MS2-Podstawy diagnozy i monitorowania w pracy pedagogicznej 2300-MS2-EPiW-PD
Zagadnienia omawiane na wykładzie
1. Pojęcie diagnozy, jej rodzaje wg. wybranych kryteriów, ujęcia modelowe
2. Znaczenie diagnozy w pracy pedagogicznej. Związek diagnozy pedagogicznej z diagnozą psychologiczną
3. Kompetencje diagnostyczne nauczyciela, ich zakres. Proces diagnozowania jako relacja podmiotowa. Postawa etyczna diagnosty
4. Możliwości i ograniczenia diagnozy w warunkach przedszkolnych/szkolnych. Błędy w procesie diagnozowania i ich źródła
5. Opis wybranych metod, technik i narzędzi diagnozowania pedagogicznego
6. Metody wczesnego diagnozowania dziecka. Prace zespołu wczesnego wspomagania
7. Diagnoza środowiska rodzinnego
8. Istota diagnozy przedszkolnej. Konstruowanie indywidualnych programów wspomagania rozwoju dziecka. Dokumentacja rozwoju dziecka
9. Diagnoza gotowości dzieci do nauki szkolnej (dojrzałość przedszkolna)
10. Diagnozowanie środowiska szkolnego (problemy adaptacyjne, gotowość szkolna, trudności związane z uczeniem się, zachowania problemowe, identyfikowanie zdolności)
11. Badanie zjawisk zachodzących w grupach rówieśniczych – diagnoza grupowa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Potrafi wyjaśnić pojęcia „diagnoza”, „diagnozowanie”, diagnostyka i ich wzajemne zależności
Potrafi wymienić rodzaje diagnoz w teorii i praktyce pedagogicznej
Wie jakie są wyznaczniki prawidłowej relacji diagnostycznej
Zna metody, techniki diagnostyczne, które można zastosować w warunkach przedszkolnych, szkolnych, ich możliwości i ograniczenia
Potrafi formułować wnioski diagnostyczne z badań, na ich podstawie konstruować programy wpierania rozwoju dziecka
Literatura
• CODN, Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna, 2002
• Gruszczyk – Kolczyńska E. Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej. Jak prowadzić obserwację dzieci, interpretować wyniki i formułować wnioski, 2011
• Karwowska – Struczyk M., Hajnicz W., Obserwacja w poznaniu dziecka, 1998
• Kruszewski K. (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, 2009
• Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, 2007
• Jarosz E., Diagnoza psychopedagogiczna, 2006
• Pilch T., Bauman T., Zasady badań pedagogicznych, 2001
• Piszczek M., Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka, 2007.
• Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna. Wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, 2011
• Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, 2009
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: