DRŚ - Polityka społeczna 2300-MS2-DRŚ-PSa
W ramach zajęć poruszone zostaną następujące zagadnienia:
- polityka społeczna: jej geneza, modele i polityki szczegółowe,
- znaczenie demografii w polityce społecznej, demograficzny opis współczesnego społeczeństwa Polski i Europy,
- polityka rynku pracy: przemiany (w tym kwestia prekariatu), wyzwania, kompetencje przyszłości,
- konstrukcja systemu zabezpieczenia społecznego,
- teraźniejszość i przyszłość systemu emerytalnego,
- miejsce systemu pomocy społecznej w polityce społecznej,
- ochrona zdrowia,
- wyzwania polityki mieszkaniowej,
- trzeci sektor w polityce społecznej,
- aktywna polityka społeczna w XXI wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy / zna i rozumie:
1. specyfikę współczesnych rodzin wpisaną w kontekst przemian cywilizacyjnych oraz towarzyszących im przemian instytucji polityki społecznej,
2. pojęcia z zakresu polityki społecznej, posiada wiedzę o związkach polityki społecznej z pedagogiką społeczną i z innymi naukami, w tym społecznymi,
3. zagrożenia dotyczące funkcjonowania rodziny w wymiarze instytucjonalnym i grupowym,
4. instytucje i programy wsparcia dzieci i rodziny, a także dostępne formy pomocy rodzinie w zależności od problemów w niej występujących.
W zakresie umiejętności / potrafi:
1. wykorzystać wiedzę o dziecku i rodzinie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i działaniach pomocowych,
2. zastosować wiedzę dotyczącą polityki społecznej (w tym dobierając odpowiednie instrumenty) w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie,
3. efektywnie komunikować się w zespole i - m.in. dzięki wiedzy na temat funkcjonowania systemu polityki społecznej - nawiązać kontakt z odbiorcami działań pomocowych,
4. biorąc pod uwagę multidyscyplinarny charakter pedagogiki, samodzielnie pogłębiać i aktualizować wiedzę, a także rozwijać kompetencje zawodowe w zakresie pracy społeczno-wychowawczej.
W zakresie kompetencji społecznych / przejawia gotowość do:
1. uświadamiania sobie zakresu swojej wiedzy oraz jej znaczenia w pomocy dziecku i rodzinie, a także jej samodzielnego uzupełniania i pogłębiania,
2. nawiązywania współpracy z innymi specjalistami pracującymi z dzieckiem i rodziną,
3. docenienia znaczenia i uwzględniania w przygotowywanych i realizowanych działaniach kontekstów: etycznego, prawnego, organizacyjnego, systemowego, itp.,
4. samodzielnego planowania swojej pracy oraz oceniania jej efektów.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności nieusprawiedliwione),
- zaliczone dwie prace pisemne* (wysoka aktywność podczas zajęć zwalnia z jednej).
* każda o objętości min. 1000 słów, z wykorzystaniem przynajmniej 4 pozycji bibliograficznych.
Literatura
- Brenk M., Chaczko K., Pląsek R., Organizacja pomocy społecznej w Polsce 1918-2018, Scholar 2018. Rozdział 3: Rekonstrukcja. Pomoc społeczna w latach 1990–2018.
- Co to jest sprawiedliwa emerytura? Raport z badań, Fundacja im. Friedricha Eberta 2023.
- Kotowska I., Zmiany demograficzne w Polsce – jakie wyzwania rozwojowe przyniosą?, Fundacja im. Stefana Batorego 2021.
- Lis P., Polityka mieszkaniowa dla Polski. Dlaczego potrzeba więcej mieszkań na wynajem i czy powinno je budować państwo?, Fundacja Stefana Batorego 2019.
- PARP, Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego Branża opieki zdrowotnej i pomocy społecznej. Raport z II edycji badania. Rozdział 3: Stan obecny i przyszłość branży, Rozdział 9: Rekomendacje
- Polakowski M., Golinowska S., Balicki M., Ochrona zdrowia w Polsce, Warszawa 2019. Rozdział: O ochronie zdrowia w Polsce – niezmienne problemy i nowe wyzwania.
- Rymsza M., Karwacki A., Między podejściem empowerment a zarządzanieunderclass. Dwa modele aktywizacji w polityce społecznej (s. 15-31) w: A. Karwacki, M. Rymsza, B. Gąciarz, T. Kaźmierczak, B. Skrzypczak (red.), Niezatrudnieniowe wymiary aktywizacji. W stronę modelu empowerment?, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2017.
- Standing G., Prekariat, PWN 2014, rozdział 1: Prekariat.
- Zabezpieczenie społeczne w Polsce, ZUS, Warszawa 202X (wybór w grupach).
W cyklu 2024Z:
1. Golinowska S., Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Warszawa 2018. Dodatkowa literatura: wybór tekstów z czasopism „Polityka Społeczna” oraz „Problemy Polityki Społecznej”. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: