DRŚ - Polityka społeczna 2300-MS2-DRŚ-PSa
W ramach przedmiotu studentki i studenci zapoznają się z szerokim obszarem zagadnień związanych z polityką społeczną.
Będą to:
definicje, geneza powstania, główne nurty, podstawowe modele polityki społecznej; cele rozwoju społecznego; polityka społeczna a polityka gospodarcza; demograficzne uwarunkowania polityki społecznej; potrzeby i ich diagnozowanie; Warunki życia jako sfera polityki społecznej; zabezpieczenie społeczne - idea i rozwój; kwestie społeczne i ubezpieczenie społeczne; Ubóstwo i pomoc społeczna; rynek pracy i bezrobocie; kwestia zdrowotna, ochrona zdrowia i ubezpieczenie zdrowotne; kwestia mieszkaniowa; polityka społeczna w wymiarze lokalnym; polityka społeczna w Unii Europejskiej.
Zajęcia z polityki społecznej pokazują studentkom i studentom, przy użyciu różnorodnych metod dydaktycznych, pojawiające się problemy społeczne zarówno w skali mikro, mezo jak i makro kładąc nacisk na pokazanie możliwości ich rozwiązywania.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student
WIEDZA:
- zna podstawową terminologię z zakresu polityki społecznej, genezy powstania;
- potrafi nazwać i wskazać różnice pomiędzy poszczególnymi modelami polityki społecznej;
- zna podstawowe strategie, mechanizmy i narzędzia w zakresie różnych obszarów polityki społecznej takich jak zabezpieczenie społeczne, ochrona zdrowia, rynek pracy i bezrobocie, ubóstwo, pomoc społeczna, kwestie mieszkaniowe i polityka rodzinna. Wskazuje interakcje między nimi.
UMIEJĘTNOŚCI:
- potrafi poddać analizie krytycznej strategie, programy i poszczególne działania z zakresu polityki społecznej;
- potrafi zastosować wiedzę dotyczącą polityki społecznej w planowaniu pomocy dziecku i rodzinie, wie jakie instrumenty polityki społecznej można zastosować w pracy z dzieckiem i rodziną;
- potrafi w swoim własnym środowisku nazwać i dostrzec różnorakie formy oddziaływania polityki społecznej;
- wyjaśnia role polityki społecznej w budowaniu ładu społecznego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- wykazuje poszanowanie dla zasady solidarności społecznej;
- potrafi w dyskusjach grupowych i pracować w grupie;
- ma świadomość zakresu swojej wiedzy i umiejętności oraz jch znaczenia w pomocy dziecku i rodzinie;
- potrafi samodzielnie uzupełniać i pogłębiać wiedzę.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia zajęć:
- przygotowanie (czytanie tekstów) oraz obecność na zajęciach (możliwe 2 nieobecności),
- zaliczone prace pisemne.
Literatura
- M. Lavaltte, A. Pratt, red. Polityka społeczna. Teorie. Pojęcia. Problemy. Warszawa: Difin
- G. Firlit - Fesnak, M. Szylko-Skoczyk, red. Polityka społeczna. Warszawa: PWN, s. 417-430.
- G. Standing (2015) Prekariat. Nowa niebezpieczna klasa. tłum. P. Kaczmarski, M. Karolak. Praktyka teoretyczna
- S. Golinowska (2018) Modele polityki społecznej na początku XXI wieku. Warszawa: Fundacja Batorego
- A. Pątek (2017) Zabezpieczenie społeczne w Polsce. Warszawa: ZUS
- S. Wójcik (2017) Ubóstwo dzieci. Warszawa: Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę
- M. Salamon, A. Muzioł-Węcławowicz (2015) MIESZKALNICTWO
W POLSCE. Analiza wybranych obszarów polityki mieszkaniowe. Warszawa: Habitat for Humanity.
W cyklu 2023Z:
1. Golinowska S., Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Warszawa 2018. Dodatkowa literatura: wybór tekstów z czasopism „Polityka Społeczna” oraz „Problemy Polityki Społecznej”. |
W cyklu 2024Z:
1. Golinowska S., Modele polityki społecznej w Polsce i Europie na początku XXI wieku, Warszawa 2018. Dodatkowa literatura: wybór tekstów z czasopism „Polityka Społeczna” oraz „Problemy Polityki Społecznej”. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: