KRE - Edukacja teatralna 2300-MS2-KRE-ET
W ramach programu przewidziano następujące bloki tematyczne:
1.WYBRANE ZAGADNIENIA WIEDZY O TEATRZE.
Rozwój i historia teatru dla dzieci,
Język, symbolika i podstawowe konwencje w teatrze dla dzieci,
Zasady i pomysły na inicjację teatralną młodego widza i aktora,
2.FORMY TEATRALNE WYKORZYSTYWANE W PRACY Z MAŁYM DZIECKIEM.
Charakterystyczne cechy i zasady animacji w teatrze lalkowym:
- teatr przedmiotów codziennego użytku.teatr paluszkowy,
supełkowy, teatr pacynkowy,teatr kukiełkowy,teatr marionetek,
teatr cieni.
-teatr „żywego planu”: pantonima,„czarny teatr”, kabaret i inne inscenizacje szkolne
-organizacja przestrzeni scenicznej a ruch sceniczny aktora,
-kostium, maska i rekwizyt w pracy aktora – proste zadania aktorskie,
-Wykorzystanie elementów scenograficznych, oświetlenia i ścieżki dźwiękowej w przygotowywanym spektaklu.
III.ETAPY PRACY NAD PRZYGOTOWANIEM SPEKTAKLU TEATRALNEGO
Plan przedstawienia
Recepcja i percepcja spektaklu teatralnego przez dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
IV.KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW EDUKACJI TEATRALNEJ
Elementy edukacji teatralnej w programach wychowania przedszkolnego i pedagogiki wczesnej edukacji.
Moduły programu edukacji teatralnej :
-gry i zabawy integrujące członków zespołu teatralnego,
-metody rozwijające wyobraźnię dziecka – trening twórczości,
-ćwiczenia rozwijające ekspresję i plastykę ciała dziecka,
-ćwiczenia wyrażania emocji poprzez ruch, gest, mimikę, język
-ćwiczenia dykcji, intonacji w interpretacji tekstu.
- podstawowe formy i konwencje teatralne
-tworzenie przedstawień
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
-student zna różne sposoby inicjacji teatralnej małego dziecka,
-wie, jakie są możliwości małych dzieci w zakresie percepcji i recepcji przedstawień teatralnych,
-zna zasady i potrafi skonstruować program edukacji teatralnej,
jako jeden z elementów wprowadzania małego dziecka w świat kultury i sztuki,
-potrafi stworzyć plan przedstawienia teatralnego,
-umie przeprowadzić podstawowe ćwiczenia ułatwiające małemu dziecku odegranie roli w różnych formach teatralnych,
Kryteria oceniania
Podstawowymi metodami pracy są ćwiczenia, dyskusja, obserwacja i pokaz. W ramach kursu przewidywane jest korzystanie z różnorodnych materiałów / prezentacje multimedialne, filmy, scenariusze, , lalki, kostiumy, rekwizyty, ścieżki dźwiękowe, elementy scenograficzne/ oraz wytwarzanie własnej dokumentacji i projektów.
Zajęcia kończą się zaliczeniem, która dotyczy:
- zaliczenia ćw z animacji, zadań aktorskich, pracy z tekstem
- studenci na zaliczenie zajęć przygotowują także portfolio, zawierające przykłady ćwiczeń z poszczególnych modułów programu edukacji teatralnej małego dziecka oraz opis wykorzystania wybranej formy teatralnej w projekcie edukacyjnym
Literatura
B.Broszkiewicz, J. Jarek: Warsztaty edukacji teatralnej
H.Jurkowski, Dzieje teatru lalek. Od antyku do romantyzmu
H.Jurkowski, H.Ryl, A.Stanowska, Teatr lalek. Zagadnienia metodyczne.
Nęcka E.: Trening twórczości.
T.Samulczyk–Pawluk, Edukacja teatralna w szkole podstawowej
B.Stankiewicz, Zabawy twórcze i widowiska lalkowe w wychowaniu przedszkolnym,
M.Szczepańska,Edukacja kulturalna dziecka w wieku wczesnoszkolnym
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: