznych potrzeb ucznia wynikajacych z jego zdolności bądż dysfunkcji rozwojowych
- wspierać i rozwijać zdolności ucznia, za pomocą odpowiednio dobranych metod i strategii pracy
- stymulować rozwój uczniów.
Kryteria oceniania
Ocena z przedmiotu stanowi średnią z oceny trzech prac zaliczeniowych pisemnych oraz aktywności na zajeciach
Literatura
T. Lewowicki - Psychologiczne różnice indywidualne a osiągnięcia uczniów.
T. Lewowicki - Indywidualizacja ksztłcenia
H. Nartowska - Różnice indywidualne czy zaburzenia rozwioju dziecka przedszkolnego.
E. Nęcka - Trening tworczości
M. Patryka - Zdolni, utalentowani, twórczy
J. Łaszczyk, M. Jabłonowska - Zabawy z wyobraźnią
D. Czelakowska - Inteligencja i zdolności twórcze dzieci w poczatkowym okresie edukacji.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: