DRŚ - Praktyka pedagogiczna instytucjonalna 2300-MS2-DRŚ-PI
Celem praktyki pedagogicznej instytucjonalnej jest umożliwienie studentowi poznania funkcjonowania instytucji działających na rzecz dzieci, młodzieży i/lub rodzin oraz zdobycie umiejętności i wiedzy dotyczącej funkcjonowania systemu wsparcia czy oświaty. Praktyka sprzyja rozwijaniu refleksyjnego podejścia do pracy instytucjonalnej, umożliwia obserwację organizacji działań opiekuńczo-wychowawczych oraz poznanie ról pełnionych przez specjalistów w zróżnicowanych środowiskach pracy.
Student ma okazję przyjrzeć się zadaniom i specyfice instytucji w szerszym kontekście systemowym, a także skonfrontować wiedzę teoretyczną z praktyką działania w polu pedagogiki społecznej.
Szczegółowe zasady odbywania praktyki, w tym wybór instytucji i forma realizacji zadań, są ustalane indywidualnie z opiekunem praktyki z ramienia uczelni.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- zna specyfikę funkcjonowania wybranej instytucji działającej na rzecz dzieci, młodzieży i/lub rodzin – np. sądu rodzinnego, zespołu kuratorskiego czy placówki wsparcia dziennego;
- ma wiedzę z zakresu komunikacji interpersonalnej oraz terminologii specjalistycznej stosowanej w środowisku instytucjonalnym.
W zakresie umiejętności:
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizy i rozwiązywania zadań pojawiających się w praktyce instytucjonalnej;
- potrafi krytycznie ocenić funkcjonowanie instytucji w kontekście podejmowanych działań, ich celowości i skuteczności;
- potrafi dostosować sposób komunikacji do specyfiki pracy w danym środowisku zawodowym;
- potrafi elastycznie przyjmować różne role zawodowe – zarówno w pracy zespołowej, jak i indywidualnej – w zależności od kontekstu, powierzonych zadań i charakteru instytucji;
- potrafi rozpoznać własne i instytucjonalne zasoby i obszary wymagające dalszego rozwoju indywidualnego i zawodowego.
W zakresie kompetencji społecznych:
- dostrzega potrzebę systematycznego rozwijania swoich umiejętności praktycznych i pogłębiania wiedzy w kontekście przyszłej pracy zawodowej.
Kryteria oceniania
Podstawą jest zaświadczenia o odbyciu praktyk z opinią ich opiekuna z ramienia placówki wraz z oceną
Praca zaliczeniowa zawiera opis miejsca praktyk uwzględniający:
•Przepisy regulujące działalność instytucji (ustawy, rozporządzenia, statuty, regulaminy itp.)
•Cele i zadania instytucji i jej miejsca w systemie pomocy socjalno-wychowawczej dziecku i rodzinie,
•Formy i metody pracy/oferta instytucji dla podopiecznych
•Kadra placówki - zadania i obowiązki w świetle obowiązujących przepisów,
•Podopieczni instytucji (dzieci, rodziny) - sposób trafiania, specyfika potrzeb,
•Dokumentacja instytucji
•Opis podejmowanych w ramach praktyk zadań i refleksja własna
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: